Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Elevtrivsel
PORTRAeTFOTO.jpg

Fem minutter i spædbarn

2. maj 2023
Skrevet af_
Paloma Estrada

Den danske ungdom mistrives.

Det er vi som samfund nødt til at tage alvorligt, og det er sympatisk, at så mange lærere, politikere, psykologer og andre eksperter slår knuder på sig selv for at afhjælpe problemet.

Mistrivslen er jo ikke de unges egen skyld, men snarere en kombination af uheldige, samfundsskabte faktorer.

Samtidig står de unge på tærsklen til voksenlivet, som utvivlsomt vil byde på langt flere og større udfordringer end dem, der har skabt mistrivsel i ungdomsårene. Det være sig arbejde, parforhold, husholdning, politik, boliglån og meget andet.

Voksenlivet kræver modne, ansvarsfulde og robuste mennesker, der kan klare sig selv, og det skaber vi ikke ved udelukkende at symptombehandle mistrivslen, som eksperterne synes at begrænse sig til.

I stedet udsætter vi – i bedste mening – vores ungdom for bjørnetjenester og pædagogisk omsorgssvigt.

Når vi som samfund skåner de unge for ethvert ubehag og lærer dem at føle sig som skrøbelige ofre, der har krav på hjælp til stort set alt, og når vi bilder dem ind, at livet ikke behøver at gøre ondt, skaber vi ikke sunde, voksne mennesker. Livet gør bare ondt indimellem; det kan dårligt undgås.

Jeg efterlyser en konkret plan for, hvordan vi forhindrer, at kommende ungdomsgenerationer ender i samme mistrivsel som den nuværende.
Paloma Estrada, gymnasielærer
Gefion Gymnasium

En klassisk voksenudfordring er familieliv og børn.

Vi må forvente, at flere af nutidens gymnasieelever inden for de næste fem til ti år selv vil sætte børn i verden. Småbørn er dejlige, men de er også superhårdt arbejde – uanset hvordan man selv trives i forvejen.

Et nyfødt barn kan jo ikke programmeres til at tie stille om natten, eller mens far og mor er på nettet.

Og et nyfødt barn kan ikke være alene hjemme, hvis forældrene skal i byen eller bare ud at handle.

Det er et faktum, og det er blot én af de mange ting, de nye voksne skal forholde sig til og være forberedte på. Det skal vi som samfund forberede dem til at kunne magte.

Gør vi det?

Jeg er faktisk rigtig bekymret over udviklingen på længere sigt. Og jeg er nok især bekymret over, at der ikke er flere, der bekymrer sig.

Så med dette indlæg efterlyser jeg en konkret plan for, hvordan vi forhindrer, at kommende ungdomsgenerationer ender i samme mistrivsel som den nuværende.

Nutidens ungdomsgenerations børn vil udgøre en ny ungdomsgeneration om ca. 20 år, og de fortjener naturligvis både en god start i livet og et godt ungdomsliv uden mistrivsel, når den tid kommer.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • IMG_5574.jpeg
    Debat

    Det er jo eleverne, der er vores arbejdsmiljø! Refleksioner i forlængelse af Trivselskommissionens rapport

  • 20250221_1322210.jpg
    Debat

    Omsorgstræthed ER en ting på ungdomsuddannelserne! Er et job på en ungdomsuddannelse så et omsorgsarbejde?

  • 20241122_205717-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Hvem har ansvaret for gode studievaner i gymnasiet?

  • Mads-Knigge.jpg
    Debat

    Nye elevtyper kræver nyt tværfaglige samarbejde

  • Emil-Skovlykke-Carlsen-naestved-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Dårligt fungerende klasser: Oplysning virker ikke – vi bliver nødt til at gøre noget andet

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater