Annonce
Skip to content
Artikel
Marselisborg Gymnasiums bestyrelsesformand bekymret for lærerne 
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Marselisborg2-aspect-ratio-348-234
22. december 2022

Marselisborg Gymnasiums bestyrelsesformand bekymret for lærerne 

Arbejdsmiljø
Indhold
Tekst_ Malene Romme-Mølby
Foto_ Thomas Nielsen-Grøn/Århus Stiftstidende
Link er kopieret

Mange lærere på Marselisborg Gymnasium føler, at skolen ikke er et trygt sted at arbejde. Det erkender skolens bestyrelsesformand. Rektor skal i januar fremlægge en plan for, hvordan arbejdsmiljøet kan forbedres.

29 nuværende og tidligere lærere fra Marselisborg Gymnasium har fortalt om det dårlige arbejdsmiljø, der især skyldes rektor Kirsten Skovs hårde ledelsesstil. Lærerne fortæller blandt andet, at hun giver skideballer og reagerer voldsomt, hvis lærerne er uenige med ledelsen.

Men det er ikke det generelle billede, som bestyrelsesformand Erik Østergaard Jensen står med, efter at han og tre bestyrelsesmedlemmer har holdt samtaler med alle skolens lærere.

“Hypotesen om, at rektor har haft grænseoverskridende adfærd inden for det seneste år, holder ikke,” siger han til gymnasieskolen.dk.

Siden 2017 har det aarhusianske gymnasium kæmpet med dårligt arbejdsmiljø, det dokumenterer de seneste tre arbejdspladsvurderinger (APV). Mange lærere har følt, at vurderingerne ikke blev taget alvorligt af ledelsen og bestyrelsen. I desperation gik flere lærere derfor til medierne, og mange flere kolleger bakkede sidenhen op om beretningerne. Sidste måned igangsatte bestyrelsen en intern undersøgelse, hvor bestyrelsesmedlemmer talte med hver enkelt lærer om arbejdsmiljøet. Bestyrelsen består af to medarbejderrepræsentanter, to elever og tre udefrakommende medlemmer udover bestyrelsesformanden. Det fire udefrakommende medlemmer har stået for samtalerne.

Der har været kritik af rektor, men omvendt har vi også hørt positive ting om rektor.
Erik Østergaard Jensen, bestyrelsesformand
Marselisborg Gymnasium

Få eksempler på skældud
I sidste uge informerede bestyrelsesformanden lærerne om, at bestyrelsen har tillid til rektor. Han har nu sagt ja til at svare på spørgsmål om undersøgelsen. For efter informationsmødet mødtes gymnasieskolen.dk med et flertal af lærerne, der udtrykte overraskelse og frustration over bestyrelsesmedlemmernes konklusioner.

Hvad er det, I bestyrelsesmedlemmer har set, som undsiger de seneste apv’er?
“Vi gik ind i det her, fordi vi blev bedt om det, og fordi der var de her skriverier. Der har gennem det seneste år ikke været bragt væsentlige ting frem i arbejdsmiljøgruppen, samarbejdsudvalget eller bestyrelsen,“ siger Erik Østergaard Jensen.

Erik Østergaard Jensen

  • Bestyrelsesformand for Marselisborg Gymnasium.
  • Leder på Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet.

Når I drager de konklusioner, vil det så sige, at ingen lærere har fortalt jer, at rektor skælder ud og giver skideballer?
“Jo, nogle fortæller om det, men stort set ingen har oplevet det selv det seneste år. Der er kun en til to. Men mange fortæller, at det gør ondt på dem, når andre kolleger fortæller, hvordan de er blevet råbt ad. Og de fortællinger påvirker hele arbejdsmiljøet,” svarer bestyrelsesformanden.

Havde du forventet, at lærerne turde fortælle det til jer bestyrelsesmedlemmer, når de ikke tør stå frem af frygt for repressalier?
“Vi er gået ind i det her som eksterne bestyrelsesmedlemmer, og vi har forklaret lærerne, at det, de siger, ikke vil blive bragt videre, så jeg tror, at lærerne havde tillid til os. Min fornemmelse var, at lærerne var ærlige – både dem, der har et problem med rektor, og dem, der synes, at rektor gør det godt,” siger Erik Østergaard Jensen.

Mange lærere fortæller, at de har sagt kritiske ting om rektor og vicerektor til jer. Hvor er de kritiske tilbagemeldinger blevet af?
“Vi har givet nogle keywords videre til rektor, som hun skal arbejde videre med. Naturligvis ikke så detaljeret, at den enkelte lærer kan genkendes. Men det er da rigtigt, at der også har været kritik af rektor, men omvendt har vi også hørt positive ting om rektor. Jeg har talt med omkring 30 lærere, og ud af dem udtaler omkring 20 sig positivt om rektor,” fortæller Erik Østergaard Jensen.

Vi lægger ansvaret over på rektor.
Erik Østergaard Jensen, bestyrelsesformand
Marselisborg Gymnasium

Hvilke keywords har I givet rektor til at arbejde videre med?
“Der har været noget negativt om responstider – at tingene trækker ud, så det er da bestemt noget, hun skal kigge på. Og så er der nogle lærere, der fortæller, at der ikke er tilstrækkelig plads til kritik, og de har kritiseret den måde, rektor reagerer på kritik. Nogle mener også, at ledelsen har svært ved at indrømme fejl – hvis det er rigtigt, så skal ledelsen håndtere det på en anden måde. Der er også noget omkring opfølgning på administrative sager, og hvordan fordelingen af arbejdsopgaverne i ledelsen sker for at sikre, at ting, som er vigtige for lærerne, også bliver prioriteret,” svarer Erik Østergaard Jensen.

Ledere – ikke eksperter
De fire udefrakommende bestyrelsesmedlemmer er advokat Lotte Engsig-Karup Cederskjold, skoleleder Lotte Søndergaard, direktør for teknologivirksomhed Mai Louise Agerskov og Institutleder på Aarhus Universitet Erik Østergaard Jensen.

Hvilke forudsætninger har I fire bestyrelsesmedlemmer for at undersøge arbejdsmiljøet?
“Folk har udtalt til medierne, at der bliver råbt og skældt ud, og det har vi spurgt ind til. Vi har bedt lærerne fortælle, om de har oplevet konfrontationer med rektor inden for det seneste år. I forhold til forudsætningerne er vi ledere. Vi er ikke eksperter i arbejdsmiljø, men vi har erfaringer fra vores ledergerning, som vi kan holde op mod det, vi har hørt,” siger Erik Østergaard Jensen.

Men det er ret voldsomme ting som dårligt arbejdsmiljø, grænseoverskridende adfærd og mobning, I har skullet undersøge. Har I kompetencer til det?
“Det har lærerrepræsentanterne i bestyrelsen faktisk bedt os om,” siger Erik Østergaard Jensen.

I kunne have inddraget en ekstern konsulent, der er uddannet til at undersøge arbejdsmiljø.
“Men det blev vi ikke bedt om,” svarer bestyrelsesformanden.

Skal I gøre, hvad I bliver bedt om? Har I ikke et ansvar som bestyrelse?
“Vi skal gøre det, der er bedst,” svarer Erik Østergaard Jensen.

Mener I, at det bedste er, at bestyrelsen undersøger sig selv?
“Nej, vi undersøger ikke os selv, vi undersøger lærernes holdning, og hvad de har oplevet.”

Men lærerne oplever, at I er en del af ledelsen.
“Vi er bestyrelsen, den daglige ledelse er rektor,” siger Erik Østergaard Jensen.

Hvad siger du til, at lærerne siger, at I fralægger jer ansvaret og lægger det over på lærerne?
“Vi lægger ansvaret over på rektor,” siger Erik Østergaard Jensen.

Rektor og lærere skal tale sammen
En af anbefalingerne fra de fire bestyrelsesmedlemmer er, at rektor skal tage en samtale med hver enkelt lærer.

“Det anbefaler vi, fordi vi i vores samtaler med lærerne har fået megen viden og hørt mange nuancer, som vi ikke kan give videre, fordi lærerne så kan identificeres. Men rektor har brug for den viden til at komme videre,” forklarer bestyrelsesformanden.

Hvilken forventning har du til sådanne samtaler, når de vækker bekymring hos mange lærere? Nogle siger, at de får ondt i maven over samtalerne ligesom samtalerne med jer.
“Det er den eneste vej frem, at rektor og lærerne begynder at tale sammen,” fastslår Erik Østergaard Jensen.

Hvad siger du til, at flertallet af lærerne siger, at de ikke har tillid til rektor?
“Det er jo et samarbejde mellem rektor og lærerne. Man kan ikke bare sætte sig ned og sige, at man ikke har tillid til sin leder, at nu vil man ikke have den leder mere,” understreger Erik Østergaard Jensen.

Lærernes holdning er jo ikke grebet ud af den blå luft. Der har været tre kritiske APV’er, og en rektor, der blev overrasket over historierne om det dårlige arbejdsklima. Hun kunne endda ikke huske, at hun har råbt ad lærere.
“Det eneste, jeg kan fortælle dig, er, hvad vi har snakket med lærerne om, og det er det, vi tager udgangspunkt i,” siger Erik Østergaard Jensen.

Min største bekymring er nok, at vi så et hårdt ramt lærerværelse, hvor folk har det skidt.
Erik Østergaard Jensen, bestyrelsesformand
Marselisborg Gymnasium

Vil holde øje med arbejdsmiljøet
De fire bestyrelsesmedlemmer konkluderer desuden, at mange lærere ikke trives, og at en stor del af løsningen på et bedre arbejdsmiljø ligger på lærerværelset. Ifølge dem er lærerværelset delt op i tre grupper: En gruppe ser lærerværelset som velfungerende og inkluderende, men ser generelt et stort problem med ledelsen. En anden gruppe involverer sig så lidt som muligt og holder sig væk, da konflikten fylder meget. Og en tredje gruppe taler om mobning og om lærerværelset som et sted, hvor man ikke kan sige sin mening. Denne gruppe er generelt positiv over for ledelsen.“Min største bekymring er nok, at vi så et hårdt ramt lærerværelse, hvor folk har det skidt,” fortæller Erik Østergaard Jensen, der mener, at det er vigtigt at lærere og ledelse prøver at komme videre.

Lærerne har følt, at handleplaner fra tidligere APV’er blot er lagt i skuffen, uden at der er fulgt op og evalueret. Vil du følge op på, om arbejdsmiljøet forbedres?
“Ja, det er soleklart en bestyrelsesopgave, og jeg vil i høj grad  holde øje med arbejdsmiljøet. Nu har vi bedt rektor om at prøve at tænke sig om for så at fremlægge noget for lærerne i januar. Hvad hun ser af muligheder, kommer også til at afhænge af dialogen med lærerne om, hvad man kan gøre ved det. Vi prøvede jo også at spørge ind til det blandt lærerne, men der var meget få, der havde løsninger på det,” siger Erik Østergaard Jensen.

Kunne det ikke tænkes, at det er svært at løse med de nuværende kræfter? Problemerne har jo været der længe, og det har kørt galt lige så længe, uden at rektor har formået at løse dem?
“Nu har der jo været tilknyttet eksterne konsulenter tidligere, og jeg vil ikke sige, at der ikke skal tilknyttes flere konsulenter, hvis det er det, der skal til. Jeg mener helt klart, det største problem er, at mange lærere mistrives på lærerværelset. Nogle fordi de ikke har tillid til ledelsen, andre fordi konflikten fylder meget, og igen andre fordi de bliver mobbet eller ekskluderet. Nu afventer jeg en handleplan fra rektor på baggrund af de samtaler, hun har med lærerne, og denne plan skal efterfølgende diskuteres med lærerne,” understreger Erik Østergaard Jensen.

Sidste år fik Marselisborg Gymnasium foretaget en arbejdspladsvurdering. Ligesom de foregående to APV’er dokumenterede den et meget kritisk arbejdsmiljø. Især ved punkter om ledelsens kvalitet, støtte, retfærdighed, opgavefordeling og lærernes arbejdsbelastning var der meget kritiske vurderinger fra lærerne. De beskrev også en frygt for ledelsen.

Lærerne fremhævede “gode fagkolleger, tryghed i kollegaskabet, kollegialt sammenhold og arbejdet med eleverne,” som det mest positive i deres arbejdsliv.

Seneste APV

Sidste år blev der foretaget en arbejdspladsvurdering (APV) på Marselisborg Gymnasium. Her skulle lærerne med egne ord sætte ord på arbejdsmiljøet på skolen. Følgende beskrivelser kom blandt andet frem:

  • “Frygt for ledelsen.”
  • “Frygt for at modsige ledelsen.”
  • “Vi synes nemme at skifte ud”.
  • “Manglende tillid til ledelsen”.
  • “Manglende empati fra ledelsen”.
  • “Manglende anerkendelse fra ledelsen”.
  • “Jeg turde ikke sige, hvad jeg mente.”
  • “Manglende interesse fra ledelsen”.
  • “Ledelsens manglende forståelse for vores arbejdsbelastning.”
  • “Manglende støtte”.
  • “Ledelsen skaber et A- og et B-hold på lærerværelset”.
  • “Høj arbejdsbelastning.”
  • “Arbejdspres medfører stor mistrivsel på lærerværelset.”
  • “Manglende handling ift. stress, når ledelsen gøres opmærksom på det.”
  • “Arbejdspres går ud over privatlivet.”
  • “Massivt arbejdspres.”
  • “Den store arbejdsmængde belaster.”

Lærerne fremhævede blandt andet følgende som det mest positive ved deres arbejdsliv:

  • “Gode fagkolleger”.
  • “Loyalitet mellem kolleger”.
  • “Tryghed i kollegaskabet”.
  • “Kollegialt sammenhold, fagligt og socialt”.
  • “Socialt samvær med kolleger og faglig sparring”.
  • “Samarbejde i faggruppen”.
  • “Godt forhold til kolleger”.
  • “Arbejdet med eleverne”.
  • “Glæden ved eleverne”.
  • “Vi har meget dygtige elever”.
  • “Meningsfuldt arbejde med eleverne”.

APV'en i 2021 var en såkaldt dialogisk APV. Oprindeligt havde medarbejderne ønsket at fortsætte med at måle arbejdsmiljøet og trivslen ved hjælp af det udbredte begreb professionel kapital, som de tidligere havde brugt på skolen, så det var muligt at sammenligne fra tidligere år. Det havde ledelsen dog afvist.

Arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium

De fire udefrakommende bestyrelsesmedlemmer, advokat Lotte Engsig-Karup Cederskjold, skoleleder Lotte Søndergaard, direktør for teknologivirksomhed Mai Louise Agerskov og Institutleder på Aarhus Universitet Erik Østergaard Jensen, har efter samtale med lærerne konkluderet om arbejdsmiljøet på skolen det seneste år:

  • Det store flertal af lærerne giver udtryk for, at de ikke personligt har haft konflikter med rektor.
  • Der er en fortælling om dårligt arbejdsmiljø, der overstiger flertallets egen vurdering af eget arbejdsmiljø i det daglige.
  • Nogle lærere siger, at der ikker er tilstrækkelig plads til kritik, og at ledelsen prøver at modbevise frem for at indgå i dialog, når noget problematisk bringes frem.
  • Der er eksempler på, at ledelsen, efter medarbejdernes vurdering, har svært ved at inddrømme fejl og agere på dem.
  • Der er ikke identificeret ledelsesmæssigt svigt fra rektors side af den karakter, som de eksterne medlemmer af bestyrelsen vurderer bør have ansættelsesmæssige konsekvenser for rektor.
  • Interviewrunden har afdækket problemstillinger, som rektor bør arbejde videre med, men vi har også set et lærerværelse, hvor mange ikke trives. En stor del af løsningen på et bedre arbejdsmiljø ligger således også på lærerværelset.
  • Langt de fleste lærere oplever, at de har et stort og stigende arbejdspres, og at arbejdsfordelingen hverken er transparent eller rimelig. Nogle giver udtryk for, at man presses til at tage ekstraopgaver, efter at skemaet er lagt.
  • Flere har oplevet lange responstider på henvendelser til ledelsen.
  • Nogle oplever manglende opfølgning på administrative sager.
Kommentar til artiklen
  1. Niels Chr. Sauer siger:
    24. december 2022 kl. 14:42

    Bestyrelsen ER ledelsen. Hvordan kan nogen tro, at den selv er i stand til at levere en uvildig undersøgelse af ledelsens fejltrin? Formanden leverer en ufrivillig demonstration af den magtbrynde, der er problemet.

    Log ind for at svare
  2. Niels Chr. Sauer siger:
    5. januar 2023 kl. 23:23

    I øvrigt er der nogle mystiske formuleringer her. Kan nogen forklare mig, hvad dette udsagn betyder: “Der er en fortælling om dårligt arbejdsmiljø, der overstiger flertallets egen vurdering af eget arbejdsmiljø i det daglige.” ? Jeg forstår det ikke.

    Og det lille MEN her midt i udsagnet: “Interviewrunden har afdækket problemstillinger, som rektor bør arbejde videre med, men vi har også set et lærerværelse, hvor mange ikke trives.” Betyder det, at ‘et lærerværelse, hvor mange ikke trives’, ikke er en problemstilling, rektor bør arbejde videre med?

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Marselisborg Gym aften
    Arbejdsmiljø

    Lærere i chok efter undersøgelse: Trods manglende tillid fortsætter rektor på Marselisborg Gymnasium

  • helle_hein_-_redigeret-1024x725-1-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Ledelsesekspert undrer sig over proces på Marselisborg Gymnasium: "Det virker absurd"

  • Marselisborg-3-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Nu undersøger bestyrelsen arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium

  • Tomas-Kempler-01-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    GL-formand om arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium: "Stærkt bekymrende, at det kan få lov til at stå på så længe"

  • Per-Andreassen1-komp3-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Tidligere vicerektor modsiger rektor på Marselisborg Gymnasium: "Arbejdsmiljøet er stadig meget dårligt"

Indhold Dårligt arbejdsmiljø

Arbejdsmiljøet har i flere år været kritisk på Marselisborg Gymnasium. Det fortæller mange lærere, og det dokumenteres af de seneste arbejdspladsvurderinger.

  • Kapitel 1

    Lærere beretter om skideballer og mobning på Marselisborg Gymnasium

  • Kapitel 2

    Tidligere vicerektor modsiger rektor på Marselisborg Gymnasium: "Arbejdsmiljøet er stadig meget dårligt"

  • Kapitel 3

    GL-formand om arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium: “Stærkt bekymrende, at det kan få lov til at stå på så længe”

  • Kapitel 4

    Nu undersøger bestyrelsen arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium

  • Kapitel 5

    Ledelsesekspert undrer sig over proces på Marselisborg Gymnasium: Det virker absurd

  • Kapitel 6

    Lærere i chok efter undersøgelse: Trods manglende tillid fortsætter rektor på Marselisborg Gymnasium

  • Kapitel 7

    Marselisborg Gymnasiums bestyrelsesformand bekymret for lærerne

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater