Mest læste: Informationsbehovet steg i 2020
computer mobil shutterstock_268450487

Mest læste: Informationsbehovet steg i 2020

COVID-19 og krænkelser kom til at præge året. Gymnasieskolen ser tilbage på, hvilke historier flest gymnasielærere læste.

De fleste er formentlig enige om, at 2020 står i coronavirussens tegn. Den globale pandemi satte også sit præg på gymnasieskolen.dk. For mens gymnasielærerne kæmpede hjemmefra med at omlægge den planlagte undervisning, så den blev virtuel, så steg behovet for information.

Vi har derfor i perioden registreret flere læsere af vores daglige nyheder, og årets tre mest læste historier handler om COVID-19’s mange konsekvenser for undervisningen.

Krænkelser
Gymnasieskolen.dk’s skare af bloggere er igen blevet udvidet, og det sætter vi pris på, for her fortæller gymnasielærere med deres egne ord om, hvad der fylder i deres daglige arbejds- og undervisningsliv.

Udover COVID-19 har seksuelle krænkelser også fyldt meget i den generelle samfundsdebat, især efter at DR-journalist Sofie Linde satte gang i anden bølge af Metoo med sin tale til Zulu Awards Galla tidligere i år.
Årets mest læste blogindlæg handler også om krænkelser og om tabuer, hvor gymnasielærer Marie Trier reflekterer over emnerne.

Læs: Jeg, en krænker?

Gymnasieskolen.dk har også sat fokus på seksuelle krænkelser i en artikelserie, som også blev læst af mange.
Alle artiklerne kan ses i faktaboksen.

Deltag i debatten
Der er stadig plads til flere lærerstemmer i bloggerpanelet, så hvis du har noget på hjerte og har lyst til at blogge regelmæssigt, er du mere end velkommen til at skrive til os.
Læs mere om det her.

Hvis tiden ikke er til jævnlige indlæg, men du ønsker at bidrage til debatten indimellem, er debatsiden på gymnasieskolen.dk altid åben for tanker fra gymnasielærere.
Årets mest læste debatindlæg handler om den nye eksamensform for SRP, som to medlemmer af GL’s hovedbestyrelse Anders Frikke og Peter Hall reflekterer over.

Læs: Bestod krusedulletegningen? Tid til at evaluere og reformere den nye SRP

Vil du helst slippe for at skrive selv, men har idéer til vigtige historier eller problemstillinger, som Gymnasieskolen bør dække, er du altid velkommen til at kontakte redaktionens journalister eller på gymnasieskolen@gl.org.

På gensyn
Inden vi tager hul på juleferien, vil redaktionen gerne takke alle de lærere, som delte ud af deres erfaringer og historier og lod os fortælle dem videre. Også mange tak for artikelidéer i årets løb.

Redaktionen ønsker læserne en glædelig jul og et godt nytår.

På gensyn i 2021, hvor det første nyhedsbrev lander i mailboksen torsdag den 7. januar.

Første nummer af Gymnasieskolen udkommer i uge 7.

Seksuelle krænkelser på gymnasier

Gymnasieskolen.dk har i en artikelserie sat fokus på seksuelle krænkelser blandt gymnasielærere.

Tema om ligestilling

Tema: Flere elever pr. lærer

Tema: Klimabevidste gymnasier

Tema: Det digitale dilemma