Psykologilærere: Frygter kraftig nedgang med ny reform
sonja_schoubye

Psykologilærere: Frygter kraftig nedgang med ny reform

Psykologi kan blive et af de fag, der vil opleve en kraftig nedgang med den kommende reform. Faget kan ellers hjælpe frafaldet i gymnasiet, mener formanden for Psykologilærerforeningen.

Når regeringen kommer med sit udspil til en ny gymnasiereform, vil det med stor sandsynlighed være med et krav om, at gymnasierne ikke længere udbyder studieretninger, hvor der indgår C-niveau fag.

Det vil ramme psykologi hårdt, mener Sonja Schoubye, formand for Danmarks Psykologilærerforening (PLF).
Hun mener, at flere elever ellers kunne have godt af at kende til psykologiens mekanismer.

”Der er jo mange elever, der falder fra i løbet af gymnasietiden. Jeg tror, at rigtig mange kunne have godt af at have psykologi. Så kunne de bedre identificere de ting, der går galt i forhold til deres læring, og hvad der sker, når de føler sig presset. Man kunne give dem en slags metabevidsthed omkring deres uddannelse,” siger Sonja Schoubye.

Hun er især bekymret for, om den populære studieretning engelsk, samfundsfag og psykologi vil blive nedlagt. Selvom psykologi indgår som et fag på C-niveau, vælger mange ifølge Sonja Schoubye at opgradere det til et B-niveau fag. Studieretningen engelsk, samfundsfag og psykologi var også den tredje mest valgte blandt studenter i 2013, ifølge en opgørelse udarbejdet af Undervisningsministeriet.

Den forrige regering foreslog at afskaffe ABC-studieretninger, og den nye regering har ligeledes lagt op til at skære i antallet af studieretninger.

Mange tværfaglige muligheder
Sonja Schoubye fremhæver især det tværfaglige potentiale i faget. Derfor finder hun det også uheldigt, hvis man ikke længere kan udbyde studieretningerne og dermed begrænser mulighederne for at inddrage faget i de tværfaglige opgaver.

”Jeg oplever, at rigtig mange elever vælger at skrive inden for psykologi, når der skal laves SRP eller AT,” siger Sonja Schoubye og forsætter:

”Det ville være ærgerligt, især fordi psykologi egner sig så godt til tværfagligt samarbejde. Faget kan kombineres med fag inden for både det humanistiske, samfundsvidenskabelige og naturvidenskabelige fakultet.”

Hun så gerne, at der i stedet for at blive fjernet studieretninger, blev indført flere naturvidenskabelige studieretninger, hvor psykologi var inkluderet. Sonja Schoubye mener nemlig, at man ofte overser det tværfaglige potentiale mellem de naturvidenskabelige fag og psykologi.

”Det kunne eksempelvis være givtigt i et tema omkring hjernen, hvor man blandt andet kunne arbejde med hukommelse, indlæring og perception,” siger Sonja Schoubye, der til dagligt underviser på Frederikshavn Gymnasium.

Skriftlighed mangler
Det undrer i det hele taget Sonja Schoubye, at regeringen synes at modarbejde nogle af de ting, man igangsatte med den forrige gymnasiereform.

”Jeg tror ikke, at de nye initiativer kommer til at passe sammen med de uddannelser, som vi sender eleverne videre til. Det er brug for at tænke uddannelserne mere helhedsorienteret,” siger Sonja Schoubye.

Hvis det stod til hende, skulle man indføre skriftlighed i psykologifaget. Hun oplever, at de mange elever, der vælger at skrive inden for psykologi i deres tværfaglige opgaver, kunne have godt af at have prøvet at skrive psykologifaglige tekster før.

Ny serie: Hvordan går det med dit fag?

Gymnasieskolen tager temperaturen på de enkelte fag i de gymnasiale uddannelser.
Formændene for de faglige foreninger fortæller om undervisningen, udviklingen og udfordringen for deres fag.

Læs alle artiklerne:

Matematiklærere: Faget skal ikke tvinges ned over eleverne

Samfundsfag: Moderne dannelsesfag i konstant forandring

Dansklærere: For lidt tid til skriftligt dansk

Idrætslærere: Idræt C skal være eksamensfag

Fransklærere: Sprogfag bliver hårdt ramt af besparelser