Politiske forhandlinger: Yderligere genåbning af gymnasier ser svært ud
folketinget_eksterioer

Politiske forhandlinger: Yderligere genåbning af gymnasier ser svært ud

Det vil være et stort slag for mange elever, hvis de ikke kan komme tilbage i skole før sommerferien. Det mener formanden for GL. Han frygter, at politikerne “glemmer” gymnasierne i forhandlingerne om yderligere genåbning.

Gymnasierne ligger langt nede på prioriteringslisten i de politiske forhandlinger om fase 2 af genåbningen af Danmark, som er i gang i dag.

Elever fra 1. og 2. g, 1. hf og eux-elever er ikke nævnt i den rapport fra Statens Serum Institut, der opstiller 11 modeller for genåbning af Danmark og risikoen for yderligere spredning af coronavirus i samfundet. I rapporten, som er bestilt af regeringen, nævnes de ældste elever i folkeskolen i de fleste modeller, men gymnasierne udelades.

Rapporten er en vigtig del af de politiske forhandlinger mellem Folketingets partiledere i dag.

Gymnasieelever ikke del af beregning
Der var yderligere dårligt nyt for hjemsendte elever, som savner at komme tilbage til deres gymnasium, hvis de hørte P1 på DR i morges.

Her sagde SF’s formand, Pia Olsen Dyhr, at 1. og 2. g-eleverne allerede har fået besked på, at de ikke skal til eksamen, og at de ikke skal møde i skole på denne side af sommerferien.

“Derfor er gymnasieeleverne ikke en del af de beregninger,” sagde hun på spørgsmålet fra studieværten om, hvorfor politikerne ikke taler om gymnasieeleverne i forbindelse med planerne for genåbningen.

Det er dog ikke korrekt, at gymnasieeleverne fra 1. og 2.g har fået at vide, at de ikke skal tilbage inden sommerferien.

Pia Olsen Dyhr har dog også trukket i land i forhold til sin udtalelse i P1 i morges, efter gymnasieskolen.dk har henvendt sig til SF’s presseafdeling. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra partiformanden, men i en mail skriver hun:

”Vi ser gerne i det omfang, det er muligt, at både 1.g og 2.g kan komme retur og se deres venner og lærere igen. Men det bliver ikke den almindelige skoledag, som de kender den. Det, håber vi, er muligt efter sommerferien. Men selvfølgelig skal der ligesom ved efterskoler og højskoler findes en løsning, så året sluttes ordentligt af. Det finder vi forhåbentlig ved forhandlingerne i dag.”

SF’s første prioritet er dog de ældste elever i folkeskolen og efterskoler.

At forestille sig, at vi ikke skal se dem før efter sommerferien, vil være et hårdt slag for mange.

Tomas Kepler, formand
GL

GL: Husk gymnasieeleverne
Formand for GL Tomas Kepler undrer sig over, at gymnasieelever og elever fra hf og eux ikke er en del af beregningerne fra Statens Serum Institut. Han opfordrer partierne, som i dag forhandler om en yderligere genåbning af Danmark, til at tage hensyn til gymnasiesektoren.

“Det vil betyde utroligt meget for eleverne, hvis de kan komme over på skolen i et eller andet omfang. Det er nok ikke realistisk, at de kan få fysisk undervisning fem dage om ugen. Men at forestille sig, at vi ikke skal se dem før efter sommerferien, vil være et hårdt slag for mange,” siger Tomas Kepler.

Han peger på, at en lang periode med fjernundervisning rammer alle elever, men det rammer også skævt i forhold til fagligt svage elever, socialt udsatte elever og elever, som ikke får opbakning hjemmefra.

“Det kan ikke undgås at få konsekvenser for en række elever. Og elever på hf og eux er desuden generelt set særligt frafaldstruede,” siger Tomas Kepler.

Han peger på, at der eventuelt kan laves en model, hvor de elever og kursister, som i dag ikke er en del af genåbningen, kan skiftes til at være på skolen.

Risiko for frafald
Formand for Danske Gymnasier Birgitte Vedersø håber også, at de hjemsendte elever får lov til at komme i skole igen før sommerferien.

“Det er vigtigt, at vi kan se dem fysisk igen. Det vil betyde meget for trivslen og dermed også minimere risikoen for frafald. Vi vil hellere have muligheden for, at de kan komme et par dage om ugen, end at det er alt eller intet,” siger Birgitte Vedersø.

Radikale Venstre mener, det er vigtigt, at uddannelsesområdet bliver åbnet yderligere i næste fase af genåbningen.

“Vi vil selvfølgelig også spørge ind til betydningen for smittetrykket, hvis gymnasierne åbnes yderligere, når der nu ikke er beregninger på det fra Statens Serum Institut. Vi har ikke glemt ungdomsuddannelserne. Men det er et puslespil i forhold til smittetryk og økonomi, som skal passe sammen,” siger undervisningsordfører for partiet Anne Sophie Callesen.

Enhedslisten: Vi skal være forsigtige
For Enhedslisten er forsigtighedsprincippet det vigtigste, når samfundet skal åbnes yderligere.

“Vi kan ikke umiddelbart se, at man kan åbne op for hele linjen på uddannelsesområdet, og vi prioriteter afgangseleverne fra grundskolen og de særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser,” siger partiets undervisningsordfører Jakob Sølvhøj.

Rapport fra Statens Serum Institut

Statens Serum Institut har opstillet en række scenarier for smittespredning for genåbning af samfundet. Yderligere åbning af gymnasierne er ikke en del af beregningerne.

Læs rapporten her