Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Undervisning Corona Virtuel undervisning
Blogger MarieTrier_sorthvidfoto

Onlinemødets værdi

30. marts 2021
Skrevet af_
Marie Trier

Nu har jeg været ude på skolen et par gange, og det er vældig rart at se eleverne igen. Men hvordan har jeg nogensinde formået at aflevere børn og køre direkte på arbejde OG have mine ting med?

De mange vintermorgener i Meet står pludselig i et andet lys. Det er faktisk okay at slippe for at cykle 14 kilometer i modvind. Det er rart at arbejde i leggings. Helt fint, at ingen kan lugte, man ikke nåede i bad.

Måske er omlægning til virtuel undervisning løsningen de mandag morgener, hvor det er svært at få logistikken i børnefamilien til at hænge sammen? For slet ikke at tale om alle vores møder! Studieretningsmøder, PR-møder, møder i diverse udvalg og arbejdsgrupper – hvorfor SKAL vi egentlig mødes på skolen? Hvad sker der ved at lade møderne blive afholdt hjemme i stuerne? Er det ikke mere effektivt? Bedre for familierne? Win-win?

                                                                       ✩✩✩

Som mennesker er vi tiltrukket af at finde meningen med tilværelsen. Det er derfor tillokkende at søge meningen i pandemien. Det er fristende at kunne sige, man har lært noget af det hele.

Men det, at vi gerne vil finde mening, betyder ikke, at meningen objektivt set er der. Man må for min skyld gerne prøve at skabe mening i det meningsløse. Det gør vi hele tiden. Man skal bare huske, at det ikke er universelle sandheder, man går og konstruerer.

Onlinemøder kan betragtes som smart, effektivt og bekvemt. Værdiskabende. Men er de det? Er det godt at mødes online? Eller synes man, det er godt, fordi vi kan?

Vi betragter typisk nye teknologiske muligheder som noget, der skaber værdi. Tænk på radioen. Fjernsynet. Smartphonen. Tænk på, i hvor høj grad de i hver deres tid fik lov at definere, hvad man synes er god kultur, gode muligheder og god underholdning.

Man skal bare huske, at teknologien ikke i sig selv giver tilværelsen værdi. Det er os, der tillægger tingene denne – måske tilsyneladende objektive – værdi. Som Marx sagde, så er det ikke idealerne, der bestemmer, hvad vi udvikler af materielle goder; det er derimod den materielle udvikling, der kommer til at definere vores idealer. De teknologiske muligheder kommer altså til at bestemme, hvad vi forstår som værdifuldt. Derfor kan det betragtes som noget godt (fordi det er nemt, fleksibelt, bekvemt og trygt) at mødes online, selv om det ikke nødvendigvis er godt.

Kort sagt: At man kan, betyder ikke, at man skal.

Online er vi nemlig ikke sammen. Men det er i det fælles rum, at mennesket lærer sig selv og andre at kende; at vi lærer grænser og normer, respekt og kultur; at vi lærer livet. Når vi mødes og skilles rent fysisk kan vi mødes og skilles rent åndeligt.

Man kan om skolen sige, at den ikke kun er undervisning – den er også alt det udenom. Alt det, man ikke får, når man sidder derhjemme og kigger på en skærm. Det samme gælder for arbejdslivet: Det er mere end ‘opgaver, der skal løses’. Vi skal stadig lære grænser og normer, respekt og kultur. Vi har brug for interaktion for at forstå et møde fuldstændig. Det er særlig vigtig i forbindelse med nedslående meddelelser og ophedede diskussioner, men også i forbindelse med de mere almindelige småting, et møde i personalegruppen indeholder. Nogle gange er det nødvendigt simpelthen at mærke stemningen. Blikke og ansigtsudtryk, mumlende reaktioner og småsnak i pausen er alt sammen elementer, der hjælper os til at forstå situationer, oplevelser og reaktioner, både hos hverandre og for os selv. På den måde kan vi udvikle os som kolleger – og som mennesker.

Det må vi aldrig gå glip af – slet ikke, hvis det bare er for at spare lidt transporttid. Det skal vi huske, når vi kommer tilbage til en post-corona-hverdag. Man har også lært noget af krisen, hvis man har lært, at den gamle, ineffektive, analoge mødeform er bedst.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Linda Lillelund rom
    Arbejdsmiljø Pædagogik Undervisning

    Virtuel undervisning er ikke det samme som undervisning IRL

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Undervisning

    Virtuel undervisning fra et elevperspektiv

  • Blogger Louise sorthvid komp
    Undervisning

    8 uger og mange erfaringer rigere

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Uddannelsespolitik Undervisning

    Sådan er kapitalismen…

  • PerStørupLauridsen sorthvid
    Debat Pædagogik Uddannelsespolitik Undervisning

    Hybrid undervisning presses ned over lærerne

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater