Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Arbejdstid
bloggerlouise_daugaard_madsen

Arbejdsportfolio- øh…

9. september 2015
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Igennem to år har jeg med jævne mellemrum været til samtaler med min studieleder vedr. min arbejdsportfolio, og hvis man tror, jeg er blevet meget klogere af det, er svaret nej.
På mange måder synes jeg nemlig, at en arbejdsportfolio skader mere, end den gavner, da den i høj grad er uigennemskuelig, i og med der kan rykkes rundt på procentsatserne efter forgodtbefindende, hvad der er knap så fedt, når den løbende holdes op mod ens tidsregistrering.

Sidste år hvor jeg havde 6 A-hold i dansk, var kontaktlærer for 2 klasser og pædagogikumvejleder for 2 kandidater samt havde diverse småopgaver, startede min arbejdsportfolio på 93 procent; en procentsats som faldt med 6 procent inden for 5 min. i samtalen med min studieleder, men som steg med ca. 20 procent inden for de næste 10 min. Hvad skete der lige der?

I år er jeg så gået ned til 5 A-hold i dansk, stadig kontaktlærer for 2 og i stedet for at være pædagogikumvejleder er jeg blevet mentor for 2 nye lærere samt står for introduktionskurset, hver gang en ny starter. Denne gang lød startprocenten på overraskende 63 procent. Ærligt talt var det noget svært at finde et helt passende ansigtsudtryk. Min studieleder var heldigvis hurtig til at sige, at han heller ikke helt forstod regnskabet, da han vidste, at jeg er godt belastet og ikke har særligt meget tid tilovers i mit skema. Atter oplevede jeg inden for ganske få minutter at have bevæget mig fra sølle 63 procent til 100 procent. Fx var min overtid ikke blevet overført, og mine omsorgsdage var ikke noteret. Personligt finder jeg det yderst ubehageligt at starte på så få procenter, når man virkelig føler sig godt og grundigt belastet. Ens arbejdsydelse føles undervurderet, og jo mere der kan presses ind jo bedre.

Igennem de 2 år, hvor jeg havde 6 A-hold i dansk, var flere lærere yderst forbavsede over, at jeg skulle varetage så mange hold og sagde, at det ikke kunne være rigtigt. Nu har jeg så opnået kun at få 5 hold, men også en forbavsende lav arbejdsprocent, som primært kommer op pga. overtid, hvilket betyder, jeg formentlig snart skal op på 6 hold igen. Jeg er klar over, at der er ganske få elever (ca. 16 stk.) i 2 af mine klasser, hvilket gør, at rettetiden ikke er særlig stor, men antallet af undervisningstimer og forberedelsestimer er jo stadig den samme, uanset hvor stor rettebyrden er.

Kort sagt: hvad der burde være en hjælp for såvel studieledere som lærere, er for flere blevet en psykisk belastning og en evig kamp for at nå op på 100%.
Det skal dog pointeres, at vores studieledere gør deres bedste for at hjælpe os, hvorfor procentsatserne i arbejdsportfolierne heldigvis også stiger i stedet for at falde i samtalerne med dem. Alligevel synes jeg, det er værd at overveje om portfolierne i deres nuværende form bør revideres, således at arbejdsindsats, arbejdsprocentsats og tidsregistrering tydeligere stemmer overens, og portfolierne igen bliver det, de er tiltænkt som: et værktøj.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger_andrea_lisa_blicker

    Tidsregistrering, identitet og de ”never-ending” tanker

  • blogger_andrea_lisa_blicker

    Tidsregistrering, identitet og de ”never-ending” tanker

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater