Unge skal gøre en forskel
demo

Unge skal gøre en forskel

Eleverne lærer meget mere om samfundet, når de engagerer sig i det, mener Martin Mikkelsen, der står bag projekt om samfundsengagement på Odder Gymnasium.

Hvordan får vi flere unge til at stemme til Europa-Parlamentet, og hvordan undgår vi hundelorte på fortovet? Det er to af de udfordringer, som eleverne i samfundsfagsundervisningen på Odder Gymnasium har engageret sig i – ikke bare teoretisk, men også praktisk.

Det var samfundsfaglærer Martin Mikkelsen, som startede et forløb om samfundsengagement for sine ­elever i 1.g.

“Det begyndte med, at jeg læste en artikel i Politiken om, at unge har stor viden om samfund og politik, men at de færreste engagerer sig i samfundet. Jeg synes, det skal være lidt mere forpligtende for eleverne at engagere sig, når de vælger en studieretning med samfundsfag,” siger Martin Mikkelsen om baggrunden for forløbet.

Det giver noget helt andet, når unge spejler sig i unge.

Martin Mikkelsen, lærer
Odder Gymnasium

Han begyndte forløbet med en diskussion med eleverne om at engagere sig i samfundet, og derefter invi­terede han unge frivillige fra lokale ungdomsforeninger i Aarhus ud at snakke med eleverne.

“Det giver noget helt andet, når unge spejler sig i unge, i stedet for at voksne står og fortæller unge, at de skal engagere sig.”

Meningsfulde fællesskaber
De frivillige unge viste eleverne, at man ikke behøver at gå ind i et politisk parti for at engagere sig, men at man også kan engagere sig i en interesseorganisation eller i en frivillig forening.

“Samtidig tror jeg også, at mange unge i dag er stressede og rodløse, og de vil få meget godt ud af at gå ind i meningsfulde fællesskaber med ­andre unge,” siger Martin Mikkelsen.

Eleverne skulle lave et projektarbejde, og det er her, at stemmeprocenten til Europa-Parlamentsvalget og hundelortene kommer ind i billedet. Eleverne skulle udtænke og undersøge, hvordan de kunne løse lokale problemstillinger – og samtidig gøre noget ved det.

Undgå trafikulykker
En gruppe satte spot på en lokal rundkørsel, som har været ramt af flere trafikulykker, og de tog kontakt til borgere og kommunen og skrev læserbreve om trafiksikkerhed.

“Det er en helt anden opgave, når eleverne også skal tage kontakt til andre mennesker i stedet for blot at skrive en opgave. Jeg håber da også, det giver dem lidt blod på tanden til at engagere sig fremover,” siger Martin Mikkelsen, som understreger, at projekterne også giver eleverne samfundsfaglig indsigt i for eksempel metoder, interviews, spørgeskemaer og så videre.

Idéen om at arbejde med medborgerskab er blevet godt modtaget af ledelsen på Odder Gymnasium, og der er nu tanker om at lave et obligatorisk forløb om medborgerskab i grundforløbet.

Martin Mikkelsen

Skole_ Odder Gymnasium
Fag_ Samfundsfag og dansk

Tema: Nyt skoleår - nye idéer