Annonce
Skip to content
Artikel
ChatGPT truer skriftligheden
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Lotte-Praetorius-foto-farve-dansklaererforeningen-aspect-ratio-348-234
2. februar 2023

ChatGPT truer skriftligheden

UddannelsespolitikUndervisning Dansk Kunstig intelligens
Indhold
Tekst_ Malene Romme-Mølby
Foto_ Privat
Link er kopieret

Lotte Prætorius

  • Medlem af forpersonskabet for Dansklærerforeningen for STX og HF.
  • Underviser i dansk, oldtidskundskab og filosofi på Hasseris Gymnasium.

ChatGPT er først og fremmest en kæmpe trussel i forhold til skriftligheden, fordi chatbotten kan bruges til plagiat.

Det mener Lotte Prætorius, der er medlem af forpersonskabet i Dansklærerforeningen for STX og HF.

“Det vil helt grundlæggende være en stor krise, hvis chatbotten lykkes med at udfordre skriftligheden så meget, at der ikke længere er en motivation for at skrive selv. For skriften er en identitetsmarkør. Der er en meget vigtig erkendelsesproces i skriveprocessen,” forklarer Lotte Prætorius.

Hun mener, at ChatGPT kan have store konsekvenser for undervisningen – især på  længere sigt, fordi chatbotten og anden kunstig intelligens bliver bedre og bedre.

“Det er jo på en måde et våbenkapløb, som vi skal være meget opmærksomme på og ikke møde naivt. Vi er nødt til at være kritiske og villige til at tage kampen op.”

Det er vigtigt at lære eleverne om ChatGPT, for den eksisterer. Mange elever kan blive fristet af at bruge den i en eller anden sammenhæng.
Lotte Prætorius, medlem af forpersonskabet
Dansklærerforeningen for STX og HF

Lotte Prætorius mener dog ikke, at ChatGPT udfordrer danskfaget i samme grad, som sprogfagene nok er udfordret.
Hun har selv forsøgt at få chatbotten til at lave en analyse af Den lille pige med svovlstikkerne. ChatGPT svarede blandt andet, at den lille pige var en god forretningskvinde, som blev venner med rotten.

“Det var fuldstændigt volapyk,” siger hun og tilføjer, at analysen blev lidt bedre, da hun hjalp chatbotten på vej.

Det understreger også pointen om, at man både skal være kritisk og vide noget om emnet, man spørger til, påpeger hun.

“I de opgaver, hvor eleverne skal bruge sig selv og egen viden, kommer ChatGPT til kort.”

Til gengæld tror hun, at chatbotten med tiden kan blive så god til det grammatiske, at den måske kan anvendes, når de skal arbejde med grammatik.

Lotte Prætorius har endnu ikke anvendt ChatGPT i undervisningen, men regner med at inddrage den, så eleverne lærer at forholde sig kritisk til kunstig intelligens.

“Det er vigtigt at lære eleverne om ChatGPT, for den eksisterer. Mange elever kan blive fristet af at bruge den i en eller anden sammenhæng,” siger Lotte Prætorius, der forestiller sig, at hun vil sætte eleverne til at arbejde med at se på, hvordan chatbotten svarer på konkrete spørgsmål.

“På den måde erfarer eleverne, hvad der mangler i besvarelserne. Og hvordan svarene let bliver mekaniske. Man kan mærke, at det ikke er et menneske, der svarer, fordi det ikke er en levende skrift.”

“Jeg frygter, at forbud vil have den konsekvens, at ChatGPT blive mere interessant for eleverne.
Lotte Prætorius, medlem af forpersonskabet
Dansklærerforeningen for STX og HF

For at bevare skriftligheden i gymnasiet er man i højere grad nødt til at inddrage skriftligheden i selve undervisningen, mener Lotte Prætorius.

Det siger lærerne om ChatGPT

Vi har spurgt forpersonerne for fire faglige foreninger om deres syn på ChatGPT.
Find artiklerne herunder:

Dansk
ChatGPT truer skriftligheden

Engelsk
Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

Kommunikation og it
Undervisningen skal afspejle virkeligheden – her bruger de ChatGPT

Matematik
Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

 

“Der skal nok være mere fokus på skriveprocessen end produktet i undervisningen. Vi gør det jo allerede nu, men jeg tror, at vi skal skrue endnu mere op for det, så vi fortsat kan styrke elevernes skriftlighed,” siger Lotte Prætorius, der dog pointerer, at det vil kræve flere timer, da dansk har fået færre og færre timer i forbindelse med de seneste reformer.

“Didaktisk skal vi hele tiden tænke på, hvordan arbejdet kan motivere eleverne til at skrive egen tekst. De skal se meningen med skrivearbejdet.”

Udfordringerne med ChatGPT understreger, at det er godt, at der ikke er internetadgang til eksamen, mener Lotte Prætorius.

“Vi kan drage et lettelsens suk over, at det på trods af debatten for ikke så længe siden blev besluttet, at eleverne ikke skal have netadgang til eksamen,” siger hun.

Hun mener dog ikke, at ChatGPT skal være helt forbudt i skolen.

“Jeg frygter, at forbud vil have den konsekvens, at ChatGPT blive mere interessant for eleverne. Jeg synes hellere, at vi skal tale fornuft til eleverne og vise dem, at de ikke høster noget ved at bruge den, men at de går glip af noget vigtigt,” siger hun.

Læs næste artikel i serien, der handler om engelsklærernes syn på ChatGPT:

Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Matlaerere-OTG-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Lærere: “Vi orker ikke at bekymre os om snyd med ChatGPT – Det må ministeriet klare!”

  • Tine-Wirenfeldt-Jensen-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Forsker: “Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste”

  • Daniel-Vognstrup-Perez-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Undervisningen skal afspejle virkeligheden – her bruger de ChatGPT

  • Mikkel-Roenne-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

  • MetteAndreasen-engelsk-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

Indhold Kunstig intelligens og undervisningen

Udviklingen af kunstig intelligens går stærkt, og den nye sprogmodel ChatGPT har rystet mange i undervisningssektoren. Gymnasieskolen zoomer ind på den nyeste teknologis udfordringer og muligheder i forhold til undervisningen i gymnasiet.

  • Kapitel 1

    Hver sjette gymnasieelev benytter chatbot til snyd

  • Kapitel 2

    Gymnasielærere: Forbud af ChatGPT giver ikke mening

  • Kapitel 3

    Ny chatbot udfordrer gymnasier: "Det kommer til at ændre fundamentalt på den læring, der er i undervisningen"

  • Kapitel 4

    Professor: Problemerne er større end snyd

  • Kapitel 5

    Undervisningen skal afspejle virkeligheden - her bruger de ChatGPT

  • Kapitel 6

    Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

  • Kapitel 7

    ChatGPT truer skriftligheden

  • Kapitel 8

    Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

  • Kapitel 9

    Forsker: "Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste"

  • Kapitel 10

    Lærere: “Vi orker ikke at bekymre os om snyd med ChatGPT - Det må ministeriet klare!”

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater