Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøPædagogikUndervisning Corona Virtuel undervisning
Linda Lillelund rom

Virtuel undervisning er ikke det samme som undervisning IRL

27. januar 2021
Skrevet af_
Lillerom

Det, tror jeg nok, er klart for enhver. Alligevel vil mange lærere og ledelser tvinge eleverne til at tænde for kameraet med henvisning til, at de jo også kan se hinanden i klassen henne i skolen. Det er da også fint, at lærerne kan styre det virtuelle klasserum på den måde. Og altså en gang imellem forlange, at eleverne har tændt for videokameraet i Zoom, Meet, Teams, eller hvad man nu bruger.

Men ikke hele tiden, hver dag, fem dage om ugen.

Og hvorfor egentlig ikke det? Lad os kigge lidt på, hvordan virtuel undervisning rent faktisk er forskellig fra, når vi er sammen i virkeligheden. Inde i et rigtigt klasselokale sidder eleverne ofte langt væk fra hinanden og læreren. Det er begrænset, hvor mange ansigter de faktisk kan se ad gangen, og der er en naturlig sortering i, hvem der er tæt på, og hvem der er langt væk.

I det virtuelle lokale sidder de med samtlige ansigter inklusiv deres eget lige op i synet hele tiden. Det er faktisk en ret voldsom påvirkning, og det kan endda være distraherende for undervisningen. Dertil kommer, at man ikke kan se hinanden i øjnene i det virtuelle rum, så den sociale kontakt er både for meget og for lidt på én gang. Vi mennesker er slet og ret ikke lavet til at interagere på den måde, som et grid i et onlinemøde tvinger os til at være sammen på.

Jeg nævnte også det med, at man kan se sig selv. Det er som at have et spejl stående foran sig på skrivebordet, så man hele tiden kan se sig selv og være fuldt ud bevidst om, at alle de andre også kan se én. Forestil jer lige, hvor meget energi en utryg elev skal bruge på at sidde og kigge på sig selv og være bevidst om, at alle de andre kan se vedkommende hele tiden, og tænk så på, hvor lidt energi der egentlig er tilbage til at følge med i undervisningen ved siden af.

Og så har jeg ikke engang været inde på alle de gængse argumenter med invaderingen af elevernes privatsfære og den flovhed, der evt. kan være forbundet med de fysiske omgivelser i hjemmet.

Det stresser os at være på på den måde. Forleden oplevede jeg selv, at et online kursus blev afsluttet med: “Forresten har jeg optaget mødet som dokumentation over for ministeriet, det håber jeg er ok”. Så man er altså pludselig optaget på video, og det er så bare ok? En kollega skrev også forleden, at hun følte sig overvåget i flere timer efter hver online lektion og ikke kunne ryste fornemmelsen af, at alle kunne se hende af sig.

Der er ingen af os, hverken lærere eller elever, der har bedt om at være med i et kæmpe socialpsykologisk eksperiment, og jeg synes lige, man skal gå lidt forsigtigt frem med at kræve kameraet tændt på den altomfattende, tvangsindlæggende måde, det nogle gange bliver omtalt på.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Uddannelsespolitik Undervisning

    Sådan er kapitalismen…

  • PerStørupLauridsen sorthvid
    Debat Pædagogik Uddannelsespolitik Undervisning

    Hybrid undervisning presses ned over lærerne

  • PerStørupLauridsen sorthvid
    Debat Pædagogik Undervisning

    Hybrid undervisning skaber dårligere undervisning for eleverne

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Der er for lang tid til den 21. maj!

  • AndersFrikkesh
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Vi må ikke glemme gymnasielærernes trivsel!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater