‘Brian-runden’ får de stille elever på banen
Brianmetoden-banner

‘Brian-runden’ får de stille elever på banen

Dansklærer Brian Saugberg får alle sine elever til at sige noget i starten af timen. Har man først sagt noget, er det lettere at tage ordet igen.

Når Brian Saugberg møder tidligere elever, er det tit én bestemt ting, de kan huske ham for. Dansklæreren fra Mariagerfjord Gymnasium har nemlig en speciel metode, han bruger i sin undervisning. ’Brian-runden’ kalder han den.

”’Brian-runden’ handler om, at jeg gerne vil have alle elever til at sige noget i starten af timen. Det skal være helt kort, så de får maksimalt 15 sekunder. Når 30 elever skal sige noget, er det nødt til at gå lidt hurtigt,” siger Brian Saugberg.

Inden har han typisk vist eleverne et maleri, et filmklip eller en strofe fra et digt. De får to minutters tænkepause og skal så på skift sige, hvad det har fået dem til at tænke på.

Han har selv fundet på metoden og har brugt den i seks-syv år. Ikke i hver time, men som afveksling. Tanken er, at har en elev først sagt noget i timen, så er det lettere at tage ordet igen.

”Det pædagogiske mål er at få de stille og tilbageholdende elever på banen,” siger Brian Saugberg og uddyber:

”For at kunne give eleverne karakterer, skal man finde ud af, hvad de kan. Skal den kloge, stille pige bare have 02, fordi hun aldrig siger noget i timerne? Eller er det læreren, der skal blive bedre til at finde ud af, hvad hun kan? Det er den tanke, der ligger bag.”

Nedbryder fordomme
Brian Saugberg har gode erfaringer med metoden. Den aktiverer ikke kun alle elever, men nedbryder også en af de fordomme, en del elever har om danskfaget, fortæller han.

”Mange elever er tilbageholdende med at sige noget i dansktimerne. De tror, at de hver gang skal levere en stor, dybsindig analyse. Her finder de ud af, at det er helt fint at starte ud med et indtryk eller en følelse. Det er det umiddelbare og oplevelsesmæssige, jeg går efter,” siger Brian Saugberg og fortsætter:

”Det kan nogle gange være den bedste vej ind i et digt eller et andet værk. Det vil jeg gerne lære dem. At en følelse, en oplevelse, et indtryk kan være en kickstart.”

Det pædagogiske mål er at få de stille og tilbageholdende elever på banen.

Brian Saugberg, lærer
Mariagerfjord Gymnasium

Når alle eleverne har fået sagt, hvad de har på hjerte, udvælger han nogle af udsagnene, som klassen så diskuterer videre ud fra.

”Så dykker vi dybere ind i kunstværket. Hvad er det egentlig, der er på spil i det? Flere faglige lag kommer på. Vi går fra oplevelse til erkendelse og refleksion.”

mikrofon illustration

Alle har en stemme
Han er godt klar over, at metoden presser nogle elever. Derfor bruger han den aldrig i den første tid i en ny klasse.

”Klasserummet skal først være et roligt og trygt sted at være,” fortæller Brian Saugberg, der i maj vandt Politikens Undervisningspris 2019.

Det er ikke kun i forbindelse med ‘Brian-runden’, at han får alle sine elever til at sige noget. Når han tænker over det, gennemsyrer ønsket om at høre alle faktisk al hans undervisning.

”Alle har en stemme, der er værd at lytte til. Jeg plejer at sige til eleverne, hvor ufattelig barskt og ensomt det er for mig, hvis de ikke siger noget,” siger Brian Saugberg og griner.

Det er samspillet mellem lærere og elever, der skaber den gode undervisning, mener han.

”Klassen skal være et hold, hvor alle har lyst til at byde ind. Det er dialogen, jeg går efter. Det lykkes ikke altid, men det er altid min intention.”

Brian Saugberg

Skole_ Mariagerfjord Gymnasium
Fag_ Dansk og historie

Tema: Nyt skoleår - nye idéer