God sommer og ferielæsning
sommerferie

God sommer og ferielæsning

Gymnasieskolen overlader det til andre medier at bringe agurkehistorier og lukker ned for de daglige nyhedshistorier for en tid. Redaktionen arbejder videre på historier og temaer og bringer her inspiration til ferielæsning af forskellig genre lige fra sommeressay fra Merete Pryds Helle til artikler om fremmedsprog, relationer og stress.

Efter en meget anderledes afslutning på skoleåret er alle skoler stort set lukket ned for en tid. Det samme gør gymnasieskolen.dk’s daglige nyheder, men det vil dog være muligt at uploade debatindlæg eller kommentere på artikler.

Som en særlig afslutning på skoleåret har Gymnasieskolen bedt forfatter Merete Pryds Helle skrive lidt unik ferielæsning til lærerne. Det er blevet til et essay om dengang, vi stadig kunne rejse frit.

Merete Pryds Helle

Har hverdagen været for hektisk i år, så du ikke nåede at læse alle artikler i vores trykte magasiner, kan du finde lidt inspiration i tidligere temaer, større interview og baggrundsartikler. Du kan altid gense gamle blade her.

Eftersyn

Eftersyn er et fast element i Gymnasieskolen, hvor vi har fokus på, om politiske tiltag fik den ønskede effekt ,og hvad der kom ud af et særligt indsatsområde på en skole. I de seneste udgivelser af bladet har vi blandt andet haft fokus på fremmedsprog, grundforløbet og pædagogikum.

Læs: Reformen fejler: Færre elever vælger sprog

Læs: Tre år med grundforløbet: Svært at få øje på succesen

Læs: Skoler overholder ikke regler: Nye lærere må klare sig uden pædagogikum

Stresslægen: Vi bør også tale om meningen med livet

Læs interviewet med overlæge Nanna Hurwitz Eller, der har arbejdet med arbejdsrelateret stress i over 20 år og set, hvordan mennesker bliver nedbrudt af langvarige belastninger på jobbet. Hun mener, at der på mange arbejdspladser mangler viden om, hvordan vi undgår, at stress gør os syge.

“Arbejdsglæde er dit eget ansvar”

Skuespiller Peter Mygind var i mange år en ja-hat, der ikke sagde fra. Da han begyndte at være tydelig om sine egne behov, voksede hans arbejdsglæde. Han opfordrer andre til at gøre det samme. Og til at tænke over, hvad man bidrager med til fællesskabet.

Læsning skaber et særligt rum – og det skal plejes

Det er værdifuldt at fordybe sig i skønlitteratur, siger læse- og fordybelsesforsker Kristiane Hauer. Gymnasielærerne skal hjælpe eleverne med at forstå, at læsning handler om andet end at kunne analysere og fortolke en tekst, mener hun.

Redaktionen arbejder videre med temaer og gode historier om uddannelsespolitik og arbejdslivet som gymnasielærer.
Som altid hører vi gerne om relevante temaer eller konkrete historier, som vi bør skrive om.
Vi kan kontaktes på mailen gymnasieskolen@gl.org.

Har du selv meget på hjerte om livet som gymnasielærer, og har du lyst til at dele dine erfaringer, udfordringer og glæder, så er det måske dig, der skal blive fast blogger på gymnasieskolen.dk.
Vi søger i øjeblikket flere gymnasielærere til at blogge fast på vores nyhedssite.
Læs mere her: Vil du blogge på Gymnasieskolen?

Gymnasieskolen.dk udkommer igen med daglige nyheder fra mandag den 10. august.
Det første nummer af det trykte magasin i det nye skoleår udkommer den 4. september.

Redaktionen ønsker alle en god sommer.

Tema om relationer

Læs Gymnasieskolens tema om relationer:

Tema: Den digitale skole

Tema om arbejdslivets veje

Det kunstneriske fald

Læs Gymnasieskolens tema om de kunstneriske fag:

Tema om tid

Læs Gymnasieskolens tema om tid:

Tema om efteruddannelse

Læs Gymnasieskolens tema om efteruddannelse:

Tema om fremtidens eksamen

Læs alle artikler i Gymnasieskolens tema om fremtidens eksamen: