Annonce
Skip to content
Artikel
Lærere fra 6 skoler eksperimenterer nu med chatbot i undervisningen
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Elever.laerer.arbejde-ved-computer--aspect-ratio-348-234
12. oktober 2023

Lærere fra 6 skoler eksperimenterer nu med chatbot i undervisningen

UddannelsespolitikUndervisning Kunstig intelligens
Indhold
Tekst_ Malene Romme-Mølby
Foto_ Shutterstock (Arkiv)
Link er kopieret

Seks gymnasier er gået sammen om et projekt, hvor lærerne tester, om ChatGPT kan bruges i undervisningen. De håber, at de også får lov til afprøve nye eksamensformer.

 

Hvad kan ChatGPT bruges til i undervisningen, og hvad kan chatbotten ikke bruges til? Det er lærere fra seks gymnasier gået i gang med at teste, godt et halvt år efter OpenAI lancerede sprogmodellen, der er baseret på kunstig intelligens.

Horsens Gymnasium og HF rakte i foråret ud til flere østjyske gymnasier, hvorefter skolen sammen med Aarhus Akademi, Randers Statsskole, Skanderborg Gymnasium og Favrskov Gymnasium blev enige om projektet. Sidenhen blev Aarhus Handelsgymnasium også en del af samarbejdet.

Formålet er at udvikle og afprøve undervisnings-, evaluerings- og eksamensformer, der indtænker ChatGPT i undervisningen, og at vidensdele om erfaringerne.

“Da ChatGPT blev præsenteret, blev vi taget på sengen, i forhold til hvordan vi som skole skulle håndtere det. Vi oplevede, at vi stod med nogle helt andre udfordringer og muligheder i forhold til Googletranslate og andre typiske plagiatproblemstillinger,” fortæller Nicolai Løvenholt, der er pædagogisk leder og projektkoordinator på Aarhus Akademi.

“Fra starten har der været meget fokus på snyd og plagiat, blandt andet fordi vi som lærere og skoler stod på ubetrådt land. ChatGPT rejste helt nye spørgsmål om, hvad der udgjorde plagiat eller uselvstændigt arbejde, og hvad der dermed udgjorde ‘snyd’ i den traditionelle forstand. Derfor vil vi gerne starte diskussionen et andet sted: Hvad skal eleverne lære og kunne i det 21. århundredes gymnasieskole? Og hvad skal vi dermed lære dem og uddanne og danne dem i? Vores fokus skiftede dermed væk fra snyd til undervisning og læring,” siger han.

Vi har fra styregruppens side valgt, at det er et rent ildsjæleprojekt.
Nicolai Løvenholt, pædagogisk leder
Aarhus Akademi

På Favrskov Gymnasium havde de selv overvejet, om de lokalt skulle sætte gang i et projekt med ChatGPT, men samarbejdet med flere gymnasier virkede mere givtigt.

“Vi synes, at det er kanon spændende at have et helt netværk at vidensdele med i stedet for kun at lave et lille lokalt projekt på skolen. Jeg mener også, det er vigtigt, at lærerne får tid til selv at få fingrene ned i chatbotten og gøre sig nogle erfaringer med den i undervisningen,” siger Bente Rose Madsen, der er pædagogisk leder og projektkoordinator på Favrskov Gymnasium.

Undervisning, kompetencer og eksamen
På Favrskov Gymnasium har de besluttet, at det er otte lærere med henholdsvis fagene dansk, engelsk, matematik og samfundsfag, der deltager i projektet.

Fra hver skole deltager mellem fem og ti lærere, der frivilligt har meldt sig til at deltage i projektet. Lærerne har fået afsat tid blandt deres andre opgaver til at afprøve forskellige ting i undervisningen og at deltage i projektet.

“Vi har fra styregruppens side valgt, at det er et rent ildsjæleprojekt, hvor alle deltagere er interesserede i at arbejde med chatbotten, i stedet for at inddrage hele lærergruppen på skolerne, for så har alle måske ikke den samme interesse eller de samme forudsætninger for at arbejde med det,” forklarer Nicolai Løvenholt.

Vi håber meget, at vi får dispensation, så vores erfaringer kan munde ud i forsøg med nogle nye prøveformer.
Bente Rose Madsen, pædagogisk leder
Favrskov Gymnasium

Projektet kører i to år med hvert sit fokus.

“Første år har vi fokus på undervisningen og at inddrage chatbotten, og hvordan man kan arbejde med kritisk vurdering og kompetencer i forhold til anvendelse af ChatGPT. Der er både et kompetence- og et læringsmålsspor,” siger Nicolai Løvenholt.

Andet år skifter lærerne spor og fokuserer på prøveformer.

“Vi håber meget, vi får dispensation, så vores erfaringer kan munde ud i forsøg med nogle nye prøveformer,” siger Bente Rose Madsen.

Skolerne har desuden søgt og fået tildelt midler fra Region Midtjylland. Det betød, at skolerne også skal vidensdele med Aarhus Handelsgymnasium, der allerede havde taget initiativ til et lignende projekt. Regionen har givet 1.020.000 kroner til projektet, der vil gå til lærerlønninger og oplæg.

Alle lærere, der deltager i projektet, mødes tre gange om året for at vidensdele og få inspiration. Til opstartsmødet var der blandt andet oplæg af Tine Wirenfeldt Jensen, som Gymnasieskolen tidligere har interviewet.

Læs: Forsker: “Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste”

Til november mødes alle lærerne igen, hvor der blandt andet vil være oplæg om såkaldt prompt engineering – det vil sige, hvordan man får chatbotten til at levere relevante svar.

Kommentar til artiklen
  1. Christoffer Miller Dahl siger:
    12. oktober 2023 kl. 14:07

    Jeg er spændt på, hvad de vil kunne dele af nyttig erfaring.
    Ikke mindst i forhold til fx ChatGPT og GDPR-lovgivningen, der ofte er et lidt overset emne.

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Niels-Yde-og-Maja-Boedchter-Hansen-1-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Ledere efterlyser massiv afprøvning af AI i gymnasiet – også som censors højre hånd

  • andersfrikke_02-scaled-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Eksamensreform haster – ny formand efterlyser handling

  • shutterstock_1904756518-scaled-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Ministeriet sætter AI-initiativer i gang – for lidt og for langsomt lyder kritikken

  • IMG_0222-scaled-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    ”Lærerne skal kontrollere AI – ikke omvendt”

  • Henning-Romme-Lund-Torben-Geilman-Roskilde-Gymnasium-scaled-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    På Roskilde Gymnasium ser de AI som en faglig kompetence

Indhold Kunstig intelligens og undervisningen

Udviklingen af kunstig intelligens går stærkt, og den nye sprogmodel ChatGPT har rystet mange i undervisningssektoren. Gymnasieskolen zoomer ind på den nyeste teknologis udfordringer og muligheder i forhold til undervisningen i gymnasiet.

  • Kapitel 1

    Hver sjette gymnasieelev benytter chatbot til snyd

  • Kapitel 2

    Gymnasielærere: Forbud af ChatGPT giver ikke mening

  • Kapitel 3

    Ny chatbot udfordrer gymnasier: "Det kommer til at ændre fundamentalt på den læring, der er i undervisningen"

  • Kapitel 4

    Professor: Problemerne er større end snyd

  • Kapitel 5

    Undervisningen skal afspejle virkeligheden - her bruger de ChatGPT

  • Kapitel 6

    Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

  • Kapitel 7

    ChatGPT truer skriftligheden

  • Kapitel 8

    Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

  • Kapitel 9

    Forsker: "Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste"

  • Kapitel 10

    Lærere: “Vi orker ikke at bekymre os om snyd med ChatGPT - Det må ministeriet klare!”

  • Kapitel 11

    Politikere enige med gymnasielærere: Behov for at se på udfordringer ved ChatGPT

  • Kapitel 12

    Lærere i debat om kunstig intelligens: Vi kan ikke fortsætte undervisningen som tidligere

  • Kapitel 13

    Lærere fra 6 skoler eksperimenterer nu med chatbot i undervisningen

  • Kapitel 14

    Mangler dit gymnasium regler for ChatGPT? Her er, hvad man gør på IB

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater