Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøUndervisning Corona
Kim M Christensen

Corona-tid gav refleksionstid!

26. juni 2020
Skrevet af_
Kim Michael Christensen

I en tid med nedskæringer, flere arbejdsopgaver, farvel til kære kolleger og et tempo, der til stadighed udfordrer os på vores evne til at levere undervisning i topklasse har Corona-virussen været held i uheld…

Javist er Corona noget skidt, som vi godt kan være foruden, men den har alligevel bragt os hårdtprøvede gymnasielærere gennem de senere år noget godt. Det er længe siden, at jeg har haft tid til ”bare at være til” med  ”tid til refleksion”… Det er underligt, som det hele kan ændre sig, når du har tiden til at tænke nogle fornuftige tanker.

Pludselig stod vi med en hverdag fyldt med fjernundervisning, hvor eleverne til tider føltes langt væk og med en kamp for at levere god undervisning, så vi selv var tilfredse. Et scenarie, mange gymnasielærere i årevis ikke har følt sig klædt på eller modig nok til at kaste sig ud i… Samtidig er jeg ikke et sekund i tvivl om, at ingen af mine kolleger tænkte, at vi blot skulle udføre nødundervisning. I stedet betød nødundervisning, at vi ville levere god, faglig undervisning til alle vores elever. For det var jo ikke deres skyld, at de var sendt hjem… Virkelig angstprovokerende for mange af os…

Men hov… Hvad skete der? Vi formåede faktisk at få succes med det! Det, synes jeg godt, vi kan  være rigtig stolte af. Vi kan jo nok, når vi skal! Så gad vide, hvor meget mere vi kan, når vi bare har modet og viljen? Jeg kan ikke lade være med at blive helt Pippisk og tænke: ”Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg sikkert godt!” Jeg tror, det er en god filosofi at tage med sig fra denne tid.

Det gode, Corona-tiden også har givet, er en endnu stærkere bevidsthed om, at tid er en kostbar ressource, der skal bruges med omhu og på det, som betyder noget for en. Det handler om at være tro mod dig selv og kunne se dig selv i øjnene hver dag og sige, at du også i dag har været et fantastisk menneske og brugt tid på noget, som er vigtigt for dig. Om det så er arbejdet, familien, vennerne, Weber-grillen, gør-det-selv-projektet eller noget helt andet, ved du kun selv.

Det sjove ved Corona-tiden er, at den her bagefter på en eller anden måde har gjort os bedre i stand til at være gymnasielærere nu, hvor vi har haft tid til refleksion og selverkendelse. Som en på fjernsynet sagde den anden dag, så er det utroligt, hvad Corona-tiden har gjort ved os mennesker, mens den stod på. Med alt lukket ned omkring en var dagens største og eneste mulige højdepunkt at gå en tur til købmanden eller i Jem&Fix. Jo, vi har sandelig med Corona-tiden lært at finde glæden i de små og nære ting, der betyder allermest for os. 

Derfor er min lære, at vores refleksioner under Corona-tiden er virkelig vigtige at huske, og vi skal sørge for at bruge dem aktivt, mens vi udfører verdens bedste job – netop på den måde kan det forblive verdens bedste job og en daglig glæde for os alle.

Rigtig god sommer.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • AndersFrikkesh
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Vi må ikke glemme gymnasielærernes trivsel!

  • Linda Lillelund rom
    Arbejdsmiljø Pædagogik Undervisning

    Virtuel undervisning er ikke det samme som undervisning IRL

  • Blogger Louise sorthvid komp
    Arbejdsmiljø Undervisning

    I teorien er alting, som det plejer at være…

  • Peter Hall og Anders Frikke, debat
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik Undervisning

    Et digitalt gymnasium?

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Der er for lang tid til den 21. maj!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater