Fjernundervisning tæt på
Computer

Fjernundervisning tæt på

Søren Kabu Ocansey har gode erfaringer med at bruge elementer af onlineundervisning i den almindelige undervisning.

Eleverne behøver ikke at være langt væk for at få glæde af fjernundervisning. Eller sagt på en anden måde: Der er en række styrker ved onlineundervisning, som kan overføres til den almindelige klasseundervisning.

Og det er lige præcis det, som Søren Kabu Ocansey og flere af hans kolleger på Københavns VUC (KVUC) praktiserer i den almindelige undervisning.

“Fjernundervisning er kendetegnet ved en høj grad af differentiering, og at eleverne arbejder selvstændigt. Det stiller særligt krav til tilrettelæggelsen af undervisningsforløb, så eleverne for eksempel via små opgaver og udfordringer kan nå frem til at løse en større opgave og lære om et emne,” forklarer Søren Kabu Ocansey.

Søren Kabu Ocansey, lærer
Københavns VUC

Fælles faglige forløb
På KVUC’s tilrettelæggelsesform HF-Online har lærerne i de forskellige faggrupper udviklet faglige forløb, hvoraf en del elementer og didaktiske principper kan overføres til holdundervisning.

I religion kan det for eksempel være et emne som overgangen fra katolicismen til reformationen, hvor eleverne igennem en online læringssti kan se en lille film om Martin Luther, læse en tekst med link til analysemetoder, løse en multiple choice-quiz og selv skrive en tekst til et fælles forum, som de andre elever og læreren kan følge. Forløbet varer måske tre lektioner.

“Eleverne kan dykke ned i emnet i deres eget tempo. Jeg kan følge deres arbejde på skærmen og gå ned til den enkelte og hjælpe, hvis jeg kan se, at deres svar er meget kortfattet, eller de på anden måde har svært ved at løse opgaven,” siger Søren Kabu Ocansey.

Søren Kabu Ocansey

Skole_ Københavns VUC
Fag_ Engelsk og religion

Tema: Nyt skoleår - nye idéer