Voxpop: Hvorfor drama?
No image

Voxpop: Hvorfor drama?

Morsø Gymnasium har fået dispensation til at lave en studieretning med drama på A-niveau. Her fortæller tre 1.g’ere, hvorfor de har valgt netop den studieretning.

Rikke Kirk Mogensen fra Mors
“Jeg har været på sommerteaterskole og altid interesseret mig for teater og dramaturgi. Det var perfekt, at det lige var her på Mors, der blev oprettet en studieretning med drama. Jeg får mange ting ud af at have drama. Det er blevet nemmere at fremlægge i de andre fag, fordi jeg er blevet bedre til at være på og tale foran andre. Jeg tænker ikke så meget over, hvad jeg vil bagefter. Men jeg kan godt se mig selv både på og bag scenen.”

Marlene Kunze fra Kiel i Tyskland

“Jeg ville gerne til Danmark og lære dansk. Min mor og jeg ledte efter et gymnasium, hvor der var kollegium, og så fandt vi Morsø Gymnasium. Jeg syntes, at drama lød spændende. Det er godt for én personligt, fordi man bruger sin krop og sine følelser. Jeg er rigtig glad for at være her, fordi der er et godt fællesskab. Jeg ved ikke, hvad jeg vil efter gymnasiet.”

Emma Nørtved Bork fra Næstved

“Jeg valgte studieretningen med drama, fordi jeg kunne mærke, at hvis min gymnasietid blev en forlængelse af folkeskolen med de samme fag, ville jeg gå død i det. Jeg syntes, at drama på A-niveau lød spændende, og det har virkelig udviklet mig. Jeg var nervøs, første gang vi skulle vise noget for hinanden, men det, at jeg gjorde det, kan jeg bruge i de andre fag. Jeg er også blevet bedre til at tale med nye mennesker. Og så er det spændende at arbejde tværfagligt og se emnerne fra forskellige vinkler.”

Det kunstneriske fald

Læs Gymnasieskolens tema om de kunstneriske fag: