Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Elevtrivsel
Emil-Skovlykke-Carlsen-naestved-aspect-ratio-348-234

Dårligt fungerende klasser: Oplysning virker ikke – vi bliver nødt til at gøre noget andet

13. december 2023
Skrevet af_
Emil Carlsen

Det er og har længe været et problem, at eleverne, vi har i gymnasierne, ikke er gymnasieparate – hverken hvad angår det faglige eller det sociale. Fagligt er de ikke flittige nok, og socialt er de ikke omgængelige og venlige nok mod hinanden. I begge tilfælde bruger de mere tid på at forsvare sig selv, på at overleve, end på at lære noget eller hjælpe andre.

For at komme det til livs, skal der derfor et større skift til. Et skift i elevernes psykologi og sociale engagement. Det er nærmest per definition ikke noget, der kan sættes i gang af en autoritet. Den slags forandringer skal komme nedefra. Fra eleverne selv. Som lærere og voksne må vores opgave da blive at inspirere eleverne til at foretage denne ændring.

En almindelig strategi er at fortælle dem, at de går fejl af skolen, og vi kan måske endda forsøge at gøre dem bevidste om årsagerne hertil. Gennem oplysning, er rationalet, må eleverne blive klar over, at det er suboptimale løsninger, de har gang i, og derfor få lyst til – og have redskaberne til – at ændre deres adfærd, engagement og dynamikker. Var det så let, var der ingen problemer i landets gymnasier. Oplysning er let, og det er det, lærerne er uddannet i – men det virker ikke. Måske er grunden til, at vi holder fat i den model, netop fordi vi er undervisere? Det ville være bekvemt, hvis vi kunne fikse problemet med, at eleverne ikke er undervisningsparate gennem undervisning.

Så let går det dog ikke, og vi må i stedet have fat i andre strategier. Det vigtigste må være at få eleverne inddraget. At det er dem, som strukturerer forløbet og gennemgår en indre udvikling gennem denne tagen ansvar. Dette kan med fordel medieres af en voksen, men skal denne voksne være en lærer, må der noget efteruddannelse til. Og så skal der sættes flere ressourcer af, så der både er tid og råd til at arbejde med de problematiske dynamikker – også i den almindelige undervisning (for et enkelt forløb eller værre endnu et enkelt modul i 1.g kommer ikke til at rykke noget i disse dybere problemer).

Måske man i stedet skulle give lærerne nogle værktøjer til at løsne sociale knuder og basis-kundskaber indenfor terapeutisk samtale.
Emil Carlsen, lærer
Næstved Gymnasium og HF

Som man kan forestille sig, kræver dette en stor omstilling i gymnasiesektoren. Ud over undervisning ville gymnasierne også skulle opdrage eller snarere danne sine elever på en sådan måde, at de blev klar til at gå i gymnasiet, mens de er på gymnasiet. I den ideelle verden var dette selvfølgelig allerede sket i folkeskolen, sådan så vi på gymnasierne kunne koncentrere os om at gøre eleverne klar til de videregående uddannelser. Men sådan ser virkeligheden ikke ud.

Og det er da heller ikke realistisk, at der bliver foretaget de ovennævnte store ændringer i gymnasieskolens struktur, som er nødvendige for at rykke de ikke-gymnasieparate elever. Måske man i stedet skulle give lærerne nogle værktøjer til at løsne sociale knuder og basis-kundskaber indenfor terapeutisk samtale. Så kunne de bruge den tid, de nu bruger på at afholde ligegyldige oplysningskurser for eleverne (ofte som klasselærere eller lignende), på at bløde de sociale og faglige knuder op så godt, som det er muligt under de nuværende omstændigheder.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater