Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat OK 13 OK 24 Repræsentantskabsmøde Uddannelsespolitik
5-1-Jesper-Simony-Breining.jpg

Vi dumpede eksamen – hvad så nu?

20. november 2023
Skrevet af_
Jesper Breining

I forbindelse med arbejdet hen mod en ny strategi, der skal vedtages på Repræsentantskabsmødet i marts 2024, har Hovedbestyrelsen fået udarbejdet en såkaldt omdømme-analyse af konsulentbureauet Hegelund & Mose.

Vi kender ikke det præcise indhold, for undersøgelsen er kun blevet forevist de 13 medlemmer af Hovedbestyrelsen, vistnok af hensyn til informanterne. Men indholdet er ifølge Hovedbestyrelsen ikke hemmeligt og må gerne deles i punktform. Rapporten indeholder væsentlige kritikpunkter ikke kun af GL’s politiske ageren, men også af selve foreningskulturen. Jeg vil herunder gøre et forsøg på at referere rapporten, så godt det kan lade sig gøre uden at have læst den. Hvis der er fejl, vil Hovedbestyrelsen kunne rette dem

Jeg vil desuden opfordre Hovedbestyrelsen til selv at bidrage i en offentlig og åben debat om anbefalingerne og deres betydning.

En kras kritik
Først det positive: Vi fremstilles i rapporten som en troværdig fagforening med stærk lokal forankring (tillidsrepræsentanterne). Men så er de positive skudsmål tilsyneladende udtømt: Vi kritiseres nemlig for af vores væsentligste med- og modspillere for at være selvtilstrækkelige, defensive og ukonstruktive. Det gælder, så vidt jeg kan se, ikke kun for vores politiske ageren, men også selve vores foreningskultur.

Rapporten identificerer seks greb eller anbefalinger, som er værd at udfolde nærmere:

  1. Arbejd med selvforståelsen
  2. 10 år efter 2013: Kig fremad
  3. Find en tidssvarende måde at give politisk mandat på
  4. Identificér en mærkesag
  5. Tag bestik af, hvordan andre organisationer positionerer sig
  6. Vær mere opsøgende

Her er mine kommentarer og tolkninger af rapportens anbefalinger:

Ad. 1: Vi har skabt vores egen lille boblefortælling, ifølge hvilken vi gymnasielærere har det enormt hårdt, selvom vi samlet set er en privilegeret gruppe i forhold til andre offentligt ansatte. Lønnen er (generelt) god. Og vi har (forholdsvist) fleksible arbejdstider.

Ad. 2: Vi hænger stadig fast i fortællingen om OK13. Vi skal blive bedre til at kigge fremad. Tiden før OK13 kommer ikke tilbage, og vi får aldrig de centrale arbejdstidsnormer tilbage.

Ad. 3: Dette punkt handler om GL’s listesystem. De politiske listers forskellige dagsordener og magtkampe gør det svært at give klare politiske mandater til formanden.

Ad. 4: Vi skal være bedre til at identificere en eller to mærkesager. Vi vil simpelthen for meget på én gang: Som eksempler kan nævnes de mange uddannelsespolitiske nice-to-have-ønsker som afskaffelse af grundforløbet, nyt karaktersystem og mere fokus på sprogfagene. Det vil være bedre, hvis vi kan samles om en eller to modige mærkesager, som kan sætte en klar dagsorden i pressen.

Ad. 5: Vi skal være bedre til at indgå stærke strategiske alliancer, også med arbejdsgiverorganisationer som Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og Danske Gymnasier. Der er muligheder for at lære af disse foreninger, der har været gode til at spille ud med dagsordenssættende forslag, fx i debatten om karakterkrav.

Ad. 6: Vi skal være bedre til at lave opsøgende lobbyarbejde, og vi skal være bedre til at samarbejde med politikerne, så vi bliver inviteret ind i arbejdsgrupperne og i lovarbejdet.

Jeg håber, der vil blive lagt op til debat om nogle af disse spørgsmål på Repræsentantskabsmødet d. 20.-21. november.
Jesper Breining, TR
College360 – Teknisk Gymnasium Silkeborg.

Hvad betyder kritikken?
I mine øjne er der tale om en tiltrængt og sammenhængende kritik, og jeg tror, de fleste, der kender GL, vil kunne nikke genkendende til flere af punkterne.

Spørgsmål er nu, hvad vi stiller op med kritikken? Det må for alt i verden ikke blive sådan, at kritikken “tages for lukkede døre” i Hovedbestyrelsen. Det er på tide, at vi får en “Operation Morgenluft”, hvor hele organisationen deltager og kommer med forslag til, hvordan vi kommer videre herfra.

Jeg har her forsøgt at pege på fem af de spørgsmål og dilemmaer, kritikken rejser:

  1. Hvis vi skal videre fra OK13-fortællingen, hvad skal vores nye fortælling om gymnasielærerne være? Er vi dem, der står vagt om uddannelseskvaliteten? Eller er vi dem, der bare gerne vil have flere til at gå i gymnasiet?
  2. Et spørgsmål rettet til vores politiske system: Skal vi afskaffe listesystemet?
  3. Kan vi kaste nogle af vores mange, mange flotte ønsker overbord og blive enige om en eller to mærkesager med strategisk betydning for fremtidens gymnasieskole? I så fald, hvilke mærkesager?
  4. Er vi parate til at give Formanden og Hovedbestyrelsen et stærkt mandat til at udvikle og kæmpe for en eller to modige mærkesager?
  5. Hvordan får vi gjort beslutningsprocesserne mere smidige, og hvordan får vi samtidig bevaret den demokratiske proces?

Jeg håber, der vil blive lagt op til debat om nogle af disse spørgsmål på Repræsentantskabsmødet d. 20.-21. november.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • helene-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Væk med grundforløbet – men hvad så?

  • 2-1-Mikael-Busch-.jpg
    Debat

    Er alle fremmedsprog lige vigtige?

  • Rene-Fanoe-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Åbent brev til Tesfaye: Flyrejser eller fremtid?

  • ph.jpeg
    Debat

    Det er absurd at nedlægge en uddannelsespolitisk succes i stedet for at løse problemerne, hvor de er

  • Gitte-Husted-Madsen-billede-.jpg
    Debat

    Arbejdet bærer ikke lønnen i sig selv

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater