Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
PædagogikUndervisning Elevtrivsel
Blogger MarieTrier_sorthvidfoto

Hvor skal fælleskabet stå?

9. august 2021
Skrevet af_
Marie Trier

Når køerne kommer på græs om foråret, danser de. Familier tager på udflugt for at se og glædes over denne dans, så livsbekræftende er det. Endelig, efter en lang vinter i en lille bås, er der bevægelsesfrihed, solskin og frisk, grønt græs.

Snart kommer vores elever på græs. Endelig, særligt i år, efter en lang vinter lukket inde bag en skærm (og et kort, begrænset forår), er der mennesker i tre dimensioner, solskin og friske forhåbninger.

Bagbenene spjætter måske allerede i forventning.

Men ikke alle vil have det på samme måde.

Når køerne lukkes ud, danser de alle. Men dansen er ikke altid et udtryk for glæde. “Hvis de køer, der bliver lukket ud, kender hinanden i forvejen, vil de ofte løbe mindre rundt. Derimod vil de løbe mere, når de er blandt fremmede. Det skyldes, at der også kan være en frygtreaktion forbundet med fænomenet. Køerne bliver skræmte, når så mange andre fremmede køer løber rundt om dem.” (fra Videnskab.dk: Hvorfor danser køerne, når de kommer på græs? 

Særligt ved dette skoleår er, at nogle vil opleve det som utrygt, at vi pludselig er mange sammen, mens andre vil boltre sig i bølgen af kroppe og stemmer og nærhed. Flere vil frygtsomt forvente en ny nedlukning og holde afstand være meget opmærksomme på, hvem der rører hvad. Andre vil håbefuldt håndtere andres host og glemme at huske håndspritten.

Derudover er dette skoleår som alle andre. Både med og uden covid-trængsler er elever som dansende køer. Her mener jeg hverken med hensyn til lugt eller IQ.

Fællestrækket er, at elevernes følelser ikke nødvendigvis nemt kan aflæses på deres adfærd. Det er hos køer såvel som elever svært at se, om de danser af glæde eller frygt.

Det er et problem. Problemet er, at elever, der skjuler deres usikkerhed eller utryghed bag lange ærmer og nedslået blik mødes helt anderledes af både lærere og klassekammerater end dem, der skjuler sig bag klovnerier, larm og forstyrrelser. Vi ved nok alle, hvem vi har mest forståelse for.

Men de, der larmer og ‘fylder for meget’, har lige så meget ret til at være i klasserummet som de andre. Et godt klasserum er nemlig et fællesskab, som har en ulåst dør og hyldeplads nok til alle. Også dem, der lader til at modarbejde. Det mest sandsynlige er, at de gerne vil fællesskabet – men de enten kan ikke eller tør ikke høre inde med deres hovmodige dans.

Som lærer har man altså en opgave, som ikke nødvendigvis består i at få hele flokken til at danse i takt. Den består nærmere i at få alle til at respektere hinanden. Den corona-nervøse skal respektere den afslappede, og den afslappede skal respektere den nervøse. Den larmende skal respektere den stille, og den stille skal respektere den larmende. Kun da kan vi tale om et egentligt fællesskab.

Det er lærerens opgave at se på flokken, observere flokmedlemmernes lyde og bevægelser og vide, at der kan ligge ganske andre ting bag, end det man umiddelbart tror.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • IMG_4693.jpeg
    Debat

    Ungdommen fortjener håb – ikke dommedag

  • IMG_5574.jpeg
    Debat

    Det er jo eleverne, der er vores arbejdsmiljø! Refleksioner i forlængelse af Trivselskommissionens rapport

  • 20250221_1322210.jpg
    Debat

    Omsorgstræthed ER en ting på ungdomsuddannelserne! Er et job på en ungdomsuddannelse så et omsorgsarbejde?

  • 20241122_205717-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Hvem har ansvaret for gode studievaner i gymnasiet?

  • Mads-Knigge.jpg
    Debat

    Nye elevtyper kræver nyt tværfaglige samarbejde

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater