Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøUndervisning Corona
AndersFrikkesh

Vi må ikke glemme gymnasielærernes trivsel!

12. april 2021
Skrevet af_
Anders Kristian Bærholm Frikke

Vi er midt i en genåbning af skolerne. Det er skønt at se vores elever igen, og der er en god faglig energi i klasselokalet. Om ikke andet har coronaenepidemien lært os, at det ikke er så tosset at gå i skole.
I medierne har der gennem de seneste måneder været et stort og berettiget fokus på vores elevers trivsel – eller måske rettere mangel på samme. Vores elever gennemlever netop i gymnasietiden nogle af deres livs vigtigste år, og der er ingen tvivl om, at coronaepidemien har ramt dem hårdt.
På skolerne kæmper vi med at få selvtests, mundbind og skemagymnastikken til at gå op. Vi husker eleverne på at spritte af, og på at holde afstand til hinanden, og samtidig er vi top-forberedte, fordi vi skal sikre, at eleverne får det maksimale udbytte af undervisningen efter en lang virtuel vinter.
Vi må imidlertid ikke glemme at stoppe op og huske vores egen trivsel: vi skal kræve af ministerium og ledelser, at man husker, at vi lærere er den vigtigste krumtap, der får hele maskineriet til at fungere på skolerne.
Mange lærere har nu halvstore børn, som hver anden uge modtager virtuel undervisning hjemmefra, og det er i disse genåbningstider blevet en om muligt endnu større udfordring at få familielivet til at gå op. Og endda på et tidspunkt, hvor vi nok mest af alt trænger til restitution efter en lang og følelsesmæssigt udmattende vinter.
Samtidig skal vi nu navigere i et stressende hybridunivers med fysisk undervisning kombineret med virtuelle moduler – for slet ikke at tale om komplekse valgfags-klassekonstruktioner, hvor der som regel må tages flere klasseværelser i brug for at overholde de strenge conronarestriktioner i de sociale klassebobler.
Mange lærere oplever også en stigende usikkerhed overfor igen at stå i ”frontlinjen” med risiko for at blive smittet med nye og mere vanskeligt kontrollerbare coronavarianter. Risikoen ligger selvfølgelig i baghovedet på mange af os.
Der er ingen tvivl om, at den virtuelle undervisning hang os langt ud af halsen, men det er formentlig ikke for meget at sige, at det er endnu vanskeligere at få hybridundervisningen til at fungere – det er ganske enkelt en ekstrem kompleks undervisningssituation, hvor følelsen af at have mange bolde i luften på en gang er udmattende.
Samtidig er der en begrundet forventning om, at vi hjælper eleverne fagligt og socialt på fode igen. Det er en opgave vi naturligvis med glæde tager på os, for det er jo netop kernen i vores profession som lærere, men det er også en meget vanskelig opgave, hvor det ganske enkelt er svært at gøre det godt nok.
Dette skal ses i lyset af, at vi ser frem mod en eksamen, hvor vi ønsker, at vores elever skal klare det godt. Antallet af eksamener er blevet beskåret, men det faglige niveau er det samme som tidligere år. Vi ved selvfølgelig godt, at vore censorkolleger er professionelle og forstående i denne situation, men det presser os alligevel, at vi er mere usikre på særligt de svageste elevers faglige niveau i forlængelse af den virtuelle undervisning, og i denne kontekst skal vi nok særligt sende fx vores fremmedsprogslærer-kolleger og kolleger med eksperimentelle fag en medfølende tanke.
Dette skal ikke opfattes som en lang klagesang, for grundlæggende set er det dejligt at være tilbage på skolerne – men det er en velmenende reminder til politikere og ledelser om, at det er vigtigt at sætte medarbejdertrivsel (og ikke kun elevtrivsel) på dagsordenen. Og selvfølgelig er dette også en reminder til os selv: Vi har nemlig alle en ekstremt vigtig rolle på lærerværelset som en del af det kollegafællesskab, som kan støtte og sparre i en vanskelig tid.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Linda Lillelund rom
    Arbejdsmiljø Pædagogik Undervisning

    Virtuel undervisning er ikke det samme som undervisning IRL

  • Blogger Louise sorthvid komp
    Arbejdsmiljø Undervisning

    I teorien er alting, som det plejer at være…

  • Kim M Christensen
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Corona-tid gav refleksionstid!

  • Peter Hall og Anders Frikke, debat
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik Undervisning

    Et digitalt gymnasium?

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Der er for lang tid til den 21. maj!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater