Vikar i nedgangstider
Simon 03-banner

Vikar i nedgangstider

Simon Beierholm er i gang med sit fjerde år som vikar på forskellige gymnasier. Han holder meget af jobbet som lærer, men er træt af at vente på at blive fastansat.

Nord, syd og vest. Simon Beierholm har i de sidste tre år taget toget i flere forskellige retninger for at arbejde som vikar på gymnasier og VUC’er på Sjælland.

Han sidder med en kop kaffe på Hovedbanegården i København, inden han skal med toget sydpå til sit job som årsvikar på Vordingborg Gymnasium & HF. Han har sagt ja til at fortælle om sin karriere og sin søgning efter job som gymnasielærer.

“Om foråret er det sæson for, at gymnasierne slår stillinger op, og som vikar begynder du at tænke på, hvad du skal lave efter sommerferien,” siger Simon Beierholm og kigger på sit ur.

I år har han haft fuldt skema på Vordingborg Gymnasium & HF, hvor han underviser i religion ogdansk.

Det har været et år medstabile rammer, hvilket han trængte til, efter at han i en periode havde to vikariater på halv tid i forrige skoleår. Et vikariat på Greve Gymnasium og et på HF & VUC Roskilde.

“Det var lige lovlig meget at skulle forholde sig til to hold kolleger, to gange intra, to forskellige elevtyper og to uddannelser,” siger Simon Beierholm og smiler ad, at han kom til at bytte om på kollegernes navne på de to skoler og referere til samtaler, han troede, han havde ført på den ene skole og ikke den anden.

Han turde dog ikke sige nej til et vikariat på halv tid på den ene skole, for det gav ham en fod indenfor på to skoler på én gang.

“Jeg falder også hurtigt til et nyt sted og kan ikke lade være med at engagere mig i det sociale. Og alle steder har jeg oplevet, at der er blevet taget godt imod mig,” siger Simon Beierholm.

Nu kommer jeg med væsentlig mere erfaring, når jeg søger et vikariat.

Simon Beierholm, årsvikar
Vordingborg Gymnasium & HF

Færdig i krisetid
Han læste religion og tog dansk som sidefag og troede dermed, at han nemt kunne få et job som gymnasielærer.

Men da han blev færdiguddannet i november 2016, var gymnasiesektoren blevet ramt af besparelser.

“Det har været frustrerende at opleve, at gymnasierne kom i krise, da jeg blev færdiguddannet,” siger Simon Beierholm.

Han har dog understreget, at han ikke ønsker at være med i en artikel, hvor han ‘piver’ over situationen. Han fik det første vikariat i 2017, og så var det nemmere at få det næste, fortæller han.

“Nu kommer jeg med væsentlig mere erfaring, når jeg søger et vikariat,” siger Simon Beierholm, som håber, at han kan blive på Vordingborg Gymnasium & HF efter sommerferien.

Han bor i København med sin kæreste og har vænnet sig til at starte dagen med en togtur på næsten halvanden time.

“Det er faktisk et af de mest produktive tidspunkter på dagen. Jeg gennemgår dagens tekster, justerer de opgaver, jeg har forberedt til dagens undervisning. Tit ser jeg tingene i et lidt klarere lys om morgenen.”

Selvom han også har overvejet at søge job uden for gymnasiesektoren, holder han fast i, at han vil være gymnasielærer.

“Der er ikke mange job, hvor du er så tæt på dit fag og det, du studerede på universitetet. Jeg holder meget af samarbejdet og det sociale samvær med kollegerne. Og så er det en god følelse at have et hold elever i et år, selv skabe forløb og opgaver og se eleverne klare sig godt til eksamen,” siger han og refererer til de hold, han har haft i religion på C-niveau.

Han har af naturlige årsager ikke fået pædagogikum endnu, men han føler dog, at han er blevet en væsentlig bedre underviser siden 2017.

“Jeg havde nok et lidt naivt og romantiseret billede af, hvad det vil sige at undervise, da jeg begyndte som vikar på VUC i Helsingør. Jeg opdagede, at jeg skulle arbejde hårdere for at få elevernes opmærksomhed. Det har jeg lært nu,” siger han.

Han føler sig med andre ord meget klar til at skifte vikariaterne ud med et fast job. Og hvis det står til Simon Beierholm, må det meget gerne blive i denne ‘jobopslagssæson’, at drømmen går i opfyldelse.

Tema om arbejdslivets veje