Annonce
Skip to content
Artikel
Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
MetteAndreasen-engelsk-aspect-ratio-348-234
2. februar 2023

Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

UddannelsespolitikUndervisning Engelsk Kunstig intelligens
Indhold
Tekst_ Malene Romme-Mølby
Foto_ Privat
Link er kopieret

Det er faktisk ikke svært at spotte, når en elev har fået ChatGPT til at lave en opgave i engelsk, fortæller Mette Andreasen, der er forperson for Erhvervsgymnasiernes Engelsklærerforening.

Mette Andreasen

  • Forperson for Erhvervsgymnasiernes Engelsklærerforening.
  • Underviser i engelsk og kulturforståelse på International Business College.

“Jeg behøver ikke læse mange linjer, før jeg kan se det på sætningsopbygningen, tegnsætningen eller ordvalget, siger hun.

Lidt sværere bliver det, når eleven kun har fået hjælp til at skrive dele af opgaven.

“Men jeg tror dog, at man for det meste vil kunne se det, fordi der er en ændring i skrivestilen. Vi kender jo vores elever og lægger hurtigt mærke til, hvis der er diskrepans mellem deres skriftlige og mundtlige præstationer,” siger Mette Andreasen.

Plagiering er ikke en ny udfordring for engelsklærerne, hvilket betyder, at Mette Andreasen – som mange andre lærere – ofte spørger lidt ind til en elevs besvarelse, hvis den pludselig skiller sig ud. Men hvor der findes flere programmer, der kan afsløre plagiering, så er der endnu ikke ét program, der kan opfange alt indhold produceret af kunstig intelligens. Og bevisførelsen ligger hos lærerne.

“Dokumentationen er træls, fordi man let kan få konflikter med eleverne, når man mistænker dem for at snyde. Og det kan være svært at løfte bevisførelsen, på trods af at man er ret sikker på, at eleven ikke ville kunne skrive på det høje sproglige niveau,” siger Mette Andreasen.

Læreproces går tabt
Men at der er kommet en ny spiller i forhold til snyd, er faktisk ikke det største problem ved ChatGPT, mener forpersonen for engelsklærerne.

“Den største udfordring ligger i forhold til, hvad gymnasiet er sat i verden for: at uddanne elever til selvstændighed og at være kritisk tænkende,” siger Mette Andreasen og uddyber:

“Når elever får hjælp af kunstig intelligens til opgaverne, så forpasser de chancen for at lære noget. Jeg forsøger ofte at forklare eleverne, at de ikke skal lave stilen for stilens skyld, for hvis ikke de laver arbejdet selv, går arbejdsprocessen og dermed læreprocessen tabt.”

Jeg ser forbud som et stort tilbageskridt. Jeg vil hellere have, at vi re-tænker eksamensformerne og undervisningen.
Mette Andreasen, forperson
Erhvervsgymnasiernes Engelsklærerforening

Endnu oplever engelsklærerne ikke, at ChatGPT er så udbredt, men Mette Andreasen er ikke i tvivl om, at brugen af den vil stige voldsomt.
Det betyder, at der er behov for at drøfte udfordringerne på lærerværelset, men også med eleverne.

“Vi er nødt til at italesætte overfor eleverne, at de har ansvar for egen læring,” siger Mette Andreasen.

“Derudover er det oplagt at arbejde med ChatGPT og kunstig intelligens i undervisningen. Men også om information og misinformation, og hvor de informationer kommer fra, som vi henter fra nettet. Og hvordan gennemskuer vi, om de er valide,” siger Mette Andreasen.

Det siger lærerne om ChatGPT

Vi har spurgt forpersonerne for fire faglige foreninger om deres syn på ChatGPT.
Find artiklerne herunder:

Dansk
ChatGPT truer skriftligheden

Engelsk
Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

Kommunikation og it
Undervisningen skal afspejle virkeligheden – her bruger de ChatGPT

Matematik
Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

 

At der er forbud mod internetadgang til eksamen skaber en falsk tryghed, mener Mette Andreasen. For nogle elever finder alligevel frem til en måde at komme på internettet. Det samme vil ske med forbud af kunstig intelligens, mener hun.

“Personligt tror jeg hellere, at vi – skolerne, de faglige foreninger og ministeriet – skal have en snak om, hvordan vi skal forholde os til en verden, hvor kunstig intelligens bliver en naturlig del. Skal vi fortsætte med at holde fast i forbud og på den måde komme mere og mere ude af trit med udviklingen?” spørger Mette Andreasen.

“Jeg ser forbud som et stort tilbageskridt. Jeg vil hellere have, at vi re-tænker eksamensformerne og undervisningen. For eksempel kan et skriftligt produkt blive koblet sammen med en mundtlig prøve, som vi har i SOP,” siger hun.

Mette Andreasen ser også potentiale i dansklærernes forslag om at have flere skriveprocesser i undervisningen.

“Processkrivning kunne give rigtig god mening, fordi man i højere grad kunne have fokus på elevernes læring i stedet for på slutproduktet,” siger hun.

Læs: ChatGPT truer skriftligheden

 

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Matlaerere-OTG-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Lærere: “Vi orker ikke at bekymre os om snyd med ChatGPT – Det må ministeriet klare!”

  • Tine-Wirenfeldt-Jensen-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Forsker: “Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste”

  • Daniel-Vognstrup-Perez-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Undervisningen skal afspejle virkeligheden – her bruger de ChatGPT

  • Mikkel-Roenne-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

  • Lotte-Praetorius-foto-farve-dansklaererforeningen-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    ChatGPT truer skriftligheden

Indhold Kunstig intelligens og undervisningen

Udviklingen af kunstig intelligens går stærkt, og den nye sprogmodel ChatGPT har rystet mange i undervisningssektoren. Gymnasieskolen zoomer ind på den nyeste teknologis udfordringer og muligheder i forhold til undervisningen i gymnasiet.

  • Kapitel 1

    Hver sjette gymnasieelev benytter chatbot til snyd

  • Kapitel 2

    Gymnasielærere: Forbud af ChatGPT giver ikke mening

  • Kapitel 3

    Ny chatbot udfordrer gymnasier: "Det kommer til at ændre fundamentalt på den læring, der er i undervisningen"

  • Kapitel 4

    Professor: Problemerne er større end snyd

  • Kapitel 5

    Undervisningen skal afspejle virkeligheden - her bruger de ChatGPT

  • Kapitel 6

    Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

  • Kapitel 7

    ChatGPT truer skriftligheden

  • Kapitel 8

    Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

  • Kapitel 9

    Forsker: "Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste"

  • Kapitel 10

    Lærere: “Vi orker ikke at bekymre os om snyd med ChatGPT - Det må ministeriet klare!”

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater