Tekst_
Malene Romme-Mølby
Foto_
Privat
ChatGPT er først og fremmest en kæmpe trussel i forhold til skriftligheden, fordi chatbotten kan bruges til plagiat.
Det mener Lotte Prætorius, der er medlem af forpersonskabet i Dansklærerforeningen for STX og HF.
“Det vil helt grundlæggende være en stor krise, hvis chatbotten lykkes med at udfordre skriftligheden så meget, at der ikke længere er en motivation for at skrive selv. For skriften er en identitetsmarkør. Der er en meget vigtig erkendelsesproces i skriveprocessen,” forklarer Lotte Prætorius.
Hun mener, at ChatGPT kan have store konsekvenser for undervisningen – især på længere sigt, fordi chatbotten og anden kunstig intelligens bliver bedre og bedre.
“Det er jo på en måde et våbenkapløb, som vi skal være meget opmærksomme på og ikke møde naivt. Vi er nødt til at være kritiske og villige til at tage kampen op.”
Det er vigtigt at lære eleverne om ChatGPT, for den eksisterer. Mange elever kan blive fristet af at bruge den i en eller anden sammenhæng.
Lotte Prætorius mener dog ikke, at ChatGPT udfordrer danskfaget i samme grad, som sprogfagene nok er udfordret.
Hun har selv forsøgt at få chatbotten til at lave en analyse af Den lille pige med svovlstikkerne. ChatGPT svarede blandt andet, at den lille pige var en god forretningskvinde, som blev venner med rotten.
“Det var fuldstændigt volapyk,” siger hun og tilføjer, at analysen blev lidt bedre, da hun hjalp chatbotten på vej.
Det understreger også pointen om, at man både skal være kritisk og vide noget om emnet, man spørger til, påpeger hun.
“I de opgaver, hvor eleverne skal bruge sig selv og egen viden, kommer ChatGPT til kort.”
Til gengæld tror hun, at chatbotten med tiden kan blive så god til det grammatiske, at den måske kan anvendes, når de skal arbejde med grammatik.
Lotte Prætorius har endnu ikke anvendt ChatGPT i undervisningen, men regner med at inddrage den, så eleverne lærer at forholde sig kritisk til kunstig intelligens.
“Det er vigtigt at lære eleverne om ChatGPT, for den eksisterer. Mange elever kan blive fristet af at bruge den i en eller anden sammenhæng,” siger Lotte Prætorius, der forestiller sig, at hun vil sætte eleverne til at arbejde med at se på, hvordan chatbotten svarer på konkrete spørgsmål.
“På den måde erfarer eleverne, hvad der mangler i besvarelserne. Og hvordan svarene let bliver mekaniske. Man kan mærke, at det ikke er et menneske, der svarer, fordi det ikke er en levende skrift.”
“Jeg frygter, at forbud vil have den konsekvens, at ChatGPT blive mere interessant for eleverne.
For at bevare skriftligheden i gymnasiet er man i højere grad nødt til at inddrage skriftligheden i selve undervisningen, mener Lotte Prætorius.
Vi har spurgt forpersonerne for fire faglige foreninger om deres syn på ChatGPT.
Find artiklerne herunder:
Dansk
ChatGPT truer skriftligheden
Engelsk
Læring går tabt, når elever bruger ChatGPT
Kommunikation og it
Undervisningen skal afspejle virkeligheden – her bruger de ChatGPT
Matematik
Opgaver med blyant og papir sikrer elevernes faglighed
“Der skal nok være mere fokus på skriveprocessen end produktet i undervisningen. Vi gør det jo allerede nu, men jeg tror, at vi skal skrue endnu mere op for det, så vi fortsat kan styrke elevernes skriftlighed,” siger Lotte Prætorius, der dog pointerer, at det vil kræve flere timer, da dansk har fået færre og færre timer i forbindelse med de seneste reformer.
“Didaktisk skal vi hele tiden tænke på, hvordan arbejdet kan motivere eleverne til at skrive egen tekst. De skal se meningen med skrivearbejdet.”
Udfordringerne med ChatGPT understreger, at det er godt, at der ikke er internetadgang til eksamen, mener Lotte Prætorius.
“Vi kan drage et lettelsens suk over, at det på trods af debatten for ikke så længe siden blev besluttet, at eleverne ikke skal have netadgang til eksamen,” siger hun.
Hun mener dog ikke, at ChatGPT skal være helt forbudt i skolen.
“Jeg frygter, at forbud vil have den konsekvens, at ChatGPT blive mere interessant for eleverne. Jeg synes hellere, at vi skal tale fornuft til eleverne og vise dem, at de ikke høster noget ved at bruge den, men at de går glip af noget vigtigt,” siger hun.
Læs næste artikel i serien, der handler om engelsklærernes syn på ChatGPT:
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode