Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Blog Alkoholpolitik
Blogger MarieTrier_sorthvidfoto

Alkoholforbud til gymnasiefester: Jurassic Park eller 1984?

25. oktober 2021
Skrevet af_
Marie Trier

Vi kender alle “Jurassic Park” – romanen, hvor mennesket forsøger at tæmme en utæmmelig natur. Alt mislykkes, for som den fiktive kaosteoretiker Ian Malcom siger i filmversionen: ‘Life finds a way’.

Sådan er det tilsyneladende også med rusmidler: Man kan begrænse, kontrollere og forbyde, men brugerne får alligevel skaffet deres stof.

Et rygeforbud på skolerne har fremelsket en forfærdelig masse ‘snus’brugere. Nikotinposerne er nemme at skjule og umulige i praksis at kontrollere. Dagligt ser man brugte pakker som klar evidens for deres massive udbredelse.

Gad vide, hvad et alkoholforbud ville fremelske?

Der er ingen tvivl om, at den danske alkohol- og festkultur kunne trænge til en form for… retouchering. Men er det gymnasiernes opgave at varetage denne kulturændring? Hvis gymnasierne egenhændigt forbyder alkohol ved fester, vil eleverne – der for manges vedkommende er fyldt 18 år – nok vælge at finde et alternativ. Måske finder de bare en alternativ fest, måske finder de et alternativ måde at skaffe sig alkohol på – eller måske finder de et alternativt rusmiddel.

Så længe eleverne – myndige som umyndige – kan gå andre steder hen og drikke sig fulde, og så længe de oplever generationerne over sig drikke så ubehersket, som vi nu engang gør, er det svært at se, hvad et forbud skal medføre.

Derudover, og måske vigtigere: Uanset om forbudsvejen måtte fungere i praksis, er det så overhovedet er den vej, vi gerne vil brolægge for vores ungdom? 

Vi kender nemlig også alle “1984” – romanen, hvor Partiet begrænser den menneskelige frihed og selvstændige tanker. Men hovedpersonen Winston stræber efter og kæmper for sin personlige frihed og selvstændighed. Ham ka’ vi li’!

Hvis man gerne vil ændre noget her i verden, er begrænsninger og forbud ikke vejen frem. Lad os i stedet sørge for, at de unge, vi har mellem hænderne mærker, at deres mening tæller, og at deres handlinger kan gøre en forskel. Lad dem vide, at man altid holder noget af andre menneskers liv i sin hånd. Lad os så vidt muligt hjælpe de unge til at blive kritiske, reflekterede, selvstændige beslutningstagere, der ikke bukker under for forbud og formynderi.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Bodil-Marie - portræt_0
    Blog

    Alkoholforbud eller ej?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater