God jul og læsning
coronajul shutterstock_1851972661

God jul og læsning

Gymnasieskolens redaktion ønsker gymnasielærerne en glædelig jul med lidt læseinspiration.

Gymnasieskolen.dk har lukket ned for den daglige nyhedsproduktion for en stund.

Hvis du savner læsestof fra gymnasieverdenen, kan du måske finde en artikel eller to, som du har overset i løbet af det travle år. Udover artikler, blog- og debatindlæg fra gymnasieskolen.dk findes tidligere numre af Gymnasieskolen også her på hjemmesiden.

I faktaboksene ses nogle af de temaer og historier, som vi har sat fokus på i løbet af året.

Katrine Quorning ved fra egne erfaringer, hvordan det påvirker et barn at vokse op med en forælder, der er alkoholiker. Hun har sagt sit job som gymnasielærer op for at forsøge at nedbryde tabuer om alkoholisme.

Tip os
På Gymnasieskolen gør vi os umage med at skabe indblik i og overblik over centrale problemstillinger for gymnasielærerne. Men det kan vi kun gøre i et godt samspil med lærerne. Derfor er vi også taknemlige for alle de henvendelser med historieidéer og vigtige problemstillinger, som vi har fået fra gymnasielærere i årets løb, og vi håber, at I fortsat vil kontakte os med gode idéer.

Uddannelsessystemet skal ændres, så det passer til de unge – og ikke omvendt. Det mener Nina Smith, professor i nationaløkonomi og formand for Kommissionen for 2. generationsreformer, som kan få afgørende betydning for fremtidens uddannelser. Hun kalder gymnasiet for en kæmpe succes.

Lærerne sætter dagordenen
En populær del af gymnasieskolen.dk er vores blog- og debatsektion, der giver plads til, at gymnasielærere selv skriver indlæg Der er stadig plads til flere lærerstemmer i bloggerpanelet, så hvis du har noget på hjerte og har lyst til at blogge regelmæssigt, er du mere end velkommen til at skrive til os.
Læs mere om det her.

Hvis tiden ikke er til jævnlige indlæg, men du ønsker at bidrage til debatten indimellem, er debatsiden på gymnasieskolen.dk altid åben for tanker fra gymnasielærere.

Gymnasieskolens redaktion ønsker alle læsere en glædelig jul og et godt nytår.

Det fysiske rum giver en usynlig læringskulisse, som for langt de fleste elever ­giver en bedre læring end hjemme bag skærmen. Neurobiolog og dr.pæd. Theresa Schilhab peger på dufte, lyde, kemiske signaler, spejlneuroner og fællesskab som tavse, ubevidste gevinster for undervisningen.

Elevfordelingaftalen

I år blev et politisk flertal endelig enig om en ny aftale for elevfordelingen.

Få overblik over konsekvenserne her

OK 21

Gymnasielærerne har i år fået en ny overenskomstaftale.

Få overblikket her.

Tema om lærersamarbejde

Tema om eux

Tema om vikarliv

Tema: Gymnasiernes bestyrelser

Tema om fremtidens arbejdsliv

Se hele Gymnasieskolens tema om fremtidens arbejdsliv:

Tema: Tilbage til en bedre hverdag?

Læs artiklerne i temaet om arbejdsmiljøet efter nedlukningerne:

Tema: Tillidsrepræsentantens rolle

Lige nu vælger skolerne tillidsrepræsentanter. Hvad kan en god TR? Hvilken betydning har TR for lærerne? Og bliver det anderledes i fremtiden? Vi zoomer ind på rollen.

Tema om gymnasiereformen

Læs Gymnasieskolens tema om gymnasiereformen:

Se undersøgelsen af gymnasielærernes holdning til gymnasiereformen her.