Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Arbejdsmiljø Arbejdstid GL's hovedbestyrelsesvalg
KaareogHelene.jpg

Overtidsbetaling – det er da vist ikke noget, som gymnasielærere får?

27. februar 2025
Skrevet af_
Helene Caprani
Skrevet af_
Kaare Blinkenberg

I starten af marts skal alle landets GL-tillidsrepræsentanter på det årlige møde i Kolding beslutte, hvad GL skal kræve ved de næste overenskomstforhandlinger. I den anledning vil vi gøre opmærksom på en alvorlig mangel i vores rettigheder, der skyldes den såkaldte årsnorm. Den betyder kort sagt, at fuldtidsarbejde er 1680 timer om året og ikke 37 timer om ugen. Eller med andre ord: Hvis du som gymnasielærer er nødt til at arbejde 70 timer på en uge pga. grundforløbstimer, projektopgaver, eksaminer eller andet, så er du på grund af årsnormen på ingen måde sikret kompensation. Det er simpelthen urimeligt.

For det første skaber de skæve vilkår urimelige situationer i familielivet og arbejde- /privatlivskonflikter. Man kan jo ikke hente sine børn i børnehaven eller passe sine fritidsinteresser ugen eller måneden efter. Men får vi nogen kompensation for dette overarbejde? Næh – lederne kan jo bare på grund af årsnormen sige, at “du tager da bare nogle nul-dage i eksamensperioden” (eller lignende) – og vupti, så går tidsregisteringen i nul, og din kompensation er forduftet.

For det andet er der alt for lidt incitament for lederne til at udjævne arbejdsbelastningen, hvis der ikke er nogen økonomisk omkostning ved de skæve perioder. Det kan løses med en kortere norm, som opdeler skoleåret i mindre bidder, der så skal gå i nul, for eksempel en halvårs- eller kvartalsnorm. Ideelt vil en kortere normperiode ikke koste andet end lidt ekstra planlægningsarbejde på ledelsesgangen. Det kunne samtidig skabe pres på politikerne for at ændre de nationale regler, der skaber skæv belastning –  grundforløbet, eksamensperioder, rammer for større skriftlige opgaver osv.

For det tredje er den manglende kompensation urimelig, fordi det stiller os ringere end andre på det danske arbejdsmarked. Hvorfor skal vi slide os halvt ihjel aften, nat og weekend i spidsbelastningsperioder uden ekstra løn, mens andre kan få – velfortjent – overtidsbetaling? Nogle vil måske sige, at vi til gengæld har en kæmpe fleksibilitet – for når vi selv kan placere vores forberedelse, så kan vi jo selv sikre, at vi ikke ender skævt. Men det er ikke hele sandheden.

Vi må have et opgør med årsnormen.
Helene Caprani, lærer på Midtsjællands Gymnasium og medlem af GL's hovedbestyrelse og kandidat for Liste 1
Kåre Blinkenberg, lærer på Aarhus HF og VUC og medlem af GL's hovedbestyrelse og kandidat for Liste 1

Årevis af nedskæringer har i praksis udhulet fleksibiliteten for de fleste gymnasielærere. Med væg-til-væg undervisning er der nærmest ingen fleksibilitet tilbage, for timerne kan vi jo ikke bare flytte. Og man kan hverken gennemføre grundforløbstimer resten af året eller forberede en tysktime i november i marts måned – i hvert fald ikke, hvis man skal leve op til kravene om undervisningsdifferentiering og tilpasning af undervisningen til de konkrete elever. Dertil er mange af vores opgaver selvsagt ikke særligt fleksible – fx kan man kan jo ikke vejlede en elev i SRP, SOP eller SSO, når opgaven er skrevet og afleveret.

Løsningen er simpel: Vi må have et opgør med årsnormen, så ledelser og politikere tvinges til at sikre en mere jævn arbejdsbelastning for gymnasielærere – og når det alligevel kniber, så i det mindste skaffe os en ordentlig kompensation.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Gitte-Jesper-sort-hvid-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx skal styrkes af hensyn til Danmarks klima, miljø og sundhed

  • No image
    Debat

    Længe leve!

  • Anne-Sophie-Huus-Pedersen-Martin-Lamberth-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Hhx – En attraktiv eksportvare 

  • Finn.jpg
    Debat

    Ideologisk eller pragmatisk GL? Liste 4 efterlyser et konstruktivt og proaktivt GL!

  • Liselotte.jpg
    Debat

    Det sidste tabu

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater