Annonce
Skip to content
Artikel
AC-klubben samler lærerværelset
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
69543_GS_Magasin2_Udfordret_Banner3-aspect-ratio-348-234
17. april 2023

AC-klubben samler lærerværelset

Indhold
Tekst_ Morten Jest
Foto_ Tim Kildeborg Jensen
Link er kopieret

Hvad gør det ved et lærerværelse og den fælles front, når kollegerne er organiseret i forskellige fagforeninger? Det er en udbredt problematik på erhvervsgymnasierne. På Odense Tekniske Gymnasium har tillidsrepræsentanten valgt en pragmatisk tilgang, som fungerer.

 

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.

Man fristes til at bruge det gamle mundheld, når tillidsrepræsentant (TR) Gorm Bentsen, Odense Tekniske Gymnasium, fortæller om situationen ved overenskomstforhandlingerne i 2018, hvor truslen om konflikt med deraf følgende lockout eller strejke var overhængende.

”Dengang var der en gruppe blandt kollegerne, som ikke var organiseret, og som syntes, GL var dum og irriterende. Det var vel sådan set første gang, vi rigtig drøftede det her med at være organiseret, og hvad det vil sige at være solidarisk,” fortæller Gorm Bentsen, der er i gang med sin tredje periode som TR.”

Jeg tror, der kan være lidt berøringsangst omkring emnet mange steder, fordi der let opstår en følelse af, at man bebrejder hinanden,” tilføjer han.

Den førnævnte overenskomstsituation og de mulige konsekvenser fik dog nogle til ’at se lyset’ og melde sig ind i en fagforening, ligesom enkelte forlod de såkaldt gule og kom over i en overenskomstbærende fagforening.

Jeg tror, der kan være lidt berøringsangst omkring emnet mange steder.
Gorm Bentsen, TR, Odense Tekniske Gymnasium

I dag er lærerkollegiet på Odense Tekniske Gymnasium ifølge Gorm Bentsen 100 procent organiseret.

”Fra tid til anden er der da en årsvikar, som måske ikke lige får sig meldt ind med det samme. Men ellers, ja.”

Der er dog lige et enkelt men. Cirka 20 procent af kollegerne er organiseret i IDA, Ingeniørforeningen. Isoleret set er det godt, at lærerne er organiseret, men på især erhvervsgymnasierne, der har en del undervisere uden traditionel gymnasielærerbaggrund ansat – som derfor ofte har eller har haft et andet tilhørsforhold identitetsmæssigt og organisationsmæssigt – kan det være et problem, at lærerne organisatorisk således ikke altid står samlet i eksempelvis forhandlinger med ledelsen. Ikke at der behøver at være direkte modstridende interesser mellem grupperne, men det kan svække TR’s stilling. Det synes dog ikke at være tilfældet på skolen i Odense, hvor Gorm Bentsen desuden med egne ord har et glimrende samarbejde med Uddannelsesforbundet og tillidsrepræsentanterne på EUD-afdelingerne på Syddansk Erhvervsskole, som Odense Tekniske Gymnasium er en del af.

For eksempel kæmper skolens lærere i forhold til lokal løn solidarisk i en stor gruppe for en central lønpulje, hvilket egentlig er det modsatte af GL’s officielle ønsker. Men den lokale udmøntning er på 9,7 procent, hvilket er pænt over gennemsnittet på erhvervsgymnasierne.

69543_GS_Magasin2_Udfordret_Artikel3
Gorm Bentsen er TR for alle lærerne på Odense Tekniske Gymnasium. Den inkluderende tilgang er vigtig, selv om ikke alle kolleger er organiseret i GL.

TR for alle
På de fleste gymnasier er der en GL-klub, altså et professionelt fællesskab for de lærere, der er medlem af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL). Sådan er det også mange af de steder, hvor der er flere faggrupper repræsenteret i lærerstaben. På Odense Tekniske Gymnasium har lærerne i stedet en AC-klub. Egentlig hed det AC/IDA-klub som et levn fra den overgang, hvor IDA ikke var en del af det akademiske forhandlingsfællesskab.

AC-klubben signalerer inklusion og fællesskab, mener Gorm Bentsen.

”Jeg er TR for alle lærerne, også IDA-medlemmerne, og det gør jo visse ting lidt nemmere,” siger han, men erkender i samme åndedrag, at det måske ikke ville være helt så let, hvis det var et IDA-medlem, der var TR for den samlede lærergruppe.

”GL arbejder politisk og organisatorisk helt anderledes end IDA på gymnasierne.”

Det er dog væsentligt for Gorm Bentsen, at IDA-medlemmerne er med i klubarbejdet, hvorfor han prikker til dem i forhold til repræsentation i klubbestyrelsen. Det ligger ham sågar på sinde at få nogle, han ikke nødvendigvis er enig med, til at tage en tørn. Hvilket sådan set også gælder i forhold til GL-medlemmer. Et eksempel kan være spørgsmålet om tidsregistrering, som der er forskellige holdninger til blandt lærerne på Odense Tekniske Gymnasium. Indtil 2020 var det frivilligt. Nu er det et krav.”

Her er uenigheden ikke fordelt mellem GL- og IDA-medlemmer, men mere mellem faggrupperne. For nogle strider det imod selvforståelsen og identiteten som lærer.”

Gorm Bentsen er dog ikke i tvivl om, at det at være ingeniør betyder noget for nogle. Måske handler det om medlemsfordele og kurser, måske handler det om, at nogle har været ude at arbejde som ingeniør, fordi erhvervskompetencer somme tider er påkrævet i deres stilling. På den baggrund hænder det, at identiteten ligger nærmere ingeniør end gymnasielærer.

”Så er der jo det frie fagforeningsvalg, og det skal der også være plads til. Måske er det en af grundene til, at vi ikke har problemer med den forskellige organisering her,” lyder det fra Gorm Bentsen, som trods den pragmatiske tilgang selv peger på en potentiel ulempe, som er et godt argument for faktisk at få kolleger til at skifte til GL:

”Det kan gøre det vanskeligere for mig at repræsentere en kollega i en medarbejdersag, at jeg ikke kan stå på mål for eksempelvis juridisk rådgivning. Jeg kan ikke bare ringe til GL. Og jeg har da oplevet, at en kollega kom en tur i vridemaskinen, hvor jeg måtte bede vedkommende om at kontakte sin egen organisation.

Jeg har oplevet, at en kollega kom en tur i vridemaskinen, hvor jeg måtte bede vedkommende om at kontakte sin egen organisation.
Gorm Bentsen, TR, Odense Tekniske Gymnasium

Lokket af gratis goder
Spørger man blandt Odense Tekniske Gymnasiums nuværende og tidligere IDA-medlemmer, er der ikke noget entydigt billede. Det skulle da lige være, at det – som Gorm Bentsen siger – for lærerne nok mere handler om at få dagligdagen til at fungere end om, hvilken fagforening man er medlem af.

Enkelte peger på, at nogle af IDA’s kurser rent fagligt giver mening, hvis man for eksempel underviser i teknologi. Det er dog ikke tilfældet, hvis man som Søren Eriksen og Jonas Camillus Jeppesen underviser i fysik og matematik.

”Vi kan ikke bruge kurserne til noget,” siger de samstemmende efter forklaringen om, hvorfor de i sin tid blev medlem af IDA:

Som studerende blev de ’lokket’ med forsikringsfordele og diverse gratis goder som biografbilletter og ikke mindst en kittel til laboratoriebrug. Det er medvirkende til, at Jonas Camillus Jeppesen stadig er medlem af IDA, selvom han i en periode, mens han læste ph.d., var udmeldt, forklarer han.

”Jeg behøver sådan set ikke IDA og har tænkt på, om jeg burde melde mig ind i GL, hvis medlemstyngden tæller i det store billede. Det er rent praktisk, at jeg ikke har gjort det. Det skal egentlig bare gøres. Hvis prisen vel at mærke er den samme. Men måske skal GL gøre bedre opmærksom på medlemsfordele,” siger Jonas Camillus Jeppesen.

Søren Eriksen meldte sig ud af IDA, da det efter studietiden ikke længere var gratis, og er i dag medlem af GL efter lidt vandring ind og ud og en større forståelse af fagforeningers arbejde i forbindelse med indledningsvist nævnte OK 18.

Jeg føler, at det er min lærerprofession, ikke min faglighed, der skal udvikles, og derfor har jeg mere brug for den pædagogik og didaktik, jeg kan få fra GL.
Søren Præstegaard, lærer, Odense Tekniske Gymnasium

Søren Præstegaard er tidligere ingeniør og IDA-medlem, men er skiftet til GL. For ham var det væsentligste identiteten. Ikke som ingeniør; han begyndte nemlig at føle sig mere som gymnasielærer og tænkte nøje over, at GL ville være stærkere med flere medlemmer.

”Jeg kan godt se, at enkelte har brug for IDA’s kursusudbud. Men jeg føler, at det er min lærerprofession, ikke min faglighed, der skal udvikles, og derfor har jeg mere brug for den pædagogik og didaktik, jeg kan få fra GL,” siger han og tilføjer, at det kunne være væsentligt at se på, om der kunne vindes noget for den enkelte på at skifte til GL – selvom han samtidig ser det som væsentligt, at man rent faktisk har frit valg.“

Ja, nogle vil måske mene, at det er en privat sag,” supplerer Søren Eriksen.

Undgå moralprædiken
Mads Boe Højvang er derimod stadig medlem af IDA. Der ligger som sådan ikke noget videre ideologisk bag.

”Men jeg ville savne fagbladet Ingeniøren, hvor jeg læser mange relevante ting for min undervisning og får mange gode eksempler, jeg kan bruge.

”Kollegerne er dog enige om, at AC-klubben er en god institution, og at lærerne er rykket tættere sammen i bussen efter OK 18. Det illustreres måske godt med Jonas Camillus Jeppesens udsagn om, at han og kollegerne ikke tænker på Gorm Bentsen som GL’er. Men som TR.

”Sådan skal det helst også være,” siger Gorm Bentsen selv.

”Jeg vil gerne undgå at gøre noget til en moralprædiken. Men det kan da godt være, jeg skal tage diskussionen om organisering mere op og blive bedre til at gå til nyuddannede og nyansatte i fremtiden.”

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus

    I en konflikt skal eleverne lære at lytte

  • _GS_Web_Kronik_ErikQuist

    Lille pædagogisk skrolle: Omveje og bagveje ind i pædagogikken

  • GS01_24_Kronik_Topbanner

    Antallet af diagnoser sætter specialpædagogisk støtteindsats til vægs

  • 2023_Magasin1_Kronik_Banner

    Organdonation i undervisningen

  • Fokus

    Aleksander får en glædesrus af at rykke holdninger

Indhold Flere organisationer på lærerværelset

På især erhvervsgymnasierne er GL oftest ikke den eneste fagforening, som repræsenterer lærerne. Nogle gange giver det nogle udfordringer, mens der andre steder er et fint samarbejde mellem de forskellige tillidsrepræsentanter. Gymnasieskolen kigger på emnet og taler også med lærere og tillidsrepræsentanter om de forskellige identiteter.

  • Kapitel 1

    AC-klubben samler lærerværelset

  • Kapitel 2

    Fælles front vigtigere end navnet på fagforeningen

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater