Lærernes formand: Politikerne skal investere i uddannelse
Banner_Tomas Kempler 01_grayscale

Lærernes formand: Politikerne skal investere i uddannelse

Situationen er uholdbar, og bægeret er for længst flydt over. Sådan siger GL’s formand, Tomas Kepler, om udviklingen med, at lærerne skal undervise flere elever.

“Det er nogle urimelige vilkår, man giver lærerne. Det er meget vanskeligt at skulle skabe faglig udvikling, almendannelse og lykkes med relationsarbejdet, når man står over for alt for mange elever,” siger Tomas Kepler.

Det belaster lærerne at have mange elever, fordi det ikke giver tid til at skabe ordentlige relationer og kvalitet i undervisningen, påpeger han.

Der er behov for at genopbygge uddannelsen med flere ressourcer.

Tomas Kepler, formand
GL

“Det er vanskeligt for lærerne at lægge fra sig, at eleverne ikke får den optimale undervisning, når tiden er presset,” siger han.

Han mener ikke, at de politiske målsætninger for uddannelse i Danmark hænger sammen med den måde, politikerne prioriterer området på.

“Der er blevet fjernet over en milliard kroner fra sektoren, og der er behov for at genopbygge uddannelsen med flere ressourcer. Det var en sejr at få stoppet nedskæringerne, nu tror jeg heldigvis, at det er ved at gå op for flere politikere, at det er nødvendigt at investere i uddannelse igen.”

Tema: Flere elever pr. lærer