Annonce
Skip to content
Artikel
Lærere i chok efter undersøgelse: Trods manglende tillid fortsætter rektor på Marselisborg Gymnasium
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Marselisborg Gym aften
15. december 2022

Lærere i chok efter undersøgelse: Trods manglende tillid fortsætter rektor på Marselisborg Gymnasium

Arbejdsmiljø
Indhold
Tekst_ Malene Romme-Mølby
Foto_ Malene Romme-Mølby
Link er kopieret

En stor del af løsningen på et bedre arbejdsmiljø på Marselisborg Gymnasium ligger på lærerværelset. Det er en af konklusionerne på den undersøgelse, som de eksterne bestyrelsesmedlemmer har lavet. Og der er tillid til rektor. Lærerne er rystede og opgivende.

På trods af rødglødende arbejdspladsvurderinger, og at en stor del af lærerne har berettet om det kritiske arbejdsmiljø på Marselisborg Gymnasium, har bestyrelsesformanden og de eksterne bestyrelsesmedlemmer fuld tillid til rektor. Det informerede bestyrelsesformand Erik Østergaard Jensen lærerne om sidst på eftermiddagen i går.

Det dårlige arbejdsmiljø kan spores helt tilbage til 2017, og lærerne har følt, at de talte for døve øren, når de gjorde bestyrelsen og ledelsen opmærksom på den uholdbare situation. Først da lærerne gik til medierne, besluttede de eksterne bestyrelsesmedlemmer at se nærmere på lærernes fortællinger ved at afholde interview med hver enkelt lærer. De interview blev afsluttet i slutningen af november, og i går kom konklusionen.

Bestyrelsesformanden og de eksterne medlemmer af bestyrelsen skriver blandt andet i et notat, som blev delt med lærerne på mødet:

  • Det store flertal af lærerne giver udtryk for, at de ikke personligt har haft konflikter med rektor.
  • Der er en fortælling om dårligt arbejdsmiljø, der overstiger flertallets egen vurdering af eget arbejdsmiljø i det daglige.
  • Der er ikke identificeret ledelsesmæssigt svigt fra rektors side af den karakter, som de eksterne medlemmer af bestyrelsen vurderer bør have ansættelsesmæssige konsekvenser for rektor.
  • Interviewrunden har afdækket problemstillinger, som rektor bør arbejde videre med, men vi har også set et lærerværelse, hvor mange ikke trives. En stor del af løsningen på et bedre arbejdsmiljø ligger således også på lærerværelset.
  • Langt de fleste lærere oplever, at de har et stort og stigende arbejdspres, og at arbejdsfordelingen hverken er transparent eller rimelig.

“Næsten et overgreb”
Efter mødet samles flertallet af lærerne. En efter en kommer de ind i klasselokalet. Tomme i blikket, nogle med klare øjne, ingen taler sammen.

“Så det er altså os, der er problemet!” bryder en lærer til sidst tavsheden.

Flere løfter skuldrene opgivende til svar, andre ser ned eller væk.

“Nu har jeg haft ondt maven i flere uger over den samtale med bestyrelsen, hvor jeg var hudløst ærlig og gav så meget af mig selv. Og det til nogle, der bare ser det som en fritidsbeskæftigelse,” bemærker en lærer.

Flere lærere er også blevet provokeret af bestyrelsesformandens beskrivelse af bestyrelsesarbejdet som fritidsbeskæftigelse.

“Jeg har brugt så meget energi på at gå til den samtale – at turde være ærlig. Jeg føler, at det næsten er et overgreb, når jeg ser, hvad de har konkluderet ud fra samtalerne. Vi ved jo, at vi er mange, der har fortalt om kritiske ting,” siger en anden.

Jeg får helt ondt i maven ved tanken om samtalen.
Lærer
Marselisborg Gymnasium

Flere nikker og en lærer tilføjer:

“Jeg føler, at bestyrelsen har røvrendt os med den undersøgelse. Præmissen for undersøgelsen er blevet ændret.”

I bestyrelsesmedlemmernes notat står, at interview blev afholdt for at få et indblik i lærernes individuelle oplevelse af arbejdsmiljøet,“ med henblik på at kunne be- eller afkræfte anklagerne om rektors og den øvrige ledelses ageren overfor medarbejderne var grænseoverskridende”.

Hvorimod bestyrelsesformanden tidligere har skrevet om formålet til gymnasieskolen.dk: “at få den enkeltes konkrete og personlige fortælling og dermed et nuanceret billede af arbejdsmiljøet. Derefter vil de eksterne bestyrelsesmedlemmer samle op på samtalerne og komme med konkrete idéer til håndtering og forbedring af arbejdsmiljøet”.

Ingen tillid
“Jeg er rystet over, hvor lidt føling og indblik bestyrelsen har med arbejdsmiljøet. Det har jo været spild af tid og som at tale til en dør. Og nu lægger de ansvaret fra sig,” udbryder en lærer.

Flere lærere havde en oplevelse af, at de eksterne bestyrelsesmedlemmer talte ned til lærerne til mødet.

“Der var lidt en stemning af, at hvis ikke vi kan lide lugten i bageriet, så må vi jo finde et andet sted,” forklarer en lærer.

En for en sætter lærerne ord på deres reaktion på bestyrelsens konklusioner: “Chokeret”, “skuffet”, “frustreret”, “opgivende” og “ked af det”. Stilheden bliver erstattet med talestrømme, og en ordstyrer tager over og forsøger at give plads til alle.

Mange bekymrer sig over bestyrelsens anbefaling om, at rektor skal tage samtale med alle lærere enkeltvis om, hvordan man forbedrer arbejdsmiljøet. Samtalerne skal allerede begynde  i dag – dagen efter mødet.

“Det er tankevækkende og grotesk, at man mener, at vi bare kan starte på de samtaler lige efter hele det her forløb,” siger en lærer.

“Jeg får helt ondt i maven ved tanken om samtalen. Jeg ved ikke, om jeg tør være ærlig,” indskyder en anden.

“Jeg er heller ikke tryg ved det,” lyder det fra en tredje.

Da gymnasieskolen.dk’s udsendte spørger, hvem af de mange fremmødte lærere der har tillid til rektor – og til at rektor kan skabe et bedre arbejdsmiljø på skolen, bliver der helt stille. Ingen markerer.

“Så det var ikke mange,” konkluderer en lærer med et skævt smil.

Det har ikke været muligt inden for den korte deadline at få kommentarer fra bestyrelsesformanden, men gymnasieskolen.dk følger op med et interview snarest.

Sagen kort

I flere år har arbejdsmiljøet været kritisk på det aarhusianske gymnasium, det dokumenterer de seneste tre arbejdspladsvurderinger (APV).

Her er der blandt andet røde tal på måling af social kapital, tillid, samarbejde med ledelse, ledelseskvalitet, retfærdighed, stress, udbrændthed, søvnbesvær og arbejdsmængde. I kommentarfelterne fortæller lærerne om en frygt for ledelsen og om ledelsens hårde tone med skældud og irettesættelser.

Tidligere lærer står frem
I september måned stod en tidligere lærer og arbejdsmiljørepræsentant frem og fortalte om det hårde arbejdsmiljø på skolen, hvor rektor og vicerektor skælder medarbejderne ud. Han fortalte også om, at flere ansatte har følt sig mobbet af ledelsen og truet på deres job. Beskrivelserne kunne rektor ikke genkende og forklarede til gymnasieskolen, at det tidligere dårlige arbejdsmiljø skyldtes, at skolen havde så dårlig økonomi, da hun blev ansat, at skolen måtte ud i flere afskedigelsesrunder. Hun sagde desuden, at hun ikke havde hørt om særlige arbejdsmiljøproblemer i senere tid, på trods af at skolens seneste APV for knap et år siden var meget kritisk.

29 lærere bekræfter
Sidenhen har en tidligere vicerektor og nuværende lærer stået frem i gymnasieskolen.dk og fortalt om, at arbejdsmiljøet fortsat er meget dårligt på skolen. 29 nuværende og tidligere lærere har desuden bekræftet fortællingerne overfor gymnasieskolen.dk. Ligesom mange af dem har fortalt om helt konkrete episoder, hvor rektor eller vicerektor har givet skideballer, irettesat eller gjort livet svært for dem, der udtrykte uenighed med ledelsen. Eller hvordan arbejdspres eller stress ikke blev taget alvorligt af ledelsen. Ingen af de historier, kan gymnasieskolen.dk offentliggøre, da de involverede lærere er bange for at blive genkendt af ledelsen - de frygter simpelthen ledelsens repressalier. Mange lærere mener også, at det kostede den tidligere lærer og arbejdsmiljørepræsentant sit job, da han gentagne gange stillede spørgsmål ved ledelsens hårde kurs og forsøgte at synliggøre overfor bestyrelsen, hvor skidt arbejdsmiljøet var på skolen. Han afskedigelsen var heller ikke efter bogen, og Gymnasieskolernes Lærerforening gjorde indsigelse mod beslutningen. Udfaldet blev, at Marselisborg Gymnasium måtte betale ham kompensation for afskedigelsen, og at han kunne fortsætte med at undervise på gymnasiet det følgende år.

Bestyrelsen involveres
Tidligere har skolens lærere nedlagt arbejdet i protest mod afskedigelserne og det dårlige arbejdsmiljø, ligesom de har forsøgt at få bestyrelsesformanden til at reagere. Først efter medieomtalen tog bestyrelsen initiativ til at afholde individuelle samtaler med hver enkelt lærer for at få et “nuanceret billede af arbejdsmiljøet”, hvorefter de eksterne bestyrelsesmedlemmer skulle samle op på samtalerne og komme med konkrete idéer til håndtering og forbedring af arbejdsmiljøet. Et tiltag som blandt andet ledelses- og stressforsker Helle Hein beskriver som mærkeligt, da bestyrelsen derved bliver part i konflikten. Derudover stiller hun spørgsmål ved, om bestyrelsesmedlemmerne har faglige kompetencer til at føre samtalerne og afdække arbejdsmiljøet.

Samtalerne er tilendebragt i november, og de eksterne bestyrelsesmedlemmer har nu konkluderet, at de fortsat har tillid til rektor, og at en stor del af løsningen på et bedre arbejdsmiljø ligger på lærerværelset.

Kommentar til artiklen
  1. Eva Fredtoft siger:
    15. december 2022 kl. 22:14

    OG
    hvordan vil fagforeningen støtte lærerne ?
    Det er jo fint at beskrive problemerne, i fagbladet.
    MEN
    er det nok?

    Er det i orden at den eksterne ”ledelse” udspørger de ansatte?
    Det virker ikke i orden for mig.
    Burde det ikke være uvildige personer, der undersøgte forholdene?

    Log ind for at svare
  2. Olav Bertelsen siger:
    26. december 2022 kl. 13:05

    Det virker helt besynderligt at bestyrelsen mener at de skal påtage sig en udførende rolle i APV-opfølgning og problemløsning i det hele taget. Det ville jeg aldrig selv gøre i de bestyrelser jeg selv har siddet i, og jeg vil også stærkt have mig frabedt at bestyrelsen for universitetet hvor jeg er FTR blandede sig på den måde.

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    helle_hein_-_redigeret-1024x725-1-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Ledelsesekspert undrer sig over proces på Marselisborg Gymnasium: "Det virker absurd"

  • Fokus
    Marselisborg-3-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Nu undersøger bestyrelsen arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium

  • Fokus
    Tomas-Kempler-01-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    GL-formand om arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium: "Stærkt bekymrende, at det kan få lov til at stå på så længe"

  • Fokus
    Per-Andreassen1-komp3-aspect-ratio-348-234
    Arbejdsmiljø

    Tidligere vicerektor modsiger rektor på Marselisborg Gymnasium: "Arbejdsmiljøet er stadig meget dårligt"

  • Fokus
    Arbejdsmiljø

    Lærere beretter om skideballer og mobning på Marselisborg Gymnasium

Indhold Dårligt arbejdsmiljø

Arbejdsmiljøet har i flere år været kritisk på Marselisborg Gymnasium. Det fortæller mange lærere, og det dokumenteres af de seneste arbejdspladsvurderinger.

  • Kapitel 1

    Lærere beretter om skideballer og mobning på Marselisborg Gymnasium

  • Kapitel 2

    Tidligere vicerektor modsiger rektor på Marselisborg Gymnasium: "Arbejdsmiljøet er stadig meget dårligt"

  • Kapitel 3

    GL-formand om arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium: “Stærkt bekymrende, at det kan få lov til at stå på så længe”

  • Kapitel 4

    Nu undersøger bestyrelsen arbejdsmiljøet på Marselisborg Gymnasium

  • Kapitel 5

    Ledelsesekspert undrer sig over proces på Marselisborg Gymnasium: Det virker absurd

  • Kapitel 6

    Lærere i chok efter undersøgelse: Trods manglende tillid fortsætter rektor på Marselisborg Gymnasium

  • Kapitel 7

    Marselisborg Gymnasiums bestyrelsesformand bekymret for lærerne

  • Kapitel 8

    Arbejdstilsynet giver påbud til Marselisborg Gymnasium

  • Kapitel 9

    Ny rapport afslører 13 krænkelser på Marselisborg Gymnasium

  • Kapitel 10

    Elever på Marselisborg Gymnasium strejker for bedre arbejdsmiljø og ledelse

  • Kapitel 11

    Så faldt hammeren – Arbejdstilsynet giver nyt påbud til Marselisborg Gymnasium

  • Kapitel 12

    Så er den gal igen! Utryghed og frustrationer præger Marselisborg Gymnasium

  • Kapitel 13

    Politisk søgelys rettes mod Marselisborg Gymnasium

  • Kapitel 14

    Rektor og vicerektor stopper på Marselisborg Gymnasium

  • Kapitel 15

    Ledelsesekspert efterlyser selvransagelse i Marselisborg Gymnasiums bestyrelse

  • Kapitel 16

    Ny rektor ser skole med slidt arbejdsmiljø som drømmegymnasium

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater