Annonce
Skip to content
Artikel
Mangler dit gymnasium regler for ChatGPT? Her er, hvad man gør på IB
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
shutterstock_2262618927-scaled-aspect-ratio-348-234
30. oktober 2023

Mangler dit gymnasium regler for ChatGPT? Her er, hvad man gør på IB

UddannelsespolitikUndervisning Kunstig intelligens
Indhold
Tekst_ Benjamin Mikkelsen
Foto_ Shutterstock
Link er kopieret

Kunstig intelligens skal bruges i undervisningen på de internationale IB-skoler. “Det er en lettelse med faste retningslinjer,” siger forpersonen for Foreningen af Danske IB-skoler, Helene Berndorff Kristensen.

 

Kunstig intelligens og i særdeleshed ChatGPT har gjort sit indtog på de danske gymnasier. Med samme hastighed som et kinesisk lyntog er det på rekordtid ankommet i klasseværelserne og har hjulpet eleverne med alt fra essays om Oliver Twist til opgaver om politiske reformer.

Fakta om IB

IB er en engelsksproget 2-årig gymnasial uddannelse.

Uddannelsen findes i over 150 lande.

I Danmark udbyder 17 skoler IB.

IB-uddannelsen består af seks fag inden for områderne sprog, kultur og samfund, naturvidenskab, matematik og de kreative fag.

Børne- og Undervisningsministeriet har endnu ikke meldt noget ud om, hvordan lærere på de danske gymnasiale uddannelser skal forholde sig til teknologien, eller om der skal være et forbud mod at bruge den. Som det ser ud nu, er det op til de enkelte gymnasier selv at lave reglerne for elevernes brug af kunstig intelligens.

Anderledes er det dog på den internationale gymnasiale uddannelse International Baccalaureate (IB), som udbydes på en række skoler i Danmark. Leder af bedømmelsesprincipper og -praksis for IB, Matt Glanville, har blåstemplet brugen af kunstig intelligens og ChatGPT.

“Eleverne skal kunne bruge det i deres opgaver,” skriver han i et statement, som vedrører samtlige IB-skoler.

Han ser det gerne som værende en kommende integreret del af undervisningen på lige fod med selvfundet materiale.

“Vi skal ikke være bange for teknologien, vi skal være begejstrede. Det er en stor mulighed for vores skoler.”

Vi bruger tiden i timerne til det skriftlige langt mere, end vi har gjort tidligere.
Helene Berndorff Kristensen, rektor
Grenaa Gymnasium

Brugen af chatbots
Forperson for foreningen af danske IB skoler og Rektor på Grenaa Gymnasium, Helene Bendorff Kristensen, bakker op om at inkorporere kunstig intelligens og ChatGPT i undervisningen:

”Vi omfavner det. Det er en uundgåelig del af de unges liv. Det skal vi håndtere, så eleverne ikke bare lader AI skrive deres opgaver, men at det bliver brugt som inspiration og sparringspartner.”

Og netop brugen af chatbots er et kardinalpunkt for de nye retningslinjer for IB:

“Det skal fremstå klart, hvornår noget er taget fra en chatbot, nøjagtig som når en elev finder materiale i en bog eller på nettet. En elev, hvis opgave hovedsageligt består af dele, som er skabt af en chatbot, vil blive bedømt dårligere,” skriver han.

Ligeledes bliver teknologien, som i fremtiden kun vil blive bedre, set på som en mulighed, frem for et problem for lærerne. På sigt skal IB-skolerne bruge mere tid på at være med i skriveprocessen frem for at prioritere tiden på at rette den færdige opgave.

Helene Bendorff Kristensen mener også, at de fremlagte retningslinjer taler ind i den måde, IB allerede driver skoler på. De udstedte guidelines bliver derfor ikke en kæmpe omvæltning.

”Det IB skriver ud om, er allerede igangsat hos os,” siger hun og fortsætter:

”Vi følger allerede elevernes store opgaver hele vejen. I opgaveprocessen er der tre-fire lærer-elev-interview og læreren er med i udviklingen og verificerer opgaven undervejs og vurderer, om opgaven er tilstrækkelig i forhold til elevens niveau.”

Dog ser Helene Berndorff Kristensen gerne, at der i fremtiden bliver afsat mere tid af til den slags samtaler mellem eleverne og lærerne:

”Vi bruger tiden i timerne til det skriftlige langt mere, end vi har gjort tidligere. Jeg tænker, at rettetiden i fremtiden skal laves mere om til at være dialogbaseret sparring i opgavens skriveproces. Og samtidig få mere af skriveprocessen ind i timerne.”

Fremtidens undervisning
Fremtidige scenarier, hvor chatbots kan indgå i undervisningen, bliver også uddybet af Matt Glanville fra IB-uddannelsen. Over tid skal eleverne kunne lære at forfine det, som de fodrer chatbots med, så de kan komme så tæt på det specifikke svar, de ønsker. Samtidig skal eleverne også kunne gennemskue, hvad og hvor den information, som chatbots spytter ud, kommer fra og kigge det efter i sømmene.

Selvom de overordnede retningslinjer skal skabe en klarhed over, hvordan kunstig intelligens og chatbots skal indgå i undervisningen, mangler uddannelsesleder for IB på Nyborg Gymnasium Ulrik Nørum noget mere konkret.

”Hvis man bruger AI, skal det overholde de regler for akademisk integritet, som IB er bygget på. Det er, hvad de nye retningslinjer siger,” starter Ulrik Nørum.

“Der er et stykke fra at sige ’det her skal skolerne gøre’, til hvordan skolerne skal udføre det. Men det er dog rart, at der kommer lidt klarhed om, hvordan vi skal forholde os til det.”

Ulrik Nørum er ligeledes enig i, at nogle af de tiltag, som retningslinjerne snakker ind i, allerede passer godt på de principper, som IB er bygget op om.

“Vi har altid kaldt elever ind til samtale for at redegøre for det, de har skrevet. Så bliver det typisk meget klart, om de selv har skrevet det selv eller ej. Og det ser jeg også en fornuft i at gøre endnu mere fremadrettet.”

Eksamen på IB foregår med blyant og papir, så derfor mener Ulrik Nørum ligesom Helene Berndorff Kristensen, at det er vigtigt, at der i løbet af et skoleår er kontinuitet i niveauet på de opgaver, som bliver afleveret i løbet af skoleåret og eksamen.

Vi håber, indtil der kommer nogle retningslinjer for stx, at kunne læne os op ad IB’s retningslinjer for vores stx.
Helene Berndorff Kristensen, rektor
Grenaa Gymnasium

To institutioner, ét spor
Helene Berndorff Kristensen, som er rektor for både IB og stx, har i mangel på regler for brugen af kunstig intelligens og chatbots på stx, valgt at kigge mod samme regelsæt på stx, som IB har fået.

“Vi er så lille et gymnasium, at vores undervisere arbejder på tværs af de to gymnasier. Det, der er givet på IB, det lader man sig inspirere af på stx, og ligeledes den anden vej rundt,” siger hun.

Derfor er der igangsat en process på Grenaa’s stx, hvor de vil kigge på, om det vil give mening at implementere nogle af reglerne på stx. Helene Berndorff Kristensen håber, at kunne gøre brug af den øgede sparring mellem lærere og elever på stx, på de opgaver, som er sammenlignelige på stx og IB.

”I studieordningen på IB, er der fra start lagt op til flere møder med eleverne undervejs. Vi håber at kunne ændre vores SRP-forløb, så det minder meget om vores IB-forløb i store opgaver.”

“Vi håber, indtil der kommer nogle retningslinjer for stx, at kunne læne os op ad IB’s retningslinjer for vores stx.”

Børne- og Undervisningsministeriet nedsatte i maj en ekspertgruppe, der har til formål at undersøge, hvilke retningslinjer der skal være for stx og de danske gymnasier. Ministeriet oplyser ikke, hvornår ekspertgruppen er færdig, men efter planen skulle retningslinjerne være udarbejdet i marts 2024.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    GS_05_2023_Web_Udfordret_banner
    Undervisning

    Lærere på jagt efter læring med ChatGPT

  • IMG_1473-scaled-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Lærere og elever uenige om ChatGPT i undervisningen

  • Fokus
    Elever.laerer.arbejde-ved-computer--aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Lærere fra 6 skoler eksperimenterer nu med chatbot i undervisningen

Indhold Kunstig intelligens og undervisningen

Udviklingen af kunstig intelligens går stærkt, og den nye sprogmodel ChatGPT har rystet mange i undervisningssektoren. Gymnasieskolen zoomer ind på den nyeste teknologis udfordringer og muligheder i forhold til undervisningen i gymnasiet.

  • Kapitel 1

    Hver sjette gymnasieelev benytter chatbot til snyd

  • Kapitel 2

    Gymnasielærere: Forbud af ChatGPT giver ikke mening

  • Kapitel 3

    Ny chatbot udfordrer gymnasier: "Det kommer til at ændre fundamentalt på den læring, der er i undervisningen"

  • Kapitel 4

    Professor: Problemerne er større end snyd

  • Kapitel 5

    Undervisningen skal afspejle virkeligheden - her bruger de ChatGPT

  • Kapitel 6

    Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed

  • Kapitel 7

    ChatGPT truer skriftligheden

  • Kapitel 8

    Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT

  • Kapitel 9

    Forsker: "Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste"

  • Kapitel 10

    Lærere: “Vi orker ikke at bekymre os om snyd med ChatGPT - Det må ministeriet klare!”

  • Kapitel 11

    Politikere enige med gymnasielærere: Behov for at se på udfordringer ved ChatGPT

  • Kapitel 12

    Lærere i debat om kunstig intelligens: Vi kan ikke fortsætte undervisningen som tidligere

  • Kapitel 13

    Lærere fra 6 skoler eksperimenterer nu med chatbot i undervisningen

  • Kapitel 14

    Mangler dit gymnasium regler for ChatGPT? Her er, hvad man gør på IB

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater