Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Fremmedsprog
Mette-Skovgaard-Andersen-NCFF-scaled-aspect-ratio-348-234

Invitation til dialog om, hvordan vi i fællesskab kan få sprogglæden endnu mere frem

10. november 2023
Skrevet af_
Mette Skovgaard Andersen

Kære Gymnasieskolen og kære gymnasielærere.

Allerførst tak til jer alle for at involvere jer i den debat, vores undersøgelse af elevperspektiver har afstedkommet. Vi glæder os til den fortsatte debat og dialog, men vil godt lige rydde et par misforståelser af vejen inden:

Intentionen med vores rapport var naturligvis ikke ”en spand kold vand”. Men efter at have hørt mange interessenters stemmer ifm. sprogfagenes udfordrede situation, følte vi behov for at høre elevernes stemmer. De er kun en del af historien, det er vi fuldt bevidste om. Vi ved godt – og vi skriver det også – at der foregår masser af god, inspirerende, givende osv. undervisning i gymnasieskolen – de stemmer er faktisk også gengivet i rapporten, de er bare ikke så høje. For det er vigtigt at pointere, at de stemmer, vi har hørt, har vi gengivet så loyalt, præcist og dækkende som muligt. Det er med andre ord ikke NCFF, der siger noget om undervisningen, det er eleverne. Det kan man glemme, når man ser Gymnasieskolens overskrift.

For vigtigst af alt er det faktisk, at de unge siger, at de gerne vil lære fremmedsprog.
Mette Skovgaard Andersen, leder
Det Nationale Center for Fremmedsprog (Øst)

NCFF’s analyser af, hvad vi tror, der er på spil, er ligeledes baseret på udsagnene, men inddrager også i noget omfang andre kilder. Når vi således påpeger et behov for efter- og videreuddannelse, så er dels i anerkendelse af, hvor svær en opgave, I står med ”derude” med eksamensformer, diskurs, strukturudfordringer, AI etc., og dels baseret på tidligere undersøgelser, hvor lærere selv har peget på ønske om øget efter- og videreuddannelse. Når det er sagt, mener vi ikke, at det er konstruktivt at fortsætte diskussionen på et skriftmedie, og vi ser frem til at invitere bestyrelserne for de faglige foreninger til møde, så vi kan tale om, hvordan vi i fællesskab kan få sprogglæden endnu mere frem. For vigtigst af alt er det faktisk, at de unge siger, at de gerne vil lære fremmedsprog.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image
    Debat

    Længe leve!

  • 2-1-Mikael-Busch-.jpg
    Debat

    Er alle fremmedsprog lige vigtige?

  • No image
    Debat

    Sprog er nøglen til verden

  • 2_2658_SH-Kopi.jpg
    Debat

    Hvorfor må man ikke kede eleverne?

  • 1.png
    Debat

    Kommentar til GL’s sprogpolitik og udkast til nye studieretninger i gymnasiet

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater