Annonce
Skip to content
Artikel
Undervisningen skal afspejle virkeligheden – her bruger de ChatGPT
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Daniel-Vognstrup-Perez-aspect-ratio-348-234
2. februar 2023

Undervisningen skal afspejle virkeligheden – her bruger de ChatGPT

UddannelsespolitikUndervisning Kommunikation og it Kunstig intelligens
Indhold
Tekst_ Malene Romme-Mølby
Foto_ Privat
Link er kopieret

Kommunikation og it er måske et af de fag i gymnasiet, der allerede har beskæftiget sig mest med kunstig intelligens. Generelt er der også et ønske blandt lærerne om at udforske ChatGPT og kunstig intelligens, fortæller Daniel Vognstrup Perez, der er forperson for Foreningen for kommunikation og it ved de gymnasiale uddannelser.

Daniel Vognstrup Perez

  • Forperson for Foreningen for kommunikation og it ved de gymnasiale uddannelser.
  • Underviser i kommunikation og it og engelsk på Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern.

“Kommunikation og it findes primært på erhvervsgymnasierne, hvor fagene er erhvervsrettede og skal afspejle den virkelighed, som eleverne skal ud til. Og her bruger man jo allerede kunstig intelligens. Derfor gør vi eleverne en bjørnetjeneste, hvis ikke vi lærer dem om kunstig intelligens’ funktioner og begrænsninger,” pointerer Daniel Vognstrup Perez.

Han mener, at udviklingen af ChatGPT fordrer en ændring i den måde, man tilgår undervisningen og eleven på.

“Det kræver, at vi møder eleverne på en anden måde, hvor vi har en dialog om deres forståelse af en løsning. Hvor man tidligere har haft meget fokus på det skriftlige produkt, skal vi fremover stadig have fokus på det skriftlige, men vi skal nok i højere grad også have fokus på elevernes evne til at reflektere over, hvordan og hvorfor de er kommet frem til det, de er. Jeg tror, at fokus på processen bliver vigtigere,” siger Daniel Vognstrup Perez.

Mange af de træk ligger allerede i kommunikation og it, hvor man afslutter faget med et projekt, som eleven skal forsvare mundtligt. Til den mundtlige prøve skal eleven blandt andet fortælle om processen.
I faget skal eleverne også undervises i it og etik og gøre sig etiske overvejelser om betydningen af teknologierne.

“Der er meget fokus på at have en dialog med eleven om læring og læringspotentialet,” forklarer Daniel Vognstrup Perez.

Det er så pokkers vigtigt, at vi undervisere viser, hvordan man kan anvende ChatGPT som et værktøj.
Daniel Vognstrup Perez, forperson
Foreningen for kommunikation og it ved de gymnasiale uddannelser

Tænker du, at andre fag bør skele til kommunikation og it i forhold til at tackle udfordringerne med ChatGPT?
“Jeg tror, at det kræver en større diskussion, fordi det drejer sig om noget i udvikling. Kunstig intelligens er i sin vorden, og det bliver kun større. Vi skal diskutere, hvordan vi ser på udviklingen i forhold til undervisningen, og hvordan vi vil inddrage kunstig intelligens. Her vil dannelsesbegrebet igen – og fortsat – være meget vigtigt. Men der vil også være forskel på, hvordan de forskellige fag kan og vil bruge kunstig intelligens,” svarer han.

Daniel Vognstrup Perez forudser, at kunstig intelligens måske kan bruges på noget ‘rugbrødarbejde’, som man tidligere har praktiseret, men som nu kan automatiseres. Eleverne kan for eksempel bruge kunstig intelligens til idéudvikling og brainstorming og til at rette kodning.

“Jeg bruger allerede nu kunstig intelligens til at rette koder, og det siger jeg også til eleverne, at de må. De skal bare fortælle, at de gør det, og de skal kunne forklare processen. Igen er det processen, der er mere interessant end produktet,” siger han.

Lærerne skal vise vejen
Men Daniel Vognstrup Perez kan sagtens få øje på udfordringer med den nye chatbot. En af de større udfordringer er ifølge ham, at nogle fagligt udfordrede elever kan se ChatGPT som en let måde i en travl hverdag at få lavet en opgave på.

“Derfor er det så pokkers vigtigt, at vi undervisere viser, hvordan man kan anvende ChatGPT som et værktøj til for eksempel at eftertjekke og godkende skriftlighed og koder, men også hvad den ikke kan bruges til. ChatGPT kan være en form for tutor og vejleder,” siger Daniel Vognstrup Perez og sammenligner chatbotten med en synonymordbog:

“Man vælger jo ikke det første ord, man finder, men er nødt til at forstå det, man svarer, for at kunne udnytte opslagsværket optimalt.”

Som med andre værktøjer i undervisningen er det essentielt, at der hele tiden er en faglig dialog med eleverne om anvendelse og læring, understreger han.

Der er tale om et paradigmeskifte - ikke et skred eller en trussel.
Daniel Vognstrup Perez, forperson
Foreningen for kommunikation og it ved de gymnasiale uddannelser

Selvom nogle lærere i kommunikation og it måske lidt er frontløbere i forhold til kunstig intelligens, så udvikler området sig hele tiden, og det kan være svært at følge med i en travl hverdag. Derfor opfordrer Daniel Vognstrup Perez også lærerne til at samles under den faglige forening, der især bruger sin Facebook-gruppe til at dele erfaringer med hinanden.

“Vores netværk er et ret aktivt kollegialt fællesskab på tværs af landet, hvor vi især har videndeling og hjælper hinanden. Der er altid et klogt hoved, der kan byde ind på nogle af de spørgsmål, man som travl lærer går og tumler med. Det har også været relevant i forhold til ChatGPT og kunstig intelligens,” siger han.

Det siger lærerne om ChatGPT

Vi har spurgt forpersonerne for fire faglige foreninger om deres syn på ChatGPT.
Find artiklerne herunder:

Dansk
ChatGPT truer skriftligheden

Engelsk
Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

Kommunikation og it
Undervisningen skal afspejle virkeligheden – her bruger de ChatGPT

Matematik
Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

 

Kræver bred drøftelse
Længere oppe i hierarkiet, i ministeriet, ligger et stort ansvar for at følge kunstig intelligens’ udvikling og påvirkning af uddannelserne, mener Daniel Vognstrup Perez.

“Set med erhvervsgymnasiale briller mener jeg, at det smarteste, ministeriet kan gøre, blandt andet er at se på, hvordan det foregår i den virkelige verden. Her anvender de jo allerede kunstig intelligens – for eksempel ChatGPT til at spille bold op ad i udvikling af projekter,” siger han.

Han mener også, at det er vigtigt at få samlet et panel af eksperter – både fra erhvervslivet, men også fra gymnasiet, der løbende følger udviklingen, gør sig nogle erfaringer i hverdagen og tager initiativ til diskussioner af, hvordan man skal håndtere kunstig intelligens i forbindelse med undervisningen.

“Der er jo tale om et paradigmeskifte – og det er vigtigt, at man anser det som det, og ikke som et skred eller en trussel. Det er en udvikling, der giver nyt potentiale: noget bliver fjernet, men noget andet opstår. Kunstig intelligens er en del af fremtiden – lad os være en del af den, udforske den sammen, og finde fordele og ulemper.”

Læs næste artikel i serien, der handler om matematiklærernes syn på ChatGPT:

Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Matlaerere-OTG-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Lærere: “Vi orker ikke at bekymre os om snyd med ChatGPT – Det må ministeriet klare!”

  • Tine-Wirenfeldt-Jensen-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Forsker: “Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste”

  • Mikkel-Roenne-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

  • Lotte-Praetorius-foto-farve-dansklaererforeningen-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    ChatGPT truer skriftligheden

  • MetteAndreasen-engelsk-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

Indhold Kunstig intelligens og undervisningen

Udviklingen af kunstig intelligens går stærkt, og den nye sprogmodel ChatGPT har rystet mange i undervisningssektoren. Gymnasieskolen zoomer ind på den nyeste teknologis udfordringer og muligheder i forhold til undervisningen i gymnasiet.

  • Kapitel 1

    Hver sjette gymnasieelev benytter chatbot til snyd

  • Kapitel 2

    Gymnasielærere: Forbud af ChatGPT giver ikke mening

  • Kapitel 3

    Ny chatbot udfordrer gymnasier: "Det kommer til at ændre fundamentalt på den læring, der er i undervisningen"

  • Kapitel 4

    Professor: Problemerne er større end snyd

  • Kapitel 5

    Undervisningen skal afspejle virkeligheden - her bruger de ChatGPT

  • Kapitel 6

    Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

  • Kapitel 7

    ChatGPT truer skriftligheden

  • Kapitel 8

    Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

  • Kapitel 9

    Forsker: "Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste"

  • Kapitel 10

    Lærere: “Vi orker ikke at bekymre os om snyd med ChatGPT - Det må ministeriet klare!”

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater