Tekst_
Malene Romme-Mølby
Foto_
Privat
Lanceringen af ChatGPT har ikke givet anledning til store ramaskrig fra matematiklærerne, fortæller forpersonen for Matematiklærerforeningen for STX og HF, Mikkel Rønne.
“Måske fordi vi lang tid har skullet kapere andre digitale hjælpemidler. For eksempel findes der et matematikprogram, Photomath, hvor man tager et billede af en ligning, og så kan programmet løse ligningen. Vi er altså vant til tage højde for it-værktøjer i dagligdagen. ChatGPT udfordrer ikke matematik i en grad, hvor vi pludselig er nødt til at gøre noget helt andet,” siger Mikkel Rønne.
Ifølge Mikkel Rønne kan ChatGPT på nuværende tidspunkt kun give svar på simple matematiske spørgsmål og fungere lidt som et leksikon. Han har dog hørt fra en matematikkollega, der havde stillet chatbotten eksamenspørgsmål, at den kunne bestå matematik på B-niveau, hvis den blev hjulpet lidt på vej.
Mange kolleger tester for øjeblikket ChatGPTs potentiale, og det kunne være relevant med en mere systematisk undersøgelse, påpeger han.
Mikkel Rønne oplever, at den største bekymring blandt matematiklærerne er i forhold til, at ChatGPT kan blive en ekstra mulighed for at snyde både i undervisningen og til eksamen.
“I dagligdagen tager de fleste matematiklærere allerede nu deres forholdsregler, når de skal vurdere elevernes præstation. Mange af os giver eleverne løbende prøver i klassen uden adgang til internettet, og vi giver typisk ikke karakter for skriftlige afleveringer,” siger han.
Vi skal lære eleverne fundamental matematik med papir og blyant - fordi det er en helt grundlæggende måde at tænke på.
Han mener, der i høj grad ligger et stort ansvar på ministeriet om at have et skarpt blik på den digitale udvikling, og hvilke konsekvenser det kan få for undervisningen.
“Teknologien udvikler sig hele tiden og i alle aspekter, derfor er det meget vigtigt, at ministeriet har fokus på det, når man vurderer eksamensformer – både i forhold til, hvordan man stiller spørgsmål, men også i hvilken grad eleverne må bruge it,” siger Mikkel Rønne og tilføjer:
“I Matematiklærerforeningen hælder vi mest til, at man skal lægge vægt på opgaver med papir og blyant til eksamen. Vi er ikke imod den digitale udvikling og it-værktøjer, men vi kan sagtens tjekke elevernes matematiske kompetencer uden computeren.”
Fortalere for internet til eksamen begrunder det med, at hvis eleverne ikke har internet, så oplever de en kunstig situation – og ikke som man normalt arbejder på studiet eller i arbejdslivet. Mikkel Rønne er uenig i den påstand.
“Når vi taler med undervisere på videregående uddannelser med matematik eller fysik, for eksempel DTU, så betoner de også meget, at vi skal lære eleverne fundamental matematik med papir og blyant – fordi det er en helt grundlæggende måde at tænke på. Så skal de nok lære eleverne at bruge de digitale værktøjer, siger de,” forklarer Mikkel Rønne.
Han fremhæver eksemplet med Photomath, der kan løse ligninger.
“Når eleverne bruger Photomath, lærer de at tage et billede af ligningen, men ikke at løse den. Det er der jo ingen matematisk læring i, og det er problematisk,” siger Mikkel Rønne og uddyber:
“Mange af eleverne, der har matematik på B-niveau, skal måske være lærer i folkeskolen, hvor man lærer at løse ligninger. Men hvis eleverne tidligere har brugt et hjælpeprogram i gymnasiet, har de måske slet ikke forstået, hvordan man gør.”
Vi skal være i dialog med eleverne om udfordringerne og uddanne dem til at være kritiske – det gælder i høj grad også i forhold til teknologien.
Vi har spurgt forpersonerne for fire faglige foreninger om deres syn på ChatGPT.
Find artiklerne herunder:
Dansk
ChatGPT truer skriftligheden
Engelsk
Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT
Kommunikation og it
Undervisningen skal afspejle virkeligheden – her bruger de ChatGPT
Matematik
Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed
Han har endnu ikke selv oplevet, at elever har brugt ChatGPT i en aflevering, men derimod har de brugt Photomath.
“Jeg oplever, at langt de fleste elever gør, hvad de kan for at forstå tingene og gøre arbejdet ordentligt. Men jeg har modtaget et par afleveringer, hvor jeg kunne se, at de havde brugt Photomath, fordi den har en genkendelig algoritme. Derefter tog jeg en snak med eleverne om, at det er usmart at bruge den, fordi de ikke lærer noget som helst,” siger Mikkel Rønne, der mener, at fremkomsten af ChatGPT er en påmindelse om, hvad eleverne også skal undervises i.
“Vi skal være i dialog med eleverne om udfordringerne og uddanne dem til at være kritiske – det gælder i høj grad også i forhold til teknologien,” siger han og tilføjer:
“Og så skal vi i dagligdagen vise dem, at man kan inddrage it-værktøjer, når det giver mening i undervisningen – for eksempel ved undersøgende projekter.”
Forpersonen for matematiklærerne har også testet ChatGPT i forhold til sit andet fag, fysik.
“Chatbotten fungerer fint som et opslagsværk, men da jeg bad den om at løse en helt konkret opgave, lavede den fejl. Så man skal virkelig tage dens svar med et gran salt,” pointerer han.
Læs næste artikel i serien, der handler om dansklærernes syn på ChatGPT:
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode