Museer løfter læring
museum-banner

Museer løfter læring

Kunst, surrealisme og et psykiatrisk museum. Det er elementerne i et undervisningsforløb, som billedkunstlærer Mette Wilkens på Aarhus Katedralskole har planlagt i samarbejde med Museum Ovartaci. Museet er opkaldt efter kunstneren kendt som Ovartaci, der var indlagt på Psykiatrisk Hospital i Risskov i 56 år.

“Ud over at eleverne lærer om surrealismen i teori og praksis, så får de også indsigt i, hvordan kunst kan hjælpe mennesker med psykiske sygdomme, og på den måde er der også almendannelse i forløbet,” siger ­Mette Wilkens.

Hun har udviklet forløbet i samarbejde med Museum Ovartaci, hvor en kunsthistoriker og en kunstpædagog er ansvarlige for omvisning og praktiske øvelser på museet. To af Mette Wilkens’ kolleger fra Aarhus Katedralskole har også brugt forløbet, og andre skoler kan også benytte sig af det.

Mette Wilkens, lærer
Aarhus Katedralskole

Idéen til at lave undervisningsforløb på museer har Mette Wilkens fra foreningen intrface.dk, som en række museer og skoler er medlem af.

“Det giver noget særligt for eleverne at komme ud og få undervisning i virkeligheden. Men i stedet for at vi som lærere hver gang skal stampe et nyt undervisningsforløb op, så er det et godt koncept, at der ligger et forløb i forvejen, man kan bruge på sin egen måde,” siger Mette Wilkens.

pensel illustration

Mette Wilkens

Skole_ Aarhus Katedralskole
Fag_ Billedkunst og engelsk