Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøUndervisning Corona
Blogger Louise sorthvid komp

I teorien er alting, som det plejer at være…

7. december 2020
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

I teorien er alting, som det plejer at være på gymnasiet. Lærere og elever har deres daglige gang på gymnasiet; lærerne sidder til møder, underviser og møder eleverne face-to-face.

Men selvom meget ligner sig selv, er der også kommet store forandringer. For det første står jeg nu primært oppe ved tavlen, med ca. 2 meters afstand til forreste række. Her befinder jeg mig størstedelen af tiden, hvor jeg kan tillade mig at tage mundbindet af. Dette har dog også den konsekvens, at jeg stort set ikke længere bevæger mig rundt i klassen eller læser med på elevernes computerskærme, hvilket resulterer i, at jeg ikke længere har det samme overblik over, hvad der foregår i klasserummet. Det nager mig, da jeg mener, at relationen til eleverne hermed svækkes. Eleverne har brug for at blive set og hørt, men med afstandskravet er det snarere det sidste end det første, der sker. Senest har jeg endvidere oplevet flere udfordringer med elevfremlæggelser. Klasselokalerne var nemlig, ift. afstandskravet, for små til, at jeg kunne placere mig bagerst i lokalet, hvilket gjorde, at jeg måtte blive siddende ved katederet og dermed i en helt anden synsvinkel end resten af eleverne. Resultat: grupperne kiggede kun på mig og glemte de øvrige i klassen, hvilket fik flere elever til at lave alt muligt andet. Æv!

En anden forandring er, at netop afstanden mellem elever og lærer gør det vanskeligt at udføre undervisning på en ”fængende” og mere differentierende måde. Før i tiden benyttede jeg mig fx meget af gruppearbejde og gruppefremlæggelser; det har jeg måtte nedprioritere for at mindske smitterisikoen. Før havde jeg også elever til at skrive på tavlen på skift. Det gav energi i klasserummet, at der var bevægelse, og holdt eleverne interesserede, men også det har jeg måtte nedprioritere.

For mit eget vedkommende savner jeg især at kunne være der mere fysisk for eleverne end primært at stå ved tavlen. Heldigvis føler jeg mig oftest tryg, når jeg går på arbejde, men der er ingen tvivl om, at Covid-19 påvirker både eleverne og lærerne i større grad, end vi måske vil stå ved. Vi ved nemlig alle godt, at flere klasselokaler er små. Udluftningen er nok heller ikke den bedste. Og det kan være svært konstant at opretholde et krav om 2 meters afstand. I timerne har størstedelen af eleverne og jeg heller ikke mundbind på, og til møder sidder vi lærere relativt tæt på hinanden. Vi ved kort og godt alle, at risikoen for at blive smittet er tilstede, og det giver et gib, hvis en får påvist Covid-19. Det kan være svært at acceptere, at vilkårene er sådan. Men det er vores hverdag, lige nu og her. Og så må vi bare krydse fingre for, at vi alle kommer helskindet igennem, både sundhedsmæssigt og undervisningsmæssigt.

 

.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • EVA DEBAT1
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Debat: EVA: Den virtuelle undervisning skal ikke erstatte, men udvide den fysiske undervisning

  • AndersFrikkesh
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Vi må ikke glemme gymnasielærernes trivsel!

  • Linda Lillelund rom
    Arbejdsmiljø Pædagogik Undervisning

    Virtuel undervisning er ikke det samme som undervisning IRL

  • Kim M Christensen
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Corona-tid gav refleksionstid!

  • Peter Hall og Anders Frikke, debat
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik Undervisning

    Et digitalt gymnasium?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater