Efteruddannelse med kolleger rykker mere
tema-AneLangagerThomsen-banner

Efteruddannelse med kolleger rykker mere

Sidste år havde Ane Langager Thomsen og hendes kolleger på Roskilde Gymnasium udfordringer med en klasse. Derfor besluttede de sig i klassens team for at deltage på et fælles kompetenceudviklingskursus, som skolen arrangerede med syv andre gymnasier.

“Tanken var at få nogle redskaber, så vi blandt andet kunne hjælpe klassen til at blive bedre til at studere,” fortæller Ane Langager Thomsen, der underviser i tysk og dansk.

Hun synes, at det har været en stor fordel at være på kurset sammen med sine kolleger.

“Vi fik koblet noget konkret på kurset, fordi vi lærere både skulle forberede empiri inden kurset, og fordi vi havde nogle såkaldte aktioner i klassen. Det var meget brugbart, at vi i teamet fik defineret problemerne, og at vi sammen fandt frem til løsninger ud fra det input, som vi fik på kurset.”

Hun oplever, at det ofte kan være svært at få tid til at overføre det, man lærer på efteruddannelseskurser, til det daglige arbejde.

“Ofte kommer man fra et kursus og er fyldt med nye idéer, men så møder man hverdagen, hvor der ikke er tid,” siger Ane Langager Thomsen og uddyber:

“Men her var jeg afsted med mine kolleger, og der var afsat tid til at arbejde sammen. Derfor havde vi jo allerede sat gang i nogle tiltag som en del af kurset, og vi kunne lettere følge op, da vi kom tilbage til skolen.”

Ane Langager Thomsen

Tysk- og dansklærer, Roskilde Gymnasium

Efteruddannelse
Skolebaseret kompetenceudvikling med sit klasseteam. Temaet var aktionslæring og teamsamarbejde.

Tema om efteruddannelse

Læs Gymnasieskolens tema om efteruddannelse: