Flere elever har i dag ondt i livet
Banner_Eva Høeg

Flere elever har i dag ondt i livet

”Når jeg tæller mine moduler op på Lectio og sammenligner med tidligere år, kan jeg tydeligt se en forskel. I dette skoleår har jeg 12-13 moduler på 90 minutter om ugen, og i 2015 havde jeg tilsvarende 7-9 moduler om ugen. Der kan selvfølgelig være forskel på niveauerne, og der er også andre opgaver, men udviklingen taler sit tydelige sprog.

Jeg har mange flere konfrontationstimer og skal forholde mig til flere elever.

Den pædagogiske opgave i gymnasiet er blevet større.

Eva Høeg, lærer
Helsingør Gymnasium

Jeg synes samtidig, at der er kommet flere elever, som har ondt i livet. I år har jeg faktisk mange drenge, som lider af for eksempel præstationsangst. Flere af dem har samtidig meget svært ved at koncentrere sig og laver mange overspringshandlinger. Det sker også, at en elev får et angstanfald i en time. Den pædagogiske opgave i gymnasiet er blevet større, men det er der ikke gjort plads til i vores opgaveportefølje. Jeg bruger da også mere af min tid uden for timerne til at tale med eleverne.

Jeg har væsentligt dårligere tid til at forberede mig nu end tidligere på grund af, at jeg har fået flere moduler. Det betyder enten, at jeg bruger mere tid på at forberede mig, end jeg får løn for, som for eksempel nu i forbindelse med det amerikanske valg. Eller også at jeg ikke er så godt forberedt, som jeg mener, jeg skal være. Det er ikke særlig rart, og jeg har i forhold til tidligere oftere en følelse af ikke at slå til på trods af, at jeg er en rutineret lærer.

Jeg er typisk på skolen fra 8 til 16, og så forbereder jeg mig også hjemme om aftenen.

Da jeg var 15 år, arbejdede jeg på fabrik i en sommerferie, og det var så rædselsfuldt, at jeg vidste, at jeg ville læse videre. I dag synes jeg nogle gange, at lærerjobbet er blevet mere og mere et samlebåndsarbejde. Det er ikke det, eleverne har brug for. De forventer engagement og velforberedt undervisning – hvilket jo også er, hvad langt de fleste lærere ønsker at give dem.ʺ

Eva Høeg

• Navn: Eva Høeg