Annonce
Skip to content
Artikel
GL: Det hjælper ikke at tage fra en skole for at give til en anden
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Formand-04-Duotone-OffWhite-aspect-ratio-348-234
14. februar 2022

GL: Det hjælper ikke at tage fra en skole for at give til en anden

Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Link er kopieret

Politikerne skal ikke ­finansiere økonomisk hjælp til skoler ved at tage fra andre, advarer GL. Et bedre taxametersystem, som sikrer uddannelse til unge i hele landet, koster penge, lyder det.

 

Tema: Taxametersystemet

Taxametersystemet på de gymnasiale uddannelser er i høj grad baseret på antallet af elever. Det kan betyde, at skolerne har forskellige økonomiske vilkår for at give eleverne den bedste undervisning. Gymnasieskolen.dk sætter fokus på taxameteret.

Hvis der skal laves et bedre taxameter- og tilskudssystem, så skal kagen ikke ­bare skæres anderledes ud – der skal bages en større kage.

Sådan lyder budskabet fra formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) Tomas Kepler i debatten om taxameter- og tilskudssystemet til ungdomsuddannelserne. 

“Hvis det blot bliver et nulsumsspil, så vil det alt andet lige betyde, at den ene skole skal give til den ­anden, eller at den ene uddannelse skal ­give til den anden uddannelse. I forhold til de nedskæringer, vi har set på området i de senere år, er ­alle skoler blevet hårdt ramt, og derfor bør politikerne finansiere et nyt taxameter- og tilskudssystem,” siger Tomas Kepler.

I store dele af landet vil der blive færre unge frem mod 2030. Det vil betyde, at skoler bliver ramt af elevnedgang, og med det nuværende taxametersystem kan det koste skoler meget dyrt. Udgifterne til bygninger bliver ikke meget lavere af, at lokalerne står gabende tomme.

Tema1-WebDoc-KeplerCitat

På trods af at Folketinget har ­lavet en elevfordelingsaftale, som efter planen skal hjælpe mindre gymnasier ramt af elevnedgang, er der ­ifølge Tomas Kepler stadig brug for en taxa­meterreform.

“GL mener fortsat, at der er ­behov for, at taxameteret i højere grad bliver uddelt som et klassetaxameter, da det er den mest præcise ­måde at styre økonomien på. Det er jo i høj grad antallet af klasser og hold, som afgør udgifterne for det enkelte gymnasium,” siger Tomas Kepler.

 

Rektorer: Kan blive dyrt

Danske Gymnasier har tidligere argumenteret for, at taxameteret skal indrettes, så skolerne er mindre følsomme over for udsving i antallet af elever, og at konkurrencen mellem skolerne bliver mindre.

Men efter at et flertal i Folketinget har lavet en aftale om elevfordeling, ønsker Danske Gymnasier ikke store forandringer på taxameteret. At rektorernes forening nu trykker på bremsen i forhold til reformer af taxameteret, handler også om penge.

“Hvis man både fordeler elever på en ny måde og samtidig laver om på taxameteret, for eksempel ved at hæve grundtilskuddet og ­sætte elevtaxameteret ned, så kan mange skoler hurtigt komme i rødt,” ­siger Henrik Nevers, formand for Danske Gymnasier.

Han er dog grundlæggende enig i, at der bør følge midler med, hvis man laver om på taxametersystemet, og nogle skoler skal have mere på bekostning af andre.

Logisk set vil de skoler, som skal afgive elever på grund af ny elevfordeling, være de samme skoler, som vil tabe på en ny taxameterstruktur. ­Eller sagt mere præcist: De populære byskoler, som kan fylde klasserne op og lidt til, vil alt andet lige miste på, at små skoler skal have mere. Altså medmindre politikerne i sidste ende bager en større kage.

Tema1-WebDoc-GLDots

Næste artikel

Skoler: Taxameteret for hhx er for lavt

Læs næste artikel

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus

    I en konflikt skal eleverne lære at lytte

  • _GS_Web_Kronik_ErikQuist

    Lille pædagogisk skrolle: Omveje og bagveje ind i pædagogikken

  • GS01_24_Kronik_Topbanner

    Antallet af diagnoser sætter specialpædagogisk støtteindsats til vægs

  • Fokus
    69543_GS_Magasin2_Udfordret_Banner3-aspect-ratio-348-234

    AC-klubben samler lærerværelset

  • 2023_Magasin1_Kronik_Banner

    Organdonation i undervisningen

Indhold Taxametersystemet

Det nuværende taxametersystem skaber ulige muligheder for at tilbyde elever den samme kvalitet af undervisning, mener skoler. Læs blandt andet hvorfor lærere og ledelse på Helsingør Gymnasium og VUC Storstrøm ønsker et nyt taxametersystem.

  • Artikel 1

    Taxametersystemet giver huller i økonomien for mange skoler

  • Artikel 2

    I Helsingør ved de, at elevnedgang gør ondt

  • Artikel 3

    GL: Det hjælper ikke at tage fra en skole for at give til en anden

  • Artikel 4

    Skoler: Taxameteret for hhx er for lavt

  • Artikel 5

    Når stolene er tomme, slår taxameteret hårdt

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater