”Konkurrencen motiverer alle”
Maskine

”Konkurrencen motiverer alle”

Erhvervsøkonomilærer Agnete Nicolaisen har rigtig gode erfaringer med Business Innovation Games. Konkurrencen fanger alle elevtyper og viser dem, hvad faget kan bruges til.

I de sidste to år har Agnete Nicolaisen haft sine elever med i Business Innovation Games. Det er en landsdækkende entreprenørkonkurrence, hvor eleverne skal få en idé til et nyt produkt og forestille sig, at de skal starte deres egen virksomhed.

Hun oplever, at konkurrencen appellerer til alle typer elever – også de lidt skoletrætte.

”Det motiverer dem, at de kan kaste sig over lige, hvad de vil,” siger Agnete Nicolaisen, der både underviser på stx og hf.

Hun er også begejstret for konkurrencen, fordi den gør det meget konkret for eleverne, hvad de kan bruge erhvervsøkonomi til.

”Det betyder meget, at faget får et ben ud i virkeligheden. Kommer eleverne videre til semifinaler og finale, er det unge iværksættere, der bedømmer deres projekter. Det er inspirerende for eleverne. De kan høre, at de bruger de samme analysemodeller og fagtermer, som vi arbejder med i timerne, og de får også sparring af dem.”

Bare gør det!
Hendes elever har blandt andet udviklet en funktion til lastbiler, så man kan undgå højresvingsulykker, en slags transportabel isterning og en række apps. Eleverne med isterningen gik hele vejen til finalen.

”De blev virkelig fanget af det. De arbejdede med det i fritiden og trak på viden fra andre fag, så pludselig var deres matematiklærer og kemilærer også engageret i det,” fortæller Agnete Nicolaisen.

Det motiverer dem, at de kan kaste sig over lige, hvad de vil.

Agnete Nicolaisen, lærer
Grenaa Gymnasium

Hun synes, at konkurrencen skaber en god ramme om undervisningen.

”Eleverne skal lave en forretningsplan over opstarten af deres virksomhed. Jo flere ting vi kommer igennem, jo mere teori kan de koble på. Det fungerer rigtig godt.”

Hun havde allerede hørt om konkurrencen, da hun var i pædagogikum, men ventede to år, før hun turde hoppe ud i det. Hendes råd til nye lærere er, at de bare skal gøre det.

”Jeg var bange for, hvor højt det faglige niveau var, og om jeg, der aldrig har været iværksætter, kunne gøre eleverne kreative. Men eleverne er så idérige selv, så det er intet problem,” siger Agnete Nicolaisen.

Agnete Nicolaisen

Skole_ Grenaa Gymnasium
Fag_ Erhvervsøkonomi og dansk

Tema: Nyt skoleår - nye idéer