Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Debat Arbejdsmiljø Elevtrivsel GL's hovedbestyrelsesvalg Høje følelsesmæssige krav
IMG_5574.jpeg

Det er jo eleverne, der er vores arbejdsmiljø! Refleksioner i forlængelse af Trivselskommissionens rapport

28. februar 2025
Skrevet af_
Anders Kristian Bærholm Frikke

”Jeg føler ikke, at den tekst, du har givet os, er relevant for mig, for den handler jo om Gambia, og vi skal til Ghana på studietur, derfor har jeg ikke læst den.

 

Nogenlunde sådan sagde en elev i en af mine timer for ikke så længe siden. Eleven ville mig ikke noget ondt, og er en type, hvor man ofte får tingene serveret lidt ”råt og konkret”.

Selv om jeg selvfølgelig ikke lod mig mærke med det i situationen, gik udsagnet mig dog på efterfølgende. Jeg oplever nemlig flere og flere elever, som ikke rigtigt har lært, hvordan man agerer og opfører sig ordentligt og læringsparat i undervisningsrummet, og den konkrete situation blev derfor endnu en lille dråbe malurt i et ”psykisk arbejdsbelastnings-bæger”, som jeg kan mærke for alt i verden ikke må blive for fyldt. Og med det in mente ved jeg selvfølgelig også fra mit arbejde i GL, at jeg er privilegeret, og at mange kolleger kan opleve endda langt hårdere konfrontationer og konflikter med eleverne, end det jeg var udsat for i denne undervisningstime.

 

Det psykiske arbejdsmiljø er en hjørnesten i GL’s arbejde. Og der er meget på dagsordenen i disse år, for lærerne er under pres, og det kan ofte være svært direkte at anvende den gængse arbejdsmiljøforskning i forbindelse med gymnasielærerarbejdet. Det skyldes, at vi er relativt selvledende og bestrider et job, som i meget høj grad er individuelt. Selvfølgelig har vi vores gode og støttende kolleger i pauserne i personalerummet, men vi glemmer ofte, at det i praksis er vores elever, der i virkeligheden definerer vores arbejdsmiljø. En lidt slidt, men stadig meget rammende og gyldig metafor i arbejdsmiljøforskningen lyder, at ”vi er hinandens arbejdsmiljø”, og vi må desværre konstatere, at når gymnasielærerne i stigende grad oplever arbejdet som sværere, hårdere og mere stressende, er en væsentlig men måske lidt overset årsag, at eleverne er blevet langt dårligere forvaltere af vores fælles arbejdsmiljø, end de var tidligere – og i et relativt individuelt gymnasielærerjob rammer denne udvikling os hårdt.

Trivselskommissionen har netop offentliggjort deres anbefalinger, og de er tiltrængte og relevante i denne kontekst. I anbefaling 17 (som er den anbefaling, der mest direkte vedrører ungdomsuddannelserne) står der følgende: 

 

Styrket karakterdannelse er en central forudsætning for trivsel hos alle børn og unge. Ved karakterdannelse forstås tro på egne evner, vedholdenhed, ansvarsfølelse, selvregulering og nysgerrighed samt evnen til at deltage i og tage ansvar for og forpligte sig i fællesskaber. Karakteristika, som forskning adresserer som vigtige for trivsel.

Desværre synes jeg, at Trivselskommissionens afrapportering svigter lidt og mangler ambitioner, når det gælder den overordnede rammesætning i samfundet.
Anders Kristian Bærholm Frikke, lærer, Middelfart Gymnasium og HF
Næstformand i GL og medlem af GL's hovedbestyrelse for Liste 3

Anbefalingen sætter i mine øjne fingeren på et meget ømt sted og rammer direkte ned i en væsentlig del af problemerne, der er forbundet med vores psykiske arbejdsmiljø som gymnasielærere. Mangle elever mangler simpelthen i for høj grad evnen til ”selvregulering”, ”vedholdenhed” – det er simpelthen ikke blevet trænet – og deraf udspringer bl.a. også den koncentrations- og læsekrise, som mange af os oplever hos eleverne i dagligdagen. Hertil skal lægges, at eleverne forventer en udpræget grad af individuel behandling og hensyntagen, hvilket de selvfølgelig også i et eller andet omfang har ret til, men et for individualiseret klasserum kolliderer netop med de forpligtende læringsfællesskaber og den almene dannelse, som er så afgørende for vores undervisning, og for vores samfund generelt. 

 

Mange problemer opstår også i familierne i en lidt for ”forhandlingspræget” og rammeløs opdragelse, hvilket Trivselskommissionen også påpeger. Opdragelsen må og kan ikke alene foregå i klasseværelset, og når de unge mennesker stadig mangler opdragelse i gymnasiealderen, står det virkelig skidt til! Og så har jeg endda slet ikke åbnet hele diskussionen om skærme og sociale medier – den er så stor, at den skal tages for sig. Desværre synes jeg, at Trivselskommissionens afrapportering svigter lidt og mangler ambitioner, når det gælder den overordnede rammesætning i samfundet, som man ikke for alvor tør tage livtag med, for hvis vi virkelig vil ændre udviklingen, så flere får det bedre, og færre har det rigtig svært, skal vi tage fat på de ting, der skaber stressede familier, øget tempo og præstationspres – og som er medskaber af koncentrationskrisen. 

 

Overordnet set giver Trivselskommissionens rapport imidlertid et godt grundlag for, at vi i GL kan fortsætte og forstærke arbejdet med gymnasielærernes psykiske arbejdsmiljø. Trivselskommissionens rapport er i mine øjne i lange stræk en balanceret tilbagevenden til noget, man kunne kalde et lidt mere traditionelt opdragelses- og dannelsesideal med lidt klarere rammer og tydeligere autoritet. Det er er der (også) brug for på gymnasierne, og nu har vi i GL et stærkere afsæt til at fremme vores arbejde – ikke kun for de unge menneskers skyld, men også for gymnasielærernes psykiske arbejdsmiljøs skyld. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Morten-Soeding-Soerensen-bredformat.jpg
    Debat

    Færre anmeldte ulykker er et tilbageskridt for arbejdsmiljøet

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Et godt arbejdsmiljø kræver et stærkt kollektiv

  • Dorthe-Schmittroth2b-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Skal man være en venstreorienteret Bourdieuhippie for at være gymnasielærer? Hvem definerer egentligt det rigtige uddannelsessyn?

  • PD-Foto-protraetbillede-2024.jpg
    Debat

    En replik til STUK: Selvfølgelig kan ministeriet og STUK bidrage med et mere hensynsfuldt udgangspunkt for skolernes planlægning af lærernes arbejdsopgaver i eksamensperioden

  • Jess-og-Helene.jpg
    Debat

    Solidaritet med vikarerne!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater