Annonce
Skip to content
Artikel
Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Mikkel-Roenne-aspect-ratio-348-234
2. februar 2023

Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

UddannelsespolitikUndervisning Kunstig intelligens Matematik
Indhold
Tekst_ Malene Romme-Mølby
Foto_ Privat
Link er kopieret

Lanceringen af ChatGPT har ikke givet anledning til store ramaskrig fra matematiklærerne, fortæller forpersonen for Matematiklærerforeningen for STX og HF, Mikkel Rønne.

Mikkel Rønne

  • Forperson for Matematiklærerforeningen for STX og HF.
  • Underviser i matematik og fysik på Gefion Gymnasium.

“Måske fordi vi lang tid har skullet kapere andre digitale hjælpemidler. For eksempel findes der et matematikprogram, Photomath, hvor man tager et billede af en ligning, og så kan programmet løse ligningen. Vi er altså vant til tage højde for it-værktøjer i dagligdagen. ChatGPT udfordrer ikke matematik i en grad, hvor vi pludselig er nødt til at gøre noget helt andet,” siger Mikkel Rønne.

Ifølge Mikkel Rønne kan ChatGPT på nuværende tidspunkt kun give svar på simple matematiske spørgsmål og fungere lidt som et leksikon. Han har dog hørt fra en matematikkollega, der havde stillet chatbotten eksamenspørgsmål, at den kunne bestå matematik på B-niveau, hvis den blev hjulpet lidt på vej.
Mange kolleger tester for øjeblikket ChatGPTs potentiale, og det kunne være relevant med en mere systematisk undersøgelse, påpeger han.

Mikkel Rønne oplever, at den største bekymring blandt matematiklærerne er i forhold til, at ChatGPT kan blive en ekstra mulighed for at snyde både i undervisningen og til eksamen.

“I dagligdagen tager de fleste matematiklærere allerede nu deres forholdsregler, når de skal vurdere elevernes præstation. Mange af os giver eleverne løbende prøver i klassen uden adgang til internettet, og vi giver typisk ikke karakter for skriftlige afleveringer,” siger han.

Vi skal lære eleverne fundamental matematik med papir og blyant - fordi det er en helt grundlæggende måde at tænke på.
Mikkel Rønne, forperson
Matematiklærerforeningen for STX og HF

Han mener, der i høj grad ligger et stort ansvar på ministeriet om at have et skarpt blik på den digitale udvikling, og hvilke konsekvenser det kan få for undervisningen.

“Teknologien udvikler sig hele tiden og i alle aspekter, derfor er det meget vigtigt, at ministeriet har fokus på det, når man vurderer eksamensformer – både i forhold til, hvordan man stiller spørgsmål, men også i hvilken grad eleverne må bruge it,” siger Mikkel  Rønne og tilføjer:

“I Matematiklærerforeningen hælder vi mest til, at man skal lægge vægt på opgaver med papir og blyant til eksamen. Vi er ikke imod den digitale udvikling og it-værktøjer, men vi kan sagtens tjekke elevernes matematiske kompetencer uden computeren.”

Fortalere for internet til eksamen begrunder det med, at hvis eleverne ikke har internet, så oplever de en kunstig situation – og ikke som man normalt arbejder på studiet eller i arbejdslivet. Mikkel Rønne er uenig i den påstand.

“Når vi taler med undervisere på videregående uddannelser med matematik eller fysik, for eksempel DTU, så betoner de også meget, at vi skal lære eleverne fundamental matematik med papir og blyant – fordi det er en helt grundlæggende måde at tænke på. Så skal de nok lære eleverne at bruge de digitale værktøjer,  siger de,” forklarer Mikkel Rønne.

Han fremhæver eksemplet med Photomath, der kan løse ligninger.

“Når eleverne bruger Photomath, lærer de at tage et billede af ligningen, men ikke at løse den. Det er der jo ingen matematisk læring i, og det er problematisk,” siger Mikkel Rønne og uddyber:

“Mange af eleverne, der har matematik på B-niveau, skal måske være lærer i folkeskolen, hvor man lærer at løse ligninger. Men hvis eleverne tidligere har brugt et hjælpeprogram i gymnasiet, har de måske slet ikke forstået, hvordan man gør.”

Vi skal være i dialog med eleverne om udfordringerne og uddanne dem til at være kritiske – det gælder i høj grad også i forhold til teknologien.
Mikkel Rønne, forperson
Matematiklærerforeningen for STX og HF

Det siger lærerne om ChatGPT

Vi har spurgt forpersonerne for fire faglige foreninger om deres syn på ChatGPT.
Find artiklerne herunder:

Dansk
ChatGPT truer skriftligheden

Engelsk
Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

Kommunikation og it
Undervisningen skal afspejle virkeligheden – her bruger de ChatGPT

Matematik
Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

 

Han har endnu ikke selv oplevet, at elever har brugt ChatGPT i en aflevering, men derimod har de brugt Photomath.

“Jeg oplever, at langt de fleste elever gør, hvad de kan for at forstå tingene og gøre arbejdet ordentligt. Men jeg har modtaget et par afleveringer, hvor jeg kunne se, at de havde brugt Photomath, fordi den har en genkendelig algoritme. Derefter tog jeg en snak med eleverne om, at det er usmart at bruge den, fordi de ikke lærer noget som helst,” siger Mikkel Rønne, der mener, at fremkomsten af ChatGPT er en påmindelse om, hvad eleverne også skal undervises i.

“Vi skal være i dialog med eleverne om udfordringerne og uddanne dem til at være kritiske – det gælder i høj grad også i forhold til teknologien,” siger han og tilføjer:

“Og så skal vi i dagligdagen vise dem, at man kan inddrage it-værktøjer, når det giver mening i undervisningen – for eksempel ved undersøgende projekter.”

Forpersonen for matematiklærerne har også testet ChatGPT i forhold til sit andet fag, fysik.

“Chatbotten fungerer fint som et opslagsværk, men da jeg bad den om at løse en helt konkret opgave, lavede den fejl. Så man skal virkelig tage dens svar med et gran salt,” pointerer han.

Læs næste artikel i serien, der handler om dansklærernes syn på ChatGPT:

ChatGPT truer skriftligheden

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Matlaerere-OTG-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Lærere: “Vi orker ikke at bekymre os om snyd med ChatGPT – Det må ministeriet klare!”

  • Tine-Wirenfeldt-Jensen-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Forsker: “Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste”

  • Daniel-Vognstrup-Perez-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Undervisningen skal afspejle virkeligheden – her bruger de ChatGPT

  • Lotte-Praetorius-foto-farve-dansklaererforeningen-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    ChatGPT truer skriftligheden

  • MetteAndreasen-engelsk-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

Indhold Kunstig intelligens og undervisningen

Udviklingen af kunstig intelligens går stærkt, og den nye sprogmodel ChatGPT har rystet mange i undervisningssektoren. Gymnasieskolen zoomer ind på den nyeste teknologis udfordringer og muligheder i forhold til undervisningen i gymnasiet.

  • Kapitel 1

    Hver sjette gymnasieelev benytter chatbot til snyd

  • Kapitel 2

    Gymnasielærere: Forbud af ChatGPT giver ikke mening

  • Kapitel 3

    Ny chatbot udfordrer gymnasier: "Det kommer til at ændre fundamentalt på den læring, der er i undervisningen"

  • Kapitel 4

    Professor: Problemerne er større end snyd

  • Kapitel 5

    Undervisningen skal afspejle virkeligheden - her bruger de ChatGPT

  • Kapitel 6

    Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

  • Kapitel 7

    ChatGPT truer skriftligheden

  • Kapitel 8

    Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

  • Kapitel 9

    Forsker: "Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste"

  • Kapitel 10

    Lærere: “Vi orker ikke at bekymre os om snyd med ChatGPT - Det må ministeriet klare!”

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater