“Stationslæring er en god og nem måde at aktivere eleverne på. Man går ud i et fællesområde, et bibliotek eller lignende, og så laver man forskellige stationer med opgaver,” fortæller Marie Borregaard Vinther, der er medforfatter til bogen Samfundsfagslærerens øvelsesbog – opskrifter til kreativ begrebsindlæring.
Stationslæring kan bruges i alle fag, forklarer hun.
“Et eksempel i dansk kan være nye digte. Læg et digt frem, eleverne skal læse og snakke om i en lille gruppe, et andet sted skal de lave et semantisk skema, på YouTube kan de se og lytte til en digtoplæsning, de kan diskutere en teoretisk tekst om perioden, og de kan få en øvelse, hvor de selv skal skrive et digt ud fra en række benspænd,” opremser Marie Borregaard Vinther.
Stationslæring er en god og nem måde at akivere eleverne på.
Nogle stationer kan være frivillige, andre obligatoriske, og eleverne kan selv vælge rækkefølgen.
“Stationslæring giver mulighed for at fastholde dynamikken i længere tid end undervisning i klassen eller i gruppearbejde. Samtidig er det en god mulighed for interaktion mellem læreren og de enkelte elever. Jeg kan nå at tale med rigtig mange elever, og det er især en god mulighed for at tale med de stille elever,” siger hun.
Skole_ Rosborg Gymnasium og HF
Fag_ Dansk og samfundsfag
17 lærere giver deres bedste erfaringer om undervisning videre:
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode