Vittigheder får eleverne til at spidse ører
dåselatter

Vittigheder får eleverne til at spidse ører

Matematik- og kemilærer Joakim Sørensen bruger sin unge alder positivt, når han skal fange sine elevers opmærksomhed.

Unge, uerfarne lærere tænker ofte meget over, hvordan de kan fange elevernes interesse. Det gjorde 30-årige Joakim Sørensen også, da han for tre år siden begyndte at undervise på CELF Nykøbing Falster HTX.

Men han fandt ud af, at han kunne vende sin unge alder til sin fordel.

“Jeg er lidt mere i øjenhøjde med mine elever end mine ældre kolleger. Jeg kan skille mig ud fra mængden ved at være lidt ‘ung med de unge’,” fortæller Joakim Sørensen.

Han har forskellige tricks til at få sine elevers opmærksomhed. Blandt andet udnytter han den interesse, som mange af dem har for computerspil.

“Det er en fordel, at jeg kender mange af de spil, som eleverne spiller. Det giver en anden respekt, når jeg siger: ‘Lad være med at spille Hearthstone i timerne’.”

Humor skaber effektivitet
Når Joakim Sørensen underviser, bruger han ofte vittigheder for at skabe små pauser. Hans oplevelse er, at hans spontane vittigheder får eleverne til at spidse ører igen, hvis de har fordybet sig i computeren.

Jeg er lidt mere i øjenhøjde med mine elever end mine ældre kolleger.

Joakim Sørensen, lærer
CELF Nykøbing Falster HTX

Han starter også nogle af sine moduler med at vise en video. Det kan være en, han selv har med, men det kan også være en video, som eleverne ser, når han træder ind i lokalet.

“Det, synes eleverne, er vældig sjovt, og det skaber en god stemning i klassen. Jeg bruger det som opvarmning til timen. De fem minutter er en god investering, hvis resten af modulet bliver mere effektivt.”

Joakim Sørensen

Skole_ CELF Nykøbing Falster HTX
Fag_ Matematik og kemi

Tema: Nyt skoleår - nye idéer