Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Arbejdstid
PD-Foto-protraetbillede-2024.jpg

Den fleksible skoledag – pro et contra

13. januar 2025
Skrevet af_
Poul Dalgaard Jensen

Gymnasieskolen bragte i den forgangne uge en reportage om et forsøg på Mulernes Legatskole i det kommende skoleår omhandlende en kortere skoledag.

Indlysende er det, at en gymnasieelev ofte har for meget work og for lidt life, når hverdagen efter hjemtransporten står på lektier og opgaver.

Den nuværende nationale timestandard for stx og hhx – og så taler vi slet ikke om htx – er en stor udfordring. En begrænsning af skoledagen, i form af f.eks. en skoledag med start kl. 8.30 og slut senest kl 15, kræver grænser for elevernes adgang til valgfagsblokke og ekstra A-fag, stram styring af og meget lidt luft i elevskemaet, samt begrænsning af pausetiden. Alt sammen prioriteringer der er nødvendige for at sikre, at selv den sidste elev efter genplacering af undervisning ved læreres sygdom mm. sikres en timegennemførelse på tilnærmelsesvis 100%.

Med de nuværende ministerielt fastsatte timekrav er eneste alternativ den mulighed, som Mulernes Legatskole nu tager i brug, nemlig at bytte elevtilstedeværelse ud med de op til 20%, som er hjemlet i bekendtgørelsen for virtuel undervisning.

Spørgsmålet er så, om Muler-modellen reelt er et fremskridt for undervisningen og dermed for elever såvel som lærere. Vi skal her huske, at kravene ifølge bekendtgørelsen for virtuel undervisning er et indhold, der sikrer:

”…at elevernes faglige udbytte og mulighed for at få feedback står mål med den øvrige undervisning…”.

Der er med andre ord tale om undervisningstid, der kræver forberedelse, ligesom den i det omfang den er asynkron medfører efterbearbejdelse fra lærerside.

Det er modigt, når Mulernes Legatskole kaster sig ud i et helskoleforsøg, der rokker ved traditionel tænkning af undervisningens rammer.
Poul Dalgaard Jensen, underviser og tillidsrepræsentant
Vestfyns Gymnasium

I forhold til elevernes Work Life balance er det et stort spørgsmål, om en daglig ekstra times læringsaktivitet på egen hånd oven i lektier og afleveringer opvejes af den time, elevernes tilstedeværelse i forsøget er indskrænket. Alt efter ambitionsniveauet og tilgangen i den virtuelle lærerrolle, herunder opgaven at sanktionere elever, der forsømmer den virtuelle undervisning, er det ligeledes spørgsmålet, hvor balancepunktet ved modellen for cost og benefit er for lærernes arbejdsbelastning kvantitativt og ikke mindst kvalitativt. Her er det indlysende, at der åbner sig en række udfordringer angående lærernes mulighed for at have føling med elevers selvstændige opgaveløsning – som bekendt er det en udfordring, der i øvrigt forstærkes af AI.

Det er modigt, når Mulernes Legatskole kaster sig ud i et helskoleforsøg, der rokker ved traditionel tænkning af undervisningens rammer, og det er på mange måder velkomment at afprøve nye tilgange til læringsprocesser og lærerrolle. I den forbindelse er det naturligvis helt afgørende, at forsøget kritisk monitoreres og evalueres med henblik på vurderingen af elevernes læringsmiljø og læringsudbytte – og parallelt dermed at have et vågent øje for lærernes arbejdsbelastning og betingelser for at lykkes i lærerrollen i forsøget.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • KaareogHelene.jpg
    Debat

    Overtidsbetaling – det er da vist ikke noget, som gymnasielærere får?

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    En time er ikke bare en time

  • Skaermbillede-2023-10-23-kl.-09.31.34.png
    Debat

    Tidsregistrering bliver obligatorisk for alle i 2024 – men hvad med aftaleskolerne?

  • KaareogHelene.jpg

    Overtidsbetaling – det er da vist ikke noget, som gymnasielærere får?

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234

    En time er ikke bare en time

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater