Tekst_
Malene Romme-Mølby
Foto_
Malene Romme-Mølby
”Det stopper aldrig!” sukker en lærer fra Marselisborg Gymnasium.
Mange års dårligt psykisk arbejdsmiljø har sat sine spor på medarbejderstaben på Marselisborg Gymnasium, og lærerne tør derfor heller ikke stå frem af frygt for repressalier.
En lærer beskriver, hvordan opgivenhed, udmattelse og tristhed har ramt lærerværelset.
Tidligere på måneden blev fire lærere varslet opsagt og fem lærere varslet ned i tid på det århusianske gymnasium, der ifølge skolens bestyrelsesreferat skal spare 7,4 millioner kroner.
”De overordnede besparelser skyldes primært en aktivitetsnedgang på fire klasser fra tolv til otte klasser,” fortsætter referatet.
Onsdag eftermiddag var der stormøde på gymnasiet, hvor ledelse og bestyrelsesformand skulle besvare spørgsmål fra lærerne. Mødet var kommet i stand på grund af stigende frustrationer og utryghed i forhold til afskedigelserne på skolen. Omkring 57 spørgsmål var blevet sendt til skolens tillidsrepræsentant, der på grund af tiden kun nåede at formidle godt halvdelen af spørgsmålene til rektor Kirsten Skov og bestyrelsesformand Erik Østergaard Jensen. Salen var fyldt godt op af både lærere, administrativt personale, ledelse og bestyrelsesformand. Til stede var også en konsulent fra Human Act, som er det erhvervspsykologfirma, der det seneste år har arbejdet med skolen for at forbedre arbejdsmiljøet, efter at skolen fik påbud af Arbejdstilsynet.
Bekymrede lærere
De mange spørgsmål handler blandt andet om, at lærere oplever en manglende rettidig omhu, da rektor har udtalt til blandt andet JP Aarhus, at de længe har vidst, at de var nødt til at afskedige. Men alligevel oplevede lærerne, at skolen fortsatte med at ansætte nye lærere.
Da elevfordelingsaftalen blev indført i 2022, betød den, at seks gymnasier ikke måtte optage nye elever. De omkringliggende gymnasier fik derfor flere elever i de år blandt andet Marselisborg Gymnasium, der pludselig gik fra 9 til 12 klasser. Tilsyneladende er Marselisborg Gymnasium det eneste århusianske gymnasium, der må afskedige, i forbindelse med at alle gymnasier igen kan optage elever.
Lærere peger på, at hvis ledelsen havde været forsigtig med at ansætte nye lærere og i højere grad var gået i dialog med lærerne om mulige løsninger, som for eksempel hvis nogle lærere var villige til at udsætte pension, eller hvis nogle lærere på deltid gik op i tid i en periode. Derved kunne man i højere grad have undgået afskedigelser, mener lærerne.
Jeg tror ikke, at arbejdsmiljøet er utrygt.
Lærerne undrer sig også over, at alle skolens medarbejdergrupper rammes hårdt af afskedigelser – også administrative – og servicemedarbejdere på skolen er opsagt, hvorimod ledelsesgruppen helt går fri.
Flere lærere udtrykker en bekymring for de lærere, der ufrivilligt skal gå på deltid.
”Det må være ekstremt hårdt for dem, der er sat ned i tid. Man kan jo ikke leve af 50 procent,” siger en lærer.
Lærerne efterlyser desuden rektor og bestyrelsens opgørelser over årsværk i de enkelte fag og dokumentation for, hvordan ledelsen er kommet frem til, hvilke fag der vil være overkapacitet i til næste år.
Mange lærere er utilfredse med processen og føler, at ledelsen ikke har spillet med åbne kort blandt andet i forhold til planlagte afskedigelser og afskedigelseskriterier.
Mange år med dårligt arbejdsmiljø
Flere af lærernes spørgsmål fokuserer på det dårlige psykiske arbejdsmiljø på skolen og lærernes manglende tillid til rektor og bestyrelsesformand. Sidste år gav Arbejdstilsynet Marselisborg Gymnasiums ledelse påbud om “at sikre, at arbejdet på Marselisborg Gymnasium planlægges, tilrettelægges og udføres, så krænkende handlinger ikke forringer ansattes og lederes sikkerhed eller sundhed på kort eller lang sigt.”
Påbuddet kom på baggrund af Arbejdstilsynets tilsyn og undersøgelse og Human Act’s rapport, der blandt andet konstaterede, at i hvert fald 13 medarbejdere på Marselisborg Gymnasium havde oplevet krænkende handlinger især fra rektor og vicerektor.
Inden da havde flere af Marselisborg Gymnasiums arbejdspladsvurderinger dokumenteret et dårligt psykisk arbejdsmiljø. Lærerne havde forgæves forsøgt at råbe ledelse og bestyrelse op, men det var først, efter at Gymnasieskolen og andre medier skrev om de kritisable forhold, at der kom skred i tingene.
I Gymnasieskolens arbejde med at dokumentere de dårlige forhold har vi været i kontakt med mere end 30 nuværende og tidligere lærere. De har fortalt om et hårdt arbejdsmiljø med arbejdspres, skideballer og kontante irettesættelser fra rektor og vicerektor. Kun to lærere har turdet stå frem, resten af lærerne vil være anonyme af frygt for ledelsens repressalier.
Siden påbuddet har Marselisborg Gymnasium benyttet sig af konsulentvirksomheden Human Act til at facilitere en proces om skolens psykiske arbejdsmiljø. Virksomheden lavede sidste år en trivselsundersøgelse, som ifølge bestyrelsesreferatet viste, at Marselisborg har flyttet sig i positiv retning.
”Dette er rigtig dejligt. Der er dog stadigvæk et stykke arbejde at gøre i at fastholde og udvikle de meget positive takter,” fortsætter referatet.
I sidste uge strejkede elever fra Marselisborg Gymnasium i protest mod afskedigelserne og lærernes mangeårige dårlige psykiske arbejdsmiljø.
Flere afskedigelser
Gymnasieskolen har kontaktet rektor Kirsten Skov, der ikke ønsker at blive interviewet, men i stedet vil svare på Gymnasieskolens spørgsmål skriftligt.
Du har udtalt til andre medier, at I længe har vidst, at I skulle spare. Hvorfor har du fastansat nye lærere inden for nyere tid i stedet for at finde løsninger i dialog med lærerne?
”Det har jeg, fordi GL-overenskomsten kræver det. Jeg har siddet i en voldgiftssag mod GL – som Marselisborg heldigvis vandt – hvor jeg skulle forsvare mig mod at have mindre end 1 årsværk vikarer ansat, som ikke var vikarer for nogen, så nu følger jeg selvfølgelig overenskomsten,” skriver Kirsten Skov.
Du har desuden udtalt, at der vil komme flere afskedigelser – hvornår og hvor mange forventer du?
”Det er rigtigt, at bestyrelsen på bestyrelsesmødet i december besluttede, at vi skulle afskedige i to omgange (fordi vi ved, at vi har brug for vikarer i næste skoleår). De eksterne medlemmer i bestyrelsen og jeg som rektor advarede meget mod denne beslutning, men vi kom medarbejderrepræsentanterne i møde.”
Det er en uendelig ulykkelig situation, som har fået lov at fortsætte alt alt for længe.
Lærerne føler, at du har været uærlig i processen. Hvordan vil du forsøge at reparere det dårlige og utrygge psykiske arbejdsmiljø, som stadig eksisterer?
”Jeg er ikke blevet konfronteret med, at jeg har været uærlig. Det er rigtigt, at man har beskyldt mig for at udtale til Århus Stiftstidende, at jeg ikke kendte til en elevdemonstration, der skulle foregå på skolen. Det gjorde jeg heller ikke, da Stiften ringede til mig. Imidlertid bragte Stiften den sammen artikel i en udvidet udgave på den dag, hvor demonstrationen foregik, og da lød det, som om jeg stadig ikke kendte til strejken – hvilket jeg naturligvis gjorde. Vi har, som du ved, fået en meget fin måling af det psykiske arbejdsmiljø på Marselisborg, men er klar over, at der er nogle lærere, som stadig synes, de har et dårligt arbejdsmiljø. Det arbejder vi stadig på at forbedre hver dag sammen med tillidsvalgte på Marselisborg. Vi bruger alle de redskaber, vi har fået med i en langvarig proces med konsulenter,” svarer Kirsten Skov
Når så mange lærere stiller spørgsmål til dig og bestyrelsesformanden, hvor de er kritiske over ledelsens håndtering, hvad synes du så, det siger om det nuværende psykiske arbejdsmiljøs tilstand?
”Som sagt har vi fået en fin måling af vores arbejdsmiljø. Jeg er ikke sikker på, at det er mange lærere, der stiller spørgsmål til mig og bestyrelsesformanden, men jeg er da meget glad for, at man spørger os, hvis man er usikker på noget. Vi har besvaret alle de spørgsmål, der er kommet frem, og det, håber jeg, har beroliget alle medarbejdere,” skriver Kirsten Skov.
Hvor mange penge har I nu brugt på konsulentbistand og coaching til ledelsen for at forsøge at ruste ledelsen til at skabe et bedre arbejdsmiljø?
”Jeg har ikke på stående hånd et præcist beløb, men vi har brugt cirka 1.300.000 kroner på Human Act, som har hjulpet os i den sidste proces, som heldigvis har resulteret i et meget bedre arbejdsmiljø,” skriver Kirsten Skov.
Når arbejdsmiljøet stadig er utrygt, kunne pengene så ikke være brugt bedre til at bevare lærerstillinger?
”Jeg tror ikke, at arbejdsmiljøet er utrygt. Og nej, vi kunne ikke have undgået en proces. Vi fik et påbud fra Arbejdstilsynet og ville naturligvis meget gerne arbejde på et bedre arbejdsmiljø, hvilket lykkedes,” skriver Kirsten Skov.
Når nu der skæres i alle medarbejdergrupper, hvorfor skal ledelsesgruppen ikke bidrage til besparelsen?
”Vi skærer ned i medarbejdergruppen på grund af aktivitetetsnedgang. Vi afleverer til sommer 12 klasser, men optager kun 8. Det er ikke planen, at hverken lærere eller ledelse skal arbejdsintensiveres. Desværre kan jeg ikke sige det samme om TAP-gruppen, som i denne afskedigelsesrunde er blevet hårdt ramt,” skriver Kirsten Skov.
Efterlyser tilsyn
Næstformanden for Gymnasieskolernes Lærerforening er meget bekymret over situationen på Marselisborg Gymnasium.
”Tillid og tryghed er kernen på enhver arbejdsplads. Desværre må vi konstatere, at de ikke har været i stand til at skabe det på Marselisborg Gymnasium. Det er en uendelig ulykkelig situation, som har fået lov at fortsætte alt alt for længe,” siger Anders Kristian Bærholm Frikke.
Udover bekymringen for de ansatte fremhæver han også, hvordan Marselisborg Gymnasium er endnu et eksempel på udfordringerne med selvejet.
”Når tingene kører skævt på et gymnasium, og bestyrelsen ikke lever op til sit ansvar, så mangler der en instans eller en form for tilsyn, der kan sørge for, at udfordringer bliver håndteret,” siger næstformanden.
Han understreger, at GL vil gøre alt for at holde hånden under medarbejderne og understøtte tillidsrepræsentantens arbejde.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode