Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
BlogUddannelsespolitik Grundforløb
Blogger MarieTrier_sorthvidfoto

Et eneste juleønske

16. december 2021
Skrevet af_
Marie Trier

Mel: Højt fra træets grønne top

 

Kære folk i UVM

Snart er det på tide

Feriedøren står på klem

Først skal I dog vide

Hvad jeg ønsker mig til jul:

Ikke and og ikke sul!

Nej, her bliver det røbet:

Afskaf grundforløbet!

 

Afskaffelse af grundforløbet deler sektoren, skriver Gymnasieskolen d. 13/12. Grundforløbets formål – at støtte eleverne i deres studieretningsvalg – synes ikke at overtrumfe problemerne, der typisk listes op som a) elevernes trivsel og b) lærernes skæve belastning.

Men man kan da også lige nævne det forhold, at jeg i min ene 1.g-klasse havde udskiftninger nærmest dagligt de første tre uger, fordi eleverne fløj ind og ud mellem vidt forskellige studieretninger, tydeligvis mere optaget af ‘noget med det sociale’ end af det faglige valg.

Først og fremmest er problemet for mig dog dette: Lige nu oplever jeg at undervise på praktisk taget samme niveau som to måneder siden; jeg synes, jeg retter stort set de samme afleveringer og præsenterer de samme faglige begreber.

Nogle af eleverne tilkendegiver at have hørt noget af det før; andre ved ikke helt. Nogle af dem har lært noget, mens andre har lært noget andet. Det er umuligt for mig at have føling med, hvornår det er eleverne, der har glemt at høre efter, og hvornår det er undervisningen, der har haft andet fokus end forventet. Trods et fælles grundforløb i faggruppen sker der alligevel noget forskelligt i timerne. Sådan er det uundgåeligt. Undervisning er dynamisk, og to klasser vil aldrig have præcis det samme forløb. Endelig er indlæringen – især for de unge elever – meget knyttet til læreren. Alene fordi den nye lærer forklarer det samme på en anden måde, eller fordi man har en anden relation til den nye lærer, kan det faglige indhold virke forskelligt for eleverne.

Muligvis udstyrer grundforløbet eleverne med en vis faglig ballast, en studieparathed og en form for modenhed. Det er dog ikke noget, der modsvarer den tid og ikke mindst den energi, vi undervisere bruger på at starte dem op for så at begynde helt forfra – for slet ikke at tale om den energi, eleverne bruger på skiftet.

Så kære UVM: All I want for Christmas is for you to afskaffe the grundforløb.

Glædelig jul og godt nytår.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Uddannelsespolitik Undervisning

    Sådan er kapitalismen...

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog

    Alkoholforbud til gymnasiefester: Jurassic Park eller 1984?

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Flid, læring, trivsel

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Pædagogik Undervisning

    Hvor skal fælleskabet stå?

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Uddannelsespolitik

    Hvad er sprog?

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Undervisning

    Onlinemødets værdi

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater