Rektorernes formand: Vi laver fortsat gode studenter – men lærerne er pressede
Banner_Birgitte Vedersø_0001_grayscale

Rektorernes formand: Vi laver fortsat gode studenter – men lærerne er pressede

Selvom lærerne har fået flere elever og mere travlt, er kvaliteten afundervisningen i gymnasiet stadig høj, mener formanden for Danske Gymnasier, Birgitte Vedersø.

”Jeg oplever ikke, at kvaliteten af undervisningen er dårlig. Vi laver fortsat gode studenter, og det er utrolig godt gået af lærerne. Men jeg oplever, at lærerne er pressede, og at buen snart ikke kan spændes hårdere.”

Hvis lærerne skal have en ordentlig relation til den enkelte elev, er der en grænse for, hvor mange elever de skal møde, fastslår hun.

”Vi har brugt mange kræfter i de senere år på arbejdet med den gode relation mellem lærer og elev, fordi vi ved, at det er afgørende for elevernes trivsel og faglige udbytte. Vi trækker store veksler på lærernes meget dybfølte engagement i deres elever, når vi beder dem om at tage flere og flere elever,” siger Birgitte Vedersø.

Hovedproblemet er de seneste års nedskæringer på skolerne. Der er brug for, at politikerne nu vælger at investere i uddannelse, siger hun.

”Det er afgørende, hvis vi skal have en gymnasieskole, hvor vi får det ud af eleverne, som vi kan.”

Tema: Flere elever pr. lærer