Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
DebatPædagogikUndervisning Virtuel undervisning
PerStørupLauridsen sorthvid

Hybrid undervisning skaber dårligere undervisning for eleverne

26. oktober 2021
Skrevet af_
Per Størup Lauridsen

Det helt hotte for tiden er at tale om hybrid undervisning – dvs. et undervisningsrum, der giver mulighed for at lade eleverne veksle mellem det fysiske og det virtuelle læringsrum. Nogle elever vil befinde sig fx fysisk i klasserummet, mens andre kan være koblet op online via et kamera. Det har især været praktiseret under coronanedlukningen. Tanken er, at de to grupperinger skal kunne bidrage positivt til hinandens læring. At der dermed skabes en synergieffekt, som tilsammen giver mere læring, end hvis undervisningen udelukkende var tiltænkt det fysiske klasserum.

Jeg ser i skolesystemet en tendens til, at det hybride undervisningsrum bliver brugt som en undskyldning for, at alle elever kan modtage undervisning, uanset elevernes begrundelser for at være fysisk fraværende i skolen. Det kan være elever, der har skolevægring, elever med lange transporttider, elever der er kommet for sent op og derfor lige følger med hjemmefra, elever, der er på ferie, eller elever, der er lidt forkølede. Vi begynder at fravige kravet om deltagelse i det fysiske fællesskab i skolen, og vi giver dermed plads til, at undervisningen bliver noget, man kan streame på YouTube. Det skal helst være let fordøjeligt og serveret for eleverne på deres præmisser.

Ved at åbne op for et opdelt klasserum, gives der også mulighed for, at elever kan være med online, fx når forældrenes ferieplaner ikke lige passer med skolens kalender. Dermed kan ressourcestærke og feriehungrende forældre være med til at skævvride klassedynamikken ved at tage deres børn ud af skolen midt i skoleåret. Det sker allerede, men ved at åbne op for, at eleverne kan være med online, kommer vi til at skabe endnu mere uro og flere tomme klasselokaler.

Mine egne erfaringer med dette miks i klasserummet er, at jeg enten er til stede i det fysiske rum, eller også bliver jeg nødt til at henvende mig til gruppen, der er online. Og når jeg har fokus på den ene gruppe, mister jeg hurtigt forbindelsen med den anden. Der har aldrig været en situation, hvor de to rum har mødtes, og hvor der blev skabt en synergieffekt, tværtimod. Undervisningen ender med at blive enten det ene eller det andet. Resultatet er, at det bliver dårligere for begge grupper af elever. Jeg mangler stadig at finde de didaktiske principper, der skal bringes i spil, for at få de to rum til at mødes og tilføje noget til undervisningen. Samtidig mangler jeg tid i min forberedelse til at kunne tilgodese begge grupper. Og ofte ved jeg ikke på forhånd, om undervisningsrummet bliver en hybridform pga. sygdom, ferie osv. I sidste ende går det ud over eleverne, når vi forsøger at trække denne undervisningsform ned over dem.

Er vi også klar til, post-corona, at videofilme al vores undervisning og dermed fjerne elevernes trygge læringsrum – et læringsrum hvor den enkelte elev netop ikke bliver overvåget? Vi skal være klar over, at denne form for undervisning er noget helt andet, og de sociale koder, som lærere og elever har opbygget over tid, forsvinder i en politisk korrekt og forældrevenlig udgave.

Det hybride og parallelle undervisningsrum bør derfor ses som den absolut sidste mulighed, fordi det i sidste ende vil gå ud over elevernes læring, og det må derfor aldrig blive brugt ukritisk i folke- og gymnasieskolen. Forinden skal vi have udviklet en didaktik, der kan rumme de to læringsrum på en måde, hvor udbyttet i undervisningen bliver større, end hvis det havde været ren virtuel undervisning eller ren klasseundervisning.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • PerStørupLauridsen sorthvid
    Debat Pædagogik Uddannelsespolitik Undervisning

    Hybrid undervisning presses ned over lærerne

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Uddannelsespolitik Undervisning

    Sådan er kapitalismen…

  • PerStørupLauridsen sorthvid

    Hybrid undervisning presses ned over lærerne

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Undervisning

    Onlinemødets værdi

  • Linda Lillelund rom
    Arbejdsmiljø Pædagogik Undervisning

    Virtuel undervisning er ikke det samme som undervisning IRL

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater