Annonce
Skip to content
Artikel
Skoler: Taxameteret for hhx er for lavt
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
laerer-elever-undervisning-duotone-1-aspect-ratio-348-234
14. februar 2022

Skoler: Taxameteret for hhx er for lavt

Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Link er kopieret

Erhvervsskoler mener, at taxameteret for hhx ikke dækker de reelle udgifter for uddannelsen. Hhx-lærere savner gennemsigtighed for, hvordan taxameteret bruges.

 

Tema: Taxametersystemet

Taxametersystemet på de gymnasiale uddannelser er i høj grad baseret på antallet af elever. Det kan betyde, at skolerne har forskellige økonomiske vilkår for at give eleverne den bedste undervisning. Gymnasieskolen.dk sætter fokus på taxameteret.

Taxameteret for hhx skal hæves. Sådan lyder det fra ­flere ledere af erhvervsskoler, som efterlyser, at børne- og under­visningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) tager størrelsen på taxameteret for hhx med til forhandlingsbordet, når der skal forhandles taxameter og tilskud til foråret.

“Grundprincippet skal være ligestilling, så man får det samme taxameter for den samme undervisning. I dag får man i princippet ikke det samme taxameter for at undervise i dansk på hhx og stx,” siger Lars Goldschmidt, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne.

Samme melding kom han med til børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), da hun i januar havde inviteret hele sektoren til virtuelt møde i sit nye forum ‘Sammen om ungdomsuddannelser’.

Undervisningstaxameteret for hhx er på 53.340 kroner per årselev, mens det på stx er på 55.110 kroner. Dertil skal lægges bygningstaxameter og det såkaldte fællesudgiftstaxameter, som også uddeles per elev. På hhx er det samlede beløb for de to taxametre 10.360 kroner og på stx 14.150 kroner om året per elev.

Rent teknisk er det dog ikke korrekt, at hhx får færre penge til danskundervisning, end stx gør. Man kan ikke slå op i en tabel og se, hvad der uddeles til de enkelte fag. Taxametrene er resultatet af komplicerede beregninger af en række udgifter på de enkelte uddannelser og er i sidste ende politisk fastsat.

Folketinget satte i 2017 undervisningstaxameteret for hhx op, mens det for stx blev sat ned. Dengang lød begrundelsen, at der var uforklar­lige forskelle på taxametrene for de to uddannelser.

JensCitat

Formand for Danske Gymnasier Henrik Nevers, som repræsenterer stx, siger, at en del af forklaringen på, at stx får mere end hhx, er, at stx udbyder andre fag.

“Det er for eksempel indlysende, at man skal have en idrætshal for at undervise i idræt og særlige lokaler til de kunstneriske fag,” siger Henrik Nevers.

Han vil ikke vurdere taxameteret for hhx eller andre uddannelser.

“De enkelte uddannelser må over for politikerne belyse og begrunde, hvad deres udgifter er. Ingen uddannelser skal sættes ned for at hæve andre,” siger Henrik Nevers.

 

Direktør: Løber ikke rundt

Jens Gamauf Madsen, som er administrerende direktør for erhvervsskolen IBC med adresse blandt andet i Kolding, efterlyser en ny beregning af, hvad det reelt ­koster at drive hhx.

“Vores taxameter kan reelt set ikke dække udgifterne for at drive hhx. Bygningstaxameteret er blandt andet for lavt. Det betyder reelt set, at vores lærere skal undervise flere elever end lærere på stx,” siger Jens Gamauf Madsen, som understreger, at han ikke efterlyser, at stx bliver sat ned i taxameter.

“Jeg mener ikke, at stx er overfinansieret. Tværtimod. Men sammenligningen mellem hhx og stx er relevant, fordi det er en sammenligning mellem de to uddannelser med det laveste taxameter, og det skinner igennem, at hhx er for langt bagud,” siger Jens Gamauf Madsen.

AllanCitat

Lærere: Uigennemsigtigt

Allan Nørgaard Andersen er formand for områdebestyrelsen for erhvervsgymnasierne i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL). Selv arbejder han på handelsgymnasiet Niels Brock i København, men udtaler sig i denne artikel på vegne af lærere på alle erhvervsgymnasier.

“Jeg mener ikke, at taxameteret dækker omkostningerne for hhx. Taxa­meteret bør hæves på hhx, men det skal ikke ske på bekostning af andre uddannelser,” siger Allan Nørgaard Andersen.

Han mener dog, at hvis undervisningstaxameteret bliver hævet, så skal politikerne også sikre, at pengene rent faktisk bliver brugt til undervisning på hhx.

“Lige nu er det helt uigennemsigtigt, hvordan pengene bruges på erhvervsskolerne. Det hele flyder sammen, og det er frustrerende for lærere, som har fået dårligere arbejdsvilkår i de senere år,” siger han.

GL indsamler regnskabstal for skolerne, som de indberetter til Børne- og Undervisningsministeriet. Tallene viser, at erhvervsskolerne bruger cirka 94 procent af de midler, som uddeles til gymnasial undervisning, på undervisning. Resten af pengene bruges i stedet på undervisning på andre uddannelsestilbud på skolen, overskud, bygninger eller administration.

“Vi har brug for større gennemsigtighed. Når politikerne uddeler penge til undervisning, så skal pengene selvfølgelig bruges på undervisning,” siger Allan Nørgaard Andersen.

Jens Gamauf Madsen fra IBC ­siger, at udgifterne til skolens bygninger i Kolding ikke bliver dækket af bygningstaxameteret for hhx.

“Noget af undervisningstaxameteret kan godt gå til at dække udgifterne til bygningerne. Vi ønsker derfor også et højere bygningstaxameter for hhx,” siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra børne- og undervisningsministeren til denne artikel.

Tema1-WebDoc-GLDots

Næste artikel

Når stolene er tomme, slår taxameteret hårdt

Læs næste artikel

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • God sommer og læselyst

  • Kronik_banner

    Gruppearbejdet mellem himmel og helvede

  • Kronik-BANNER

    En karakterskala handler ikke om tal og lovtekst, men om kultur

  • klima vindmøller shutterstock_560974420

    “Den måde, eleverne har beskrevet mig på, er meget rørende”

  • Taxameter-TommeStole_Header-aspect-ratio-348-234

    Når stolene er tomme, slår taxameteret hårdt

Indhold Taxametersystemet

Det nuværende taxametersystem skaber ulige muligheder for at tilbyde elever den samme kvalitet af undervisning, mener skoler. Læs blandt andet hvorfor lærere og ledelse på Helsingør Gymnasium og VUC Storstrøm ønsker et nyt taxametersystem.

  • Artikel 1

    Taxametersystemet giver huller i økonomien for mange skoler

  • Artikel 2

    I Helsingør ved de, at elevnedgang gør ondt

  • Artikel 3

    GL: Det hjælper ikke at tage fra en skole for at give til en anden

  • Artikel 4

    Skoler: Taxameteret for hhx er for lavt

  • Artikel 5

    Når stolene er tomme, slår taxameteret hårdt

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater