Line gik ned med stress: Nu passer jeg på mig selv
Line Nissen-sh

Line gik ned med stress: Nu passer jeg på mig selv

Den gode dialog med ledelsen var vigtig, da Line Kabell Nissen blev sygemeldt med stress. I dag har hun lært at tage sig tid til at mærke efter og sige fra.

Hun snørede sine løbesko. Ikke for at løbe en tur, men fordi hun vidste, at hun ville komme til at gå meget. I ugen op til sin sygemelding følte Line Kabell Nissen, at hun var nødt til at have løbesko på for at nå alt det, hun skulle på gymnasiet. Da det blev weekend, tog hun til fest, men hun kunne ikke koncentrere sig om det, folk sagde til hende. Hun brugte resten af weekenden på at græde.

Om mandagen gik hun til sin nærmeste leder og fortalte, hvordan hun havde det. Det var begyndelsen på hendes sygemelding. Line Kabell Nissen var 31 år, lærer på Alssundgymnasiet i Sønderborg og ramt af stress.

“Jeg var ung og ambitiøs. Jeg elskede mit arbejde. Jeg ville det hele, og jeg ville gøre det godt. Jeg sagde ja til mange opgaver. Jeg var nok en helt klassisk ung og ny lærer,” fortæller Line Kabell Nissen, da hun tænker tre år tilbage på en meget svær periode i sit liv.

Line Kabell Nissen gik fra at sige ja til alt til slet ikke at kunne noget.

“Hver gang jeg åbnede min computer for at uploade til Lectio, fik jeg angst for, at der var nogen, der ville mig noget. At der var noget, jeg skulle ordne.”

Vær åben om dine behov
I ugen op til sin sygemelding var Line Kabell Nissen koordinator på skolens naturvidenskabsfestival. Her løste hun mange af opgaverne selv.

Efterfølgende har hun igen været koordinator på projektet, men denne gang fremlagde hun nogle betingelser for sin leder. Derfor blev de opgaver, som hun før havde stået med alene, fordelt mellem hende og to andre lærere.

“I stedet for at være arbejdsbi blev jeg projektleder. Det var lidt svært at lægge opgaver fra sig og have tillid til, at andre løste dem, men det er jeg rigtig glad for, at jeg gjorde,” siger hun.

Jeg synes, at der er for lidt tid til eftertænksomhed i gymnasieskolen, men man skal give sig selv lov til at gå hjem og tænke.

Line Kabell Nissen, lærer
Alssundgymnasiet Sønderborg

I dag – tre år senere – kan Line Kabell Nissen se, hvor vigtig hendes dialog med ledelsen har været for, at hun kunne komme tilbage.

“Det handler om den gode, løbende dialog. Man skal være tydelig om sine egne behov. Mere tydelig end man synes er behageligt,” siger hun og tilføjer:

“Ledelsen hjalp mig med at tage det langsomt. De sagde: ‘Er du sikker på, at du er klar?’ Det langsomme tempo og den gode dialog var det, der hjalp mig tilbage.”

“Det skal jeg lige tænke over”
Inden sin sygemelding sagde Line Kabell Nissen sjældent nej til opgaver. I dag er hun blevet bedre til at give sig selv lov til at tænke sig om, inden hun påtager sig ekstra opgaver.

“Jeg synes, der er for lidt tid til eftertænksomhed i gymnasieskolen, men man skal give sig selv lov til at gå hjem og tænke. Det giver også én mulighed for at overveje, om opgaven kan løses på andre måder,” fortæller hun.

Da Line Kabell Nissen efter tre måneders sygemelding begyndte at få mod på at genoptage sit arbejde, lagde hun en plan for, hvordan hun skulle trappe op.

“Jeg ville starte med ét hold over tre måneder og valgte det hold, som jeg havde det bedst med. Det hold, som jeg fik god energi af.”

Også her var ledelsen lydhør over for de behov, hun gav udtryk for, og de insisterede på, at hun forlængede sin plan til et halvt år. I dag er Line Kabell Nissen tilbage på fuld tid.

Line Kabell Nissen

Skole_ Alssundgymnasiet
Sønderborg
Fag_ Matematik og engelsk